mercredi 29 novembre 2017

Chevra kadiša

Chevra kadiša, neboli svaté společenství, jsou lidé, kteří dobrovolně a ve svém volném čase obstarávají taharu-rituální omytí zesnulého před pohřbem a jeho oblečení do rubáše nebo jen zabalení do bílé látky, podle přání rodiny nebo zesnulého, a také pomáhá rodině s organizací pohřbu. Zaopatření zesnulého je považováno za velkou micvu, protože to je skutek milosrdenství, který vám jeho příjemce nemůže nijak vrátit. Chevra kadiša se v minulosti také věnovala dalším charitativním akcím-podpoře chudých nevěst, vdov, sirotků a nemajetných členů židovské komunity. Členy chevra kadiša byli zbožní a majetní členové obce, kteří svými prostředky udržovali spolek v chodu. Svou chevra kadiša by měla mít každá židovská obec bez ohledu na svou liberálnost nebo ortodoxnost, ale je pravdou, že v dnešní době není úplně jednoduché chevra kadiša založit. Známí z Paříže, kteří stáli u zrodu MJLF potvrdili, že v jejich komunitě to vždy skončilo konstatováním, že "by se mělo s tím něco udělat", ale že zatím stále služby chevra kadiša "outsourcují" u ortodoxních obcí.
Naše liberální obec ve Štrasburku má svou chevra kadiša a také svůj okrsek na městském hřbitově, kde povolujeme pohřby i nežidovských manželských partnerů, pod podmínkou, že na náhrobku nebudou jiné náboženské symboly, než židovské. A protože naše chevra kadiša také nemá mnoho členů a někdy není lehké sehnat potřebné (ideálně) 4 osoby k provedení tahary, přidala jsem svoje jméno na seznam lidí, kterým je možné v případě potřeby zavolat. Nejsem ani vzor všech ctností, ani majetná, ale vím, že se neskácím při pohledu na zemřelého a tak si myslím, že pokud tuto micvu splnit mohu, pak bych ji splnit měla.
Ode dneška jsem tedy aktivním členem naší chevra kadiša, protože jsem v současnosti bez práce a tak, když mi naše "předsedkyně" zavolala, zda budu moct přijít, nebylo nad čím přemýšlet. Je absolutně respektovaným pravidlem, že taharu žen provádí ženy a taharu mužů muži. Před samotným začátkem práce jsou zapáleny dvě svíčky u hlavy zesnulého a každý se sám krátce pomodlí a požádá zesnulého o prominutí, že musíme manipulovat s jeho/jejím tělem. V naší obci neprovádíme "teša kabim"-polití velkým množstvím vody, jednak na to místnost na taharu není úplně vybavená a pak, tento zvyk nebyl dříve v Alsasku praktikován a v ortodoxních kruzích se objevil až relativně nedávno.
Paní, kterou jsme dnes omývaly, nebyla členkou naší obce, ani nikdo z její rodiny. Původně pocházela z Dánska, potkala ovšem jednoho žida z Bordeaux, konvertovala k židovství (v 60.letech v Dánsku, pod vedením ortodoxního rabína) a provdala se do Francie. Její muž zemřel již před lety a je pohřben na židovském hřbitově v Bordeaux. Nicméně, francouzská konzistoř řekla, že konverzi dotyčné paní neuznává a tedy nemůže být pohřbena na židovském hřbitově vedle svého muže. Rodina tak hledala jiná řešení a protože jedna z jejích dcer žije ve Štrasburku, kontaktovala nás. My uznáváme konverzi dotyčné paní jako platnou a naše poplatky za pohřbení v naší části hřbitova jsou snesitelné i pro nečleny obce (konzistorní obec tady ve Štrasburku žádá za pohřbení nečlena obce poplatek ve výši 40 let placení členství v obci, my žádáme poplatek ve výši 3 let členských poplatků + 400 € za pohřeb). Tohle jsou přesně ty momenty, kdy si uvědomím, jak moc je důležité, aby existovala alternativa, třeba v podobě liberální obce.

Naše chevra kadiša není spolkem významných a bohatých, není ani spolkem super zbožných, pokud zbožnost měříme počtem odříkaných modliteb a košerností domácnosti. Pokud ale zbožnost měříme jako ochotu prokázat poslední službu bližnímu, kterého jsme ani neznali a dozajista nám to nevrátí, pak jsou i naši členové chevra kadiša zbožní a mě je ctí, že k nim mohu patřit.

5 commentaires:

  1. Tak to tedy klobouk dolu a velka poklona. Tomu rikam odvaha a odhodlani slouzit. Respekt a ucta!!!

    RépondreSupprimer
  2. To je opravdu krásná micva, být členkou chevra kadiša. Zrovna jsme to řešili v okruhu přátel - ve chvíli, kdy zemře příbuzný nebo manžel, který není halachický žid, ale přitom by bylo jeho přáním spočívat na židovském hřbitově, už je velký problém najít řešení. S tou zesnulou, které neuznali konverzi, mi to teda přijde dost strašné (zvláště byla-li členkou tamní obce, která ji pak odmítla pohřbít na jejím hřbitově, což ale z tvého textu úplně nevyplývá, možná přímo členkou nebyla?). Z toho plyne jen to, že člověk by si měl zařizovat svůj pohřeb, dokud je ještě naživu, což je dost morbidní. To ne/uznávání konverzí je taky smutné téma na delší povídání.

    RépondreSupprimer
    Réponses
    1. Paní nebyla členkou obce ve Štrasburku, nevím, jestli byla nebo nebyla členkou v Bordeaux, rodina se hodně stěhovala a pobývala v zahraničí, nebyli moc praktikující (tipla bych si, že to vedlo k odmítnutí uznání konverze). Je fakt, že pro lidi, kteří nejsou z nějakého důvodu členy jakékoliv židovské obce, je zařízení židovského pohřbu dost velký problém...
      Co se konverzí týče, je zajímavá práce Chucka Davidsona (https://en.wikipedia.org/wiki/Chuck_Davidson), ale zatím to nevypadá, že by se v dohledné době něco změnilo... :-/

      Supprimer
  3. Aha, tak pokud by paní byla členkou židovské obce a ta ji pak odmítla pohřbít na svém hřbitově, tak je to chucpe. Takhle už chápu, kde byl problém. Ale opravdu je potřeba mít i židovské hřbitovy pro nepraktikující. (Koneckonců na křesťanském hřbitově taky pohřbívají, aniž by počítali, kolikrát kdo přišel do kostela...) Ačkoli praktikující/nepraktikující se snad rozlišuje jen u konvertitů? Respektive u žida "po mamince" by to nikdo neřešil...

    RépondreSupprimer
    Réponses
    1. U "zida po mamince" by nikdo neresil, zda praktikoval nebo nepraktikoval, ale porad nevim, jak by resili tu platbu ekvivalentu 40 let placeni clenskych prispevku? Snad maji nekde nejaky "okrsek pro chude"...
      Podle Chucka Davidsona (americky ortodoxni rabin zijici dlouhodobe v Izraeli a zabyvajici se otazkami konverze) je zneplatneni konverze dost pochybna zalezitost, a to i v pripade, ze dotycny po konverzi nepraktikuje (nebo dokonce konvertuje k jinemu nabozenstvi!), konvertuje kvuli snatku a podobne. Ze se k tomu v dnesni dobe mnohe rabinaty uchyluji je velky problem a ze neuznavaji konverze, ktere by podle halachy uznat mely je dalsi problem...https://www.facebook.com/notes/chuck-davidson/the-13-principles-of-conversion/1427328473963114/

      Supprimer