dimanche 7 avril 2019

Avi: Parašat Tazria (Vajikra 12:1 – 13:59)

V naší paraše Tazria ve III. Knize Mojžíšově se můžeme dočíst o očišťování rodičky a o malomocenství lidí a předmětů. Vracíme se v čase do doby, kdy nemělo smysl hledat lékařské ordinace. Ty prostě nebyly, stejně jako lékaři. Tyto služby zastávali kněží – kohanim. A tak se v knize Vajikra, která se věnuje službě kohenů, můžeme dočíst i o informacích tohoto druhu. A v dnešní paraše Tazria se můžeme začíst do instrukcí, které vypadají jako z příručky pro praktikanty z tehdejších (neexistujících) porodnických oddělení a z oddělení kožních chorob.
Ty verše se samozřejmě těžko dají srovnávat s dnešní lékařskou praxí, která je o tolik propracovanější, pracuje s novými poznatky i léky, s úplně jinou úrovní hygieny, atd. Zdálo by se, že jde spíš jen o takové perličky ve vyprávění o starobylých způsobech léčby v oboru historie medicíny. I ty předpisy, které se týkají izolace nemocných, vypadají spíš jako intuitivní pokus, jak uniknout před šířící se nákazou – tisíce let před objevem bakterií a před odhalením celého toho mechanismu šíření nákazy. Někdo se i tak neubrání pohrdavému úšklebku nad tehdejší úrovní poznání. Ale Tóra přece není knihou, která by se věnovala kompletně tehdejším výdobytkům všeho lékařského vědění. A tak je pro nás spíš důležité, proč bylo rozhodnuto, že právě tyto pasáže v ní jsou obsažené. Čím jsou tak důležité, nebo co nám dnes ještě mohou říci?
Zdá se, že kromě těch zdrojů, které zachytily samotné tehdejší lékařské postupy, jde ještě o něco dalšího, jiného. Ověřit si to můžeme podle zásad, které se dochovaly v textech nebo ústní tradici. A tyto zásady si protiřečí s jednoduchou interpretací předpisů o izolaci. Například: před příchodem kněze se má vyklidit celý dům – ale jak to, přece jsou všechny věci nakažené? Jiný příklad uvádí Nechama Leibowitz: podle ústní tradice se upouští od procedury kontroly, i když došlo k nákaze – pokud jde o dům v Jeruzalémě, v době poutních svátků… To je ale přece v úplném protikladu se smyslem karantény, vždyť i při minimální lékařské znalosti musí být jasné, že hygiena byla zrovna v tu dobu, kdy tam přicházely davy poutníků, nanejvýš důležitá. I když by se to snad snažil někdo vysvětlovat různými pragmatickými důvody, vedlo to komentátory Tóry, třeba Sforna a nebo Hirsche k tomu, že hledali jiný než lékařský smysl úryvků o malomocenství.
Ta nemoc, o které je tu řeč, se jmenuje caraat a teprve v překladech byla ztotožněna s malomocenstvím. A komentátoři ji nevnímají ani tak jako medicínský problém, ale jako určitou připomínku, napomenutí, varování. Tato fyzická obtíž je podle nich důsledkem nemoci duše, nějaké hříšnosti, nemorálnosti. Jak Mojžíš, tak i Miriam byli potrestání caraat, malomocenstvím, protože zhřešili. A podle tradičního výkladu tu jde především o hřích pomluvy, lašon ha-ra = zlý jazyk, zlou mluvu. Ten hřích i dnes důvěrně známe, jako by to okřídlené slovní spojení „z pokolení na pokolení“ platilo zvláště pro tento případ.
Podle takové interpretace ta izolace není karanténou, ale trestem – oddělením od společenství kvůli tomu, že takové chování společenství poškozuje. Nejdůležitějším cílem jak samotné nemoci, tak i všech postupů, kterými takhle postižený člověk procházel, bylo přivést hříšníka k lítosti, k pokání.
To je fajn řešení. Ale vede to k dalším otázkám a problémům. Někdo extrémně náboženský by si mohl říci: na co doktoři, stačí zlepšit náboženský postoj, vykonat nějaký rituál a je vyhráno. Nikdo přece nemůže popřít, že existuje určitá spojitost mezi duchovním stavem člověka a jeho stavem fyzickým. Kdo žije v neustálém stresu, nakonec se to na jeho zdraví nějak projeví, jasná věc. Jak to tedy je? Máme vnímat nemoc jako určité napomenutí, ale zároveň využít každou lékařskou pomoc! Život je dar a dobrý život je ještě větší dar. Za ten jsme odpovědní. Jak říká Krajewski, naše znalosti v lékařství jsou dnes nepochybně stokrát lepší. Naše cítění smyslu světa je ale taky nejspíš stokrát slabší…

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire