mercredi 15 février 2017

Jitro (Ex. 18:1-20:23)

V paraše Jitro čteme, že židé pod vedením Mošeho se utábořili v poušti u hory Sijón a právě zde došlo ke zjevení a předání desatera. Dnešní komentář bude kompletně založený na jedné knize, kterou mám rozečtenou (a všem, kdo čtou anglicky, vřele doporučuji): Revelation and Authority rabiho Benjamina D. Sommera (malá ochutnávka zde). Rabi Sommer je profesorem Bible na JTS (Jewish Theological Seminary, hlavní rabínský seminář konzervativního židovství) a ve své knize ukazuje, že přijetí závěrů vědeckého výzkumu Bible a dokumentární hypotézy nemusí nutně podrývat autoritu Tóry a halachy. Jednotlivé dokumenty J, P, E a D se neshodnou na tom, jak přesně k předání desatera a Tóry všeobecně došlo, zda Hospodin hovořil lidským hlasem ve srozumitelném jazyce, zda hovořil jen s Mojžíšem, zda židé slyšeli celé desatero nebo jen jeho část a nebo celé zjevení bylo beze slov a Moše fungoval jako tlumočník mezi Hospodinem a jeho lidem...na tom se koneckonců neshodnou ani následné rabínské komentáře. Na čem se ale shodnou všichni od J, P, D a E až po moderní komentátory je fakt, že zjevení Hospodina ("Anochi...") je neoddělitelně svázáno s předáním zákona. Židovství bez zákona-halachy nefunguje, nedává smysl. Čímž samozřejmě není myšleno, že by zákon byl naprosto rigidní, nevyvíjel se v čase a že jeho striktní interpretace je nějak lepší než intepretace benevolentní.
Pro autora a mnohé další (třeba Abrahama Jehošuu Heschela a Franze Rosenzweiga) je halacha lidskou odpovědí na "hlas" ze Sijonu, který přikazuje a který je absolutní autoritou, ale naše lidská odpověď se vyvíjí spolu s tím, jak se vyvíjí naše společnost. Nemůžeme žít jako židé bez halachy (a jejího vnímání jako závazné), ale halacha zároveň není zamrzlá a neměnná. To, co řídí vývoj halachy je tradice-návaznost na minulá halachická rozhodnutí a pospolitost židů, kteří se jí řídí napříč názorovým spektrem.
Pro autora není Tóra textem doslova a do písmene předaným Mojžíšovi na Sinaji, ale zásadním (a prvním psaným) textem židovské tradice, která začala zjevením a předáním zákona Mojžíšovi na Sinaji. Zákona a tradice, která nás zavazuje ji žít a předat dalším generacím.

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire