jeudi 26 janvier 2017

Vaera (Ex: 6:2-9:35)

Paraša Vaera pojednává o prvních sedmi ranách, které dopadnou na Egypt, protože faraon nechce propustit své židovské otroky. Jedna z věcí, která mi vrtá hlavou je, jak to bylo s těmi egyptskými mágy, kteří dokázali zopakovat, co udělali Mojžíš s Aronem. U prvního zázraku, tam asi  není moc co řešit-hole se změní v krokodýly (nebo hady, záleží na překladu, rabi Sidon uvádí krokodýly), zázrak je jasně viditelný a byť Aronova hůl-krokodýl/had pozře ostatní, pořád jsou egyptší mágové schoní konkurovat.
Pak Aron vztahne svou hůl a změní vodu v Nilu na krev, voda páchne a ryby pochcípají. Jak je možné, že mágové jsou schopni zreprodukovat tuto ránu? V Egyptě je jen jeden Nil a pokud ten je už proměněný na krev, co ti mágové vlastně proměňovali? Misku s vodou? To je ovšem dost nepřesvědčivý důkaz o jejich schopnostech...o dost lepší by bylo, kdyby dokázali proměnit vodu v Nilu zpátky na čistou. Stejně tak jako další rána, kdy se to v Egyptě bude hemžit žábami-Aron vztáhne hůl a žáby začnou lézt z řeky a jsou jich spousty. A mágové zázrak zreprodukují a tím pádem se místo "jedné spousty" budou hemžit "dvě spousty" žab? Kdo to pozná? Nemluvě o kontraproduktivnosti takového čarování...Z těchto první tří ran se zdá, že faraon mágy zavolal spíš jen aby se neřeklo. Faraon nežádá mágy, aby odčarovali žáby, ale požádá o to Mojžíše s Aronem. Když další ránu už mágové zreprodukovat nejsou schopni (byť by se dalo očekávat, že s vešmi to bude stejné jako s žábami-kdo pozná, že jich je dvakrát tolik?), sami řeknou faraonovi, že "Toto je prst Boží! (Ex. 7:15).  Faraon dál hraje svou hru, jako by si myslel, že může proti Hospodinu vyhrát. Podle mě už od první rány (proměnění vody v krev) musel vědět, že si hraje s ohněm, ale jeho zatvrzelé srdce ho dál hnalo "hlavou proti zdi" až do poslední, strašlivé rány, pobití prvorozených, ale o tom příště.

Mimochodem, tento šabat máme v naší synagoze ve Štrasburku výjimečnou ranní bohoslužbu bez rabína. Podařilo se mi přesvědčit tři puberťáky (post bar/bat micva, 13-14 let) a dva dospělé, aby spolu se mnou četli z Tóry. Náš chazan nacvičil spolu s jedním klavíristou Halel (žalmy 113-118, v liberálních synagogách je možné používat o šabatu hudební nástroje), protože na tento šabat připadne také Roš chodeš (začátek měsíce). Kromě Halelu budeme číst ze dvou svitků Tóry-z jednoho parašu tohoto týdne a z druhého maftir (poslední vyvolání z Tóry, osoba, která je vyvolaná jako maftir čte zároveň Haftaru-čtení z proroků). Maftir pro Roš chodeš je z knihy Numeri (28:9-28:15) a pojednává o předepsaných chrámových obětech pro Roš chodeš.
A po bohoslužbě bude samozřejmě kiduš s něčím k snědku, protože když chcete nalákat lidi do synagogy, je třeba jim dát najíst...aspoň teda u nás...

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire