dimanche 23 septembre 2018

Avi: Parašat Haazinu (Devarim 32:1 – 52)


V naší paraše na konci V. Knihy Mojžíšovy se dočítáme o zvláštním odkazu Mojžíše, jeho neobyčejné písni: „Nyní si tedy napište tuto píseň. Uč ji syny Izraele, vlož jim ji do úst, aby byla tato píseň mým svědkem proti synům Izraele… Mojžíš tedy onoho dne napsal tu píseň a učil jí Izraelce“ (Devarim 31, 19 + 22).
A Mojžíš odzpíval tuto svou prorockou píseň, která tvoří text dnešní paraši. Není to příjemné čtení, protože v ní prorokoval všechno: jak Boží lásku, tak i odpadnutí Izraele od Boha a následný těžký, neodvratný Boží trest, který na něm národy vykonaly. Stejně tak ale zmiňuje i nevyhnutelné Boží smilování a Jeho pomstu na národech, které příliš nadšeně vykonávali trest Boží na Izraeli. Je to děsivé čtení, jakoby nevyhnutelný osud. Všichni, jak Židé, tak i národy, jakoby byli jen loutkami, které bez vlastní vůle podléhají cizímu scénáři a jen plní své předpověděné role. Jak se ukázalo, Mojžíš se ve své vizi v ničem nemýlil.
Ale Mojžíšova předpověď se tak tragicky naplnit nemusela. Už jsme o tom nedávno mluvili v souvislosti s prorokem Jonášem. „Všechno je předvídané, ale svobodná vůle je daná“ – to učí Maimonides podle rabína Akivy. Pán Bůh ve své nekonečné moudrosti předvídá všechny možné průběhy, varianty událostí - ale to, který z těch všech scénářů se naplní, to záleží na naší svobodné vůli. „Všechno je dáno Bohem, kromě bohabojnosti“, jak se píše jinde. Bůh nám dal takovou svobodu, že můžeme být dokonce i ateisté. Jak se říká: „Já jsem takový ateista, až se bojím, aby mě Pán Bůh nepotrestal…“ Je na nás, abychom si svoji bohabojnost pěstovali, i k tomu může sloužit naše svobodná vůle. Kdyby tedy Izrael obrátil svoje srdce, zůstala by Mojžíšova předpověď nenaplněná. Falešným prorokem by nebyl, to už víme z Knihy Soudců- jestli něčí náprava odvrátí prorokovaný trest, není to důvod pro to, abychom považovali proroka za falešného.
Mojžíš tedy odzpíval svoji píseň a „toho samého dne“- „be-ecem ha-jom ha-ze“ k němu Pán Bůh promluvil a přikázal mu, aby vystoupil na horu Nebo. Odtamtud měl pohlédnout na Zemi, do které už neměl právo vejít, a tam měl i zemřít...
Jak poznamenává Raši, Tóra používá tohoto obratu : „be-ecem ha-jom ha-ze“ ještě dvakrát. „Právě toho dne (kdy začala potopa) vešli Noe i Šém, Chám a Jefet, synové Noacha, i žena Noacha a tři ženy jejich synů s nimi do archy“ (Berešit 7,13). A ten poslední případ: „Právě v ten den (kdy Pán Bůh pobil prvorozené v Egyptě) vyvedl Hospodin Izraelce z Egypta“ (Šemot 12,51). Podobné shody nejsou v Tóře nikdy náhodné, protože její Autor na volbu slov jistě dbal. Raši, který miloval takové rozbory, právě proto učí, že musí existovat něco, co spojuje tyto tři tak odlehlé případy. A nebyl by to Raši, geniální komentátor ze Champagne XI. století, aby nepřišel s řešením. Tady je: Velké skupiny lidí – Noachovi sousedi, Egypťané, Židé – se veřejně vzpěčovali, stavěli se proti tomu, aby někdo vykonal Boží vůli. Sousedi Noacha nechtěli, aby vešel do archy, Egypťané nechtěli propustit Židy a Židé nechtěli nechat Mojžíše vystoupit na horu Nebo. Proto i Boží odpověď musela být veřejná a jednoznačná: Be-ecem ha-jom ha-ze.
Noachovi sousedi a Židé se řídili takovou naivní vírou v predestinaci, předurčení. Když Bůh slíbil Noachovi záchranu, tak si mysleli, že stačí když mu zabrání vejít do archy a potopa nebude. Když Pán Bůh přikázal Mojžíšovi smrt na hoře Nebo, tak jistě stačí zadržet ho – a neumře… A Egypťané zase slepě poslouchali faraona, kterému Pán Bůh po mnoha marných pokusech zatvrdil srdce, a bránili Židům v odchodu, útěku z otroctví. Je to v podstatě takový modlářský přístup, který vidí Boha jako bůžka, který se nechá zlomit a podřídit lidskou vůlí. Je to úplně opačný přístup než můžeme vnímat u samotného Boha, který ví, že vůli člověka nelze ohýbat ani lámat. Že jen svobodnou vůlí si může člověk vybrat poslušnost vůli svého Stvořitele.

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire