mardi 12 septembre 2017

Nicavim-Vajelech (Deut. 29:9-31:30)

Tento týden čteme spojené dvě krátké paraši, aby nám to dobře vyšlo do Simchat Tora, po kterém začne zase nový cyklus čtení Tóry (ale nikoliv mého pravidelného komentování, protože mám pár jiných věcí, o kterých bych ráda psala, ale kvůli každotýdenním komentářům mi nezbýval čas).
V obou spojených parašách najdeme motiv zrazení smlouvy ze strany Izraele po Mojžíšově smrti a osídlení Erec Jisrael. Paraša Nicavim je ovšem poněkud optimističtější a prorokuje také pokání Izraele a jeho návrat ke smlouvě a do země Izraelské, zatímco paraša Vajelech předznamenává píseň, kterou budeme číst v příští paraše (Haazinu), která má být "svědkem proti hřešícímu Izraeli". A, protože nikdy nebude dětmi Izraele zapomenuta, pomůže k návratu předpovězenému v paraše Nicavim.
V paraše Nicavim také najdeme jednu z důležitých pasáží Tóry (Deut. 30:11-19)-tedy apel na židy, aby volili život a dobro, kterým je dodržování Hospodinovy smlouvy, která není nějakým abstraktním, nepochopitelným a nesplnitelným ideálem, ale je to "slovo, které je ve tvých ústech a je ve tvém srdci, abys je vykonával". Ale stále jde o volbu, Hospodin chce, abych si vybrali život a dobro, ale přesto si můžeme vybrat zlo a smrt a nést následky svojí volby. Je nám nabízeno požehnání, ale my jím můžeme pohrdnout a zaplatit za to. Nejvyšší nám však stále nechává možnost se změnit a začít volit správně. Teď před Roš Hašana a Jom Kipur je to obzvlášť aktuální téma...

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire