mercredi 8 février 2017

Bešalach (Ex. 13:17-17:16)

Nejvděčnějším motivem ke komentování této paraši je remcání židů právě vyšlých z Egypta, že to není takové, jak si představovali a že to možná v Egyptě zas tak špatné nebylo.
Šabat, kdy se čte paraša Bešalach se také jmenuje šabat Šira (šira znamená píseň) a to proto, že tato paraša obsahuje píseň zpívanou Mojžíšem a všemi Izraelity hned po té, co přešli suchou nohou Rákosové moře a nad faraonem a jeho vojsky se zavřela voda. Tato píseň (Píseň moře, Širat ha-jam) tvoří součást každodenní liturgie, nejen její část Mi chamocha v požehnání po čtení Šema (Emet). Celá píseň se objevuje v Psukej de zimra před vlastním začátkem ranní bohoslužby. A jak poznamenává můj nový sidur (ano, už zas mám nový sidur a vypadá to, že u něj už konečně zůstanu, ale o tom jindy), rozdělení Rákosového moře a utopení egyptských vojsk byl pro židy významnější moment, než předání Tóry na Sinaji, protože tento zázrak mohl na vlastní oči vidět skutečně každý, zatímco u předání desatera není z textu moc jasné, co všechno přítomní viděli a slyšeli (o tom příště). Mechilta Širata (3) říká, že poslední služka u Rákosového moře viděla víc, než největší proroci Izraele (kromě Mošeho, samozřejmě).
Za pozornost stojí, že lidé, zachránění Hospodinem z velkého nebezpečí, které jim hrozilo od jiných lidí se mohou radovat ze zkázy nepřátel, ale ne tak andělé. Talmud v traktátu Sanhedrin (39b) cituje rabiho Šmuela bar Nachmana, který ve jménu rabiho Jochanana učil, že andělé chtěli také zpívat chvály Hospodinu, ale ten je umlčel: "Má stvoření se topí v moři a vy chcete přede mnou zpívat chvály?"
A i my, přesto, že zpíváme Píseň moře, také máme zakázáno si Egypťany ošklivit a nenávidět je a jako připomínku jejich utrpení ukápneme při sederové večeři kapky vína při čtení ran, které dopadly na Egypt a Egypťany. Při čtení Písně moře bychom se tedy i my měli soustředit spíš na zázrak, který pro nás Hospodin vykonal, než si libovat v tom, jak Egypťané zaplatili za faraonovu paličatost.

Píseň moře je, stejně jako píseň v paraše Haazinu, zapsaná v Tóře zvláštním způsobem, který ještě zdůrazňuje její poetický charakter.
Širat ha-jam jak je zapsán ve svitku Tóry, obrázek upytlačen na internetu.

3 commentaires:

  1. Rad bych se zeptal, zda je nejaky odhad, v jakem casovem horizontu se odehralo deset egyptskych ran?

    RépondreSupprimer
  2. V Plautovi (The Torah: A Modern Commentary) jsem našla, že tradice učí, že deset ran dopadlo na Egypt v průběhu jednoho roku.

    RépondreSupprimer
  3. Dekuji, rok byl takovy muj vlastni odhad.

    RépondreSupprimer