mercredi 3 avril 2019

Tři pesachové otázky

Ne, nespletla jsem se s počty, nechystám se totiž psát o tradičních otázkách během sederové večeře, ale o třech otázkách týkajících se Pesachu, které bych měla co nejdřív vyřešit.
Otázka první-jak zorganizovat pesachový úklid s miminkem, které přes den v postýlce nespí a neustále se dožaduje pozornosti a jídla? Mám z minulých let seznam věcí, které je potřeba koupit, nádobí, které čeká v bednách ve sklepě a věcí, na které je třeba nezapomenout a jsem fakt ráda, že jsem si tenhle seznam vyrobila (praktické otázky ohledně košerování řeším jako každý rok s pomocí konzervativního pesachového průvodce, který je ke stažení zde). Letos navíc opět připadá Pesach na Velikonoce, takže pátek je svátek a Eli si navíc vzal volno už i ve čtvrtek, takže se bude moct věnovat našemu synovi, zatímco já budu řádit v kuchyni. Máme s Elim zavedenou dělbu práce-já košeruju kuchyň a on uklízí zbytek bytu. A také využiju pomoc tchýně a tchána, kteří se Šmulim v kočárku rádi jezdí po nedalekém parku. Kdybychom je tady neměli, bylo by to opravdu těžké, budeme muset vymyslet, jak jim vyjádřit jak moc si jejich pomoci vážíme...
Zatímco první otázku mám alespoň teoreticky vyřešenou (jen je potřeba si do časového plánu dát dost rezerv, pro případ, že to nepůjde hladce), druhou otázku jsme zatím s Elim nerozsekli, ale je potřeba, abychom to udělali co nejdříve-zda někoho pozveme na seder a případně koho. Nemůžeme totiž dopředu říct, zda bude Šmuli klidný a nebo bude řádit celý večer a nechceme otravovat ostatní řevem našeho dítěte. Na druhou stranu, držíme dva sedery a být po oba dva večery takhle významného svátku doma jen ve třech je trochu smutné, jeden takový seder by stačil. A navíc jsou v komunitě lidé, kteří jsou sami, typicky ti, kdo jsou v procesu konverze, ale nejen oni. Není to otázka vaření, protože jestli budu vařit pro dva nebo třeba pro šest lidí není zas až takový rozdíl. Každopádně je potřeba, abychom se rozhodli ještě tento týden, aby se všichni mohli rozhodnout, zda pozvání přijmou.



No a třetí otázka se vztahuje k tématu, o kterém jsem už psala-k ekologii. I když neobkládáme byt alobalem jako tady na obrázku, tak přeci jen to není zrovna bezodpadový svátek. Samozřejmě se snažíme poctivě dojíst veškerý chamec ještě před svátkem, abychom nic nevyhazovali (nechceme chamec prodávat, o tom jsem psala vloni), kuchyňskou linku přikrývám plastovým ubrusem, který mám schovaný a používám ho každý rok, ale co se nákupu potravin týče, důsledně se držím pesachového průvodce a nekupuji tedy nebalené ořechy a podobně. A zatím se mi nikdy nepovedlo se obejít bez hliníkových pekáčků na jedno použití, vždycky mi nějaký kus nádobí chybí. Snažím se tedy alespoň držet svého pesachového seznamu a nekupovat zbytečnosti "co kdyby náhodou". Obzvlášť teď, když máme košer samoobsluhu ve vedlejším vchodu.

Všem přeji klidné přípravy na Pesach a rychlé nalezení odpovědí na vaše předpesachové otázky :)

2 commentaires:

  1. Já bych to chtěla taky takhle řešit, mě se vloni o Pesachu v sobotu před večeří domem prohnal desetiletý synovec se slaninovým rohlíkem (sestra je vdaná za katolíka a nepraktikující) a hrozně se divil co se vztekám. Zvu sestru s rodinou na seder a neteř mi i pomáhá, ale zorganizovat svátky ve smíšené rodině je náročné. Rodiče to nikdy moc neřešili, oba jsou ze smíšených rodin a babičky své židovství spíš schovávaly. Eva

    RépondreSupprimer
    Réponses
    1. Tomu naprosto verim...ten slaninovy rohlik by me o Pesachu taky zvednul ze zidle.

      Mimochodem, nakonec jsme se rozhodli, ze letos budeme o sederu sami a nebudeme nikoho zvat, preci jen, zatim se neda moc predvidat, kdy Smuli konecne usne a ma vecery, kdy je opravdu nenaladeny...a aby Eli vedl seder, staral se o vsechny hosty a nosil na stul a ja kojila a hladovela vedle v loznici, to by nebylo moc prijemne...snad pristi rok uz bude trochu spolecenstejsi ;-)

      Supprimer