dimanche 20 janvier 2019

Avi: Parašat Bešalach (Šemot 13:7 – 17:16)

V dnešní paraše Bešalach nás čeká parádní číslo Božího vysvobození Izraele z Egypta- přechod přes moře. Všichni známe ty kreslené vtipy s malým Mojžíškem, kterého nemůže jeho matka vykoupat v neckách, protože voda v těch neckách je napravo a voda je i nalevo, jenom malý Mojžíš je uprostřed těch necek stále na suchu. To rozestoupení vod a taky potom, co prošli bezpečně na druhý břeh, její návrat v pravý čas, to je prostě zázrak. To si ani člověk neumí představit. A jak to muselo zapůsobit na Izraelce, kterým šlo o krk a tohle pro ně byla doslova spásná, neočekávaná a rozhodně nevšední zkušenost.
Ale jako i jindy v podobných případech, tak i nyní ta vděčná zbožnost nevydržela moc dlouho. Brzy se objevují známky nespokojenosti a dokonce i vzpoury. A to jim Bůh obstaral jídlo- manu a křepelky, jindy se postaral, aby hořká voda zesládla a dala se pít. Když dorazili do Refidim, celá situace vygradovala. Došlo až, jak je psáno, k pokoušení Boha (Šemot 17,2). Něco takového se dá částečně pochopit. Cesta byla těžká, budoucnost nejistá, nechápali všechny ty zkoušky, které podstupovali. A pak, když není voda, není co pít, nepomůžou sebekrásnější vzpomínky na vychlazenou coca-colu s plátkem citrónu, ani na všechny dřívější zázraky. Pít potřebovali teď. Kdyby šlo ale jenom o to, nemluvil by text naší paraši o „pokoušení Boha“. Komentátoři tvrdí, že Izraelci začali skuhrat i nad jejich poměry, více než normálně, i když ještě zásoby vody měli. Teprve když zásoby došly, bylo jejich naříkání opodstatněné a Bůh jim vodu opět obstaral.
Podstata toho „pokoušení“, na rozdíl od běžné prosby o vodu, spočívala v tom, že říkali: „Je mezi námi Hospodin nebo není?“ (Šemot 17,7) Jak říká Ramban, jejich počáteční očekávání je vedlo k žádosti o zázrak jako důkaz, že je Bůh uprostřed nich. Jinými slovy, jejich věrnost Bohu byla podmínečná: když On se bude chovat tak, jak oni od Něj očekávali, může s nimi počítat. Ale pouze když to bude přesně takhle. Projevili v podstatě nedostatek víry. Když se to dotáhne do konce, požadovali by stále nové zázraky, jistou blahobytnou úroveň a pak by byli svolní k věrnosti takovému Bohu. A koneckonců, byl by to i takový pěkný důvod k vlastní Boží existenci…
Trochu jako v tom vtipu, kdy se v synagoze vedle sebe modlí pan Lederer v hezkém novém kožíšku a Kohn ve starším, ošuntělém kabátku. Lederer prosí: „Bože, dej ať udělám kšeft za deset tisíc dolarů.“ Vedle něj Kohn: „… dej, ať udělám kšeft za pět dolarů.“ A tak to jde pořád dokola. Po chvíli Lederer vstane, sáhne do portmonky, vyndá pět dolarů a podává je Kohnovi: „Vezmou si to, Kohn, a už mi tu Hospodina nerozptylujou.“
Ono se na to téma dobře vtipkuje. Ale ruku na srdce: když už si opravdu na Pána Boha vzpomeneme, není to právě ve chvíli, když něco chceme, potřebujeme? Ale copak je Bůh jenom takový ten trpaslík, plnící přání- jako v jednom povedeném českém seriálu? Rozhodně není takovým automatem, který na zmáčknutí knoflíku splní jakékoliv přání. A v tom spočívá ta zásadní chyba, jak říká Ramban: „ je nepatřičné pokoušet Pána Boha, ani by člověk neměl očekávat nějakou odměnu za službu Bohu. Když s sebou věrnost Bohu přináší i utrpení a pohromy, je třeba to přijmout jako spravedlivý soud.“ Takový přístup ale dokáže otrávit i řadu lidí zbožných, natož ateistů, spousta lidí o tom má úplně jinou přestavu. Vypadá to ale, že zázraky už patří minulosti. No, možná ještě někdy k nějakému dojde, nedá se to vyloučit. Ale nemáme se na ně spoléhat, automaticky s nimi počítat. To bylo hříchem i v době Možíšově, tím spíš teď. Ale nejsme tu na světě tak docela osamoceni. Tóra i naše tradice nám říká, že naše osamocení není totální . V tom spočívá naše víra, to je její pole působnosti. Proto můžeme projít i těžkými zkouškami, když na to přijde. Možná bychom se neměli pořád tak nakvašeně ptát: tak co je, je tu Hospodin (náš automat) mezi námi? Ale spíš číst ten text přece jen osobněji a pokorněji, tak, jak to zaznívá v překladu rabína Sidona: „Je Hospodin v našem nitru, nebo není?“ To je naše cesta.
Izraelci ještě pořád vězeli v tom otrockém myšlení. Léta za ně rozhodovali jiní. Byli jako děti, které křičí a dupají a domáhají se od těch nahoře, i od Toho nahoře. Znáte to: k dospělosti, tedy ne jenom té fyzické, vede dlouhá cesta. Někdy trvá i celý život...

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire