mercredi 3 avril 2019

Avi: Parašat Šmini (Vajikra 9:1 – 11:47)

Naše paraša Šmini obsahuje takový podivný, tragický příběh. Během oslav po zbudování Příbytku, při jeho slavnostním „uvedení do provozu“ synové Árona, Nádab a Abíhú, obětovali, jak se tam píše „cizí oheň“, něco nad plán,něco mimo stanovené regule- nevíme přesně co. A pak okamžitě zahynuli ohněm, který „vyšel od Hospodina“ (Vajikra 10,2). Možná nám to připomene podobný, stejně končící příběh ze II. Samuelovy. Tam se píše o tom, že král David doprovázel přenášení Boží schrány- archy do Jeruzaléma. A přitom se stalo, že se povoz s archou vychýlil, Uza ji zachytil a „Hospodin vzplanul proti Uzovi hněvem. Bůh ho tam, pro neúctu zabil a on tam při Boží schráně zemřel.“ (II. Samuelova 6,7)
Oba ty příběhy nějak vybočují z běžné černé kroniky Tóry. Tady jsme na rozpacích, protože nevíme, co si máme myslet. Čím se ti tři lidé prohřešili? Co udělali špatně, že je vůbec potkal nějaký trest a navíc tak okamžitý a hrozný? Všichni ti potrestaní nám přijdou spíš hodní pochvaly než trestu. Nadšení, s jakým Nádab a Abíhú přistoupili k obětování a udělali dokonce i něco navíc, svědčí spíše pro ně. I Uza měl ty nejlepší záměry- nechtěl, aby došlo k převržení archy a k jejímu znesvěcení. Je to prostě divné.
Divné natolik, až se vysvětlování těch událostí chopili moderní záhadologové a přišli s tím, že archa byla vlastně zdrojem nějaké energie, snad elektřiny, a došlo při neopatrném zacházení k výboji. S tímto nápadem ovšem nehraje tradiční popis, který říká, že to nebyl běžný oheň, ale takový, který spálí pouze duši. Nevíme tu skoro nic, takže nám nezbývá, než se snažit pochopit smysl této drsné lekce. Může spočívat například v tom, že jen dobrá vůle nestačí. Je nutné vědět, jak postupovat a zvlášť, když se jedná o svaté věci. Tady jen nějaká intuice, svaté nadšení a ani snaha prostě nestačí. Bez odpovídající disciplíny to vede na scestí - stačí si jen vzpomenout na všechny ty falešné mesiáše a následky jejich činnosti.
Jsou lidé, kteří čtou a chápou Tóru naprosto doslova. Ale těch je možné se optat: opravdu dotyk přináší smrt? Ale kde nakonec archa skončila a kolik svatých knih a svitků Tóry jen v minulém století skončilo beztrestně v ohni? Proto je to jen naivní duchovní přestava o dávných tabu předmětech.
Archa samotná nebyla nějakým zbožňovaným idolem, který sám o sobě něco způsobuje. Když se jí zmocnili Filištíni, nestali se tím pádem národem vyvoleným. Vlastnictví desek smlouvy nebo svitků nezajišťovalo vyvolenost. To, co bylo rozhodující, bylo slyšení slov, která tam byla zapsána. Slyšení a dodržování. To dotýkání se archy bylo zakázané a to dokonce i v případě jejího zachycení před pádem. Ne proto, že by to bylo samo o sobě nebezpečné, ale proto, že to tak bylo ustanoveno a zapsáno.
Čím nás tedy dnes může oslovit ten hrozivý příběh náhlých smrtí? Já osobně neznám žádného totálního ateistu. Každý má aspoň špetku víry v nějakou spravedlnost, v něco svým způsobem svatého, co nás převyšuje. A tak i těm, kdo věří v něco, něcistům, hrozí že sejdou na určité scestí, na kterém se ocitnou v rozporu se skutečnou svatostí. Možná, že tedy smrt Áronových synů i pozdější smrt Uzy byly popsány kvůli tomu, aby i ta příští pokolení pochopila, že co se týká svatosti, existují určité závazné zásady. Tou první je, že je nutná znalost vhodných, správných forem. A ta nepřetržitost společného života víry předpokládá trvalost určitých forem. A druhou věcí je, že podstata svatosti nespočívá ve fyzických předmětech, ale v obsahu na nich zapsaných, zjevených slov. Nadšení samotné nestačí. Ta slova máme poslouchat, studovat, přijmout a ve svých životech pak opravdu prožít.

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire