mercredi 3 mai 2017

Acharej mot-Kedošim (Lev. 16:1-20:27)

I tento týden čteme dvě paraši spojené dohromady, hlavním tématem paraši Acharej mot je Jom kipur, Den smíření a "nebezpečné známosti"-kteří patneři jsou nám zakázáni. V paraše Kedošim najdeme mnoho etických micvot, mezi nimi i úctu k rodičům, ponechání části úrody (okraj pole, zbylé hrozny) chudým, proklínání hluchého a nekladení překážky před slepce. Klást překážku před slepce nemá jen doslovný význam, ale i přenesený-Tóry zakazuje, abychom využívali něčí nevědomosti například v obchodním jednání, v situaci, kdy podvedený je "slepý" (nemůže mít všechny informace, které by mít měl, aby se mohl správně rozhodnout). Nebo třeba nabízeli alkohol vyléčenému alkoholikovi. Tato micva (stejně jako proklínání hluchého) má mnoho často překvapivých podob. Koho zajímá musar (židovská literatura zabývající se etikou), doporučuji rabiho Telushkina a jeho A Code of Jewish Ethics (má dva díly), je to velmi čtivá kniha a nutí k zamyšlení.
Mnoho "etických" micvot najdeme v Tóře s dodatkem"..., já jsem Hospodin!" (např. Lev.19:16 "Neroztrušuj pomluvy na svého bližního a nestůj nečinně nad krví svého druha, já jsem Hospodin!", proč? Protože pokud budeme mít na paměti, že je nad námi "oko, které vidí, ucho, které slyší a ruka, která zapisuje" (Pirkej Avot 2:1), pak budeme v menším pokušení udělat nějakou špatnost, u které moc nehrozí, že by na nás praskla...dělat, co je správné musíme, i když nám z toho nekyne žádný bezprostřední užitek.

Tóra všem židům přikazuje "buďte svatí" (Lev. 19:2: "Mluv k celé obci synů Jisraele a řekni jim: Buďte svatí, protože já, Hospodin, jsem svatý!").  Svatosti se ovšem nedosahuje pouze dodržováním rituálu, ale i etickým chováním a jedno bez druhého nestačí...

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire