samedi 25 février 2017

Mišpatim (Ex. 21:1-24:18)

Omlouvám se, v pátek jsem byla zcela indisponována a nezvládla jsem jít do práce, natož psát blog a celý den jsem se dávala dohromady, abych večer zvládla dojít do synagogy a vést kabalat šabat, protože náš chazan je na dovolené...tak alespoň pár slov opožděně.

Mnozí rabíni přirovnávají zjevení na Sinaji (tedy obsah předchozí paraši Jitro) za svého druhu svatbu mezi Hospodinem (ženich) a lidem Izraele (nevěsta), s tím, že Tóra je je ketuba a nebo prsten, který ženich při svatbě dává nevěstě. Dozajista to byl neopakovatelný a velmi mystický zážitek. O týden později ale v paraše Mišpatim čteme  jeden zákon za druhým a nejsou to zákony o vztahu židů k Hospodinovy, ale zákony týkající se vztahu mezi lidmi-statutu otroka, náhrady škod...Jak Eli poznamenal v pátek ve své draše, mystický zážitek je prima, ale netrvá věčně, po něm je třeba se vrátit na zem a přetavit ten zážitek v něco konkrétního-spravedlivou společnost. Stejně jako manželé nežijí celý život v rauši jejich svatebního dne, ale řeší každodenní starosti a úkoly. Vzpomínka na jejich svatební den by jim měla pomoci, když je jim ouvej. Tak, jako by židům měla vzpomínka na zjevní na Sinaji (a podle některých komentátorů jsme tam byli všichni-i duše těch, co se narodili stovky let po zjevení a těch, co konvertovali) pomoci v každodenním dodržování halachy.
Z tohoto hlediska i dává smysl to slavné "naase ve-nišma" (učiníme a vyslechneme, Ex. 24:7), komentátoři si lámali hlavu, proč to není opačně-vyslechneme a pak učiníme, jak by to bylo logičtější. Jenže to by bylo logické ve vztahu obchodním-vyslechnu a bude-li mi to stát za to, učiním. Ve vztahu založeném na lásce ale takovéhle kšefotvání není možné (byť určitou rovnováhu v má dáti-dal je třeba zachovávat, viz Plzák). Izrael se v naase ve-nišma zavazuje dodržovat micvot, které se mu mohou na první pohled zdát nepochopitelné (třeba kašrut), ale když je dodrži, získá díky tomu lepší náhled na důvod, proč je dodržovat....jednoduše řečeno, micvot je třeba nejdříve dodržovat (naase), abychom je mohli pochopit (nišma).

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire