jeudi 7 septembre 2017

Ki tavo (Deut. 26:1-29:8)

Paraša Ki tavo je skutečným "zpečetěním" smlouvy mezi Hospodinem a Izraelem (26:17-18) a obsahuje požehnání, kterého se lidu dostane, bude-li smlouvu dodržovat a kletby, které ho stihnou, pokud smlouvu dodržovat nebude. Nutno podotknout, že část obsahující kletby je o dost delší, než část obsahující požehnání. Ale myslím, že to tak nějak odpovídá lidské nátuře-pokud jde všechno dobře, málokdo se rozplývá nad tím, jak dobře věci fungují, ale běda, začne-li to někde zadrhávat.
V prvním díle tetralogie Altschulova metoda říká jedna postava, že ta smlouva s Hospodinem, je strašně špatně vymyšlená-protože, pokud židé smlouvu dodržují, daří se jim dobře a všichny ostatní národy jim závidí. A víme, jak taková závist vypadá. No a když smlouvu nedodržují, tak je Hospodin prostřednictvím těch národů potrestá (jak říká paraša tohoto týdne).
Je celkem zřejmé, že ve výčtu kletem rezonuje zkušenost se zkázou Izrealského království a následně zničení prvního Chrámu v Jeruzalémě (zejména ta pasáž o kanibalismu silně připomíná analogickou pasáž z Jeremijášova Pláče), ale nemyslím si, že je důležité, jaká historická zkušenost se v textu objevuje. Také text vychází z teorie odměny a trestu, ale všichni víme, že tak jednoduché to v životě zase není. I když budu pečlivě plnit všechny micvot, pořád můžu třeba onemocnět nějakou chorobou, kterou tato paraša vyhradila hříšníkům. Pokud ale budu žít ve společnosti, která dodržuje micvot a která nezavírá oči před utrpením druhých, pak moje stonání bude nejspíš snesitelnější, než když budu žít ve společnosti dalších hříšníků, kteří se třeba (navzdory naší paraše) mají jako "prasata v žitě", ale micvot a utrpení bližního jsou jim lhostejné.
Pro mě jsou dva důležité momenty v této paraše-fakt, že mezi Hospodinem a Izraelem je smlouva jako mezi dvěma partnery-my se zavázali ji dodržovat a Hospodin se také zavázal ji dodržovat (26:17-18) a také fakt, že dodržovat smlouvu vyžaduje úsilí. Že je potřeba smlouvu studovat a nastudované převádět do praxe, že je potřeba to činit soustavně. Neflákat to.

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire