samedi 10 mars 2018

Avi: paraša Vajakhel-Pekudej (Ex. 35:1- 40:38)


V těchto spojených parašách se můžeme stále dočítat o Miškanu, tom přenosném Chrámu. A je tu i vložená zmínka o šabatu. „Mojžíš shromáždil celou pospolitost Izraelců a řekl jim : „Hospodin přikázal, abyste dodržovali toto : Šest dní se bude pracovat, ale sedmého dne budete mít slavnost odpočinutí, Hospodinův svatý den odpočinku ; kdo by v ten den dělal nějakou práci, zemře. V den odpočinku nerozděláte oheň v žádném svém obydlí.“ ( Šemot 35,1-3 )
  Z toho sousedství v textu ohledně stavby Miškanu a šabatu také naši moudří vyvodili  těch 39 zakázaných prací o šabatu. Ten zákaz práce není absolutní, týká se jen toho konkrétního počtu tvůrčích prací. Šabat nám byl dán ne proto, abychom se trápili v nicnedělání a nudě. Má nám být svatý a vzácný. Když neexistuje fyzicky Chrám, je šabat naším Chrámem v oblasti času. Když byl šabat dodržovaný i při stavbě Svatyně, oč víc má člověk dbát na šabat, když by šlo jen o vyřizování našich vlastních věcí. Jde o vysazení z toho všedního koloběhu, odpočinek, ale i čas k tomu, aby se člověk znovu přiblížil k Bohu. Aby na to měl vůbec  kdy čas a klid.
  Baal HaTurim píše : Tóra mluví o šabatu bezprostředně potom, co popisovala světlo, kterým zářil Mojžíš při sestupu ze Sinaje- a chce nám tím ukázat, že Bůh milostivě uděluje světlo na tváře těch, kdo šabat správně dodržují. Něco na tom bude. Člověk by neměl být jen štvancem neustálé práce, pořád s jazykem na vestě. Není divu, že se pak takový člověk míjí se samotným smyslem života. A když se po takovém svém životě ohlédne, vidí jen honičku, při které mu život proklouzl mezi prsty.
  Proč je  v Tóře zmíněno hned zkraje to rozdělávání ohně a ne jiné zákazy ? Souvisí to zřejmě s tím, že i některé další zákazy jsou spojeny s využíváním ohně. Proto, když šabat končí, děláme Havdalu, obřad, který ukončuje šabat nebo svátky- a je to spojeno s ohněm.  A také první tvůrčí činností Boží bylo stvoření světla. Světlo je jako oheň a tak je tenhle zákaz zmíněn jako první.
  A teď řeknu něco, co jsem vyčetl v midraších. Vím, že to je takové píchnutí do vosího hnízda. Ale prosím přítomné dámy, aby se opanovaly a nenechaly hněv cloumat svým majestátem. Píše se tam, že když Tóra říká o tom, že nemáme pracovat s ohněm – učí to ženy, které navštěvují synagogu především o šabatu, aby nediskutovaly o jejich vaření, i když jsou zvyklé to dělat. Ruší přitom svoje modlitby i modlitby jiných. Z toho důvodu se prý objevuje tohle přikázání u pasáže, spojené s Miškanem. V synagoze, tak jako v Miškanu, není vhodné libovat si v planých řečech.
  Gemara v traktátu Kidušin  říká i něco opravdu nekorektního: „Deset dílů mluvení se dostalo do světa. Ženy si vyžádaly devět částí a jedna část připadla na zbytek světa.“ Je to samozřejmě pomluva, nic víc. I když já sám znám, shodou okolností ,dva případy žen, které řadím mezi přírodní unikáty. Jejich řeč je nepřerušovaným tokem navzájem nesouvisejících a často opravdu zbytných informací. Člověk pak přestává vnímat obsah a jen přemýšlí, kde je ten přívod vzduchu, který napájí tyto bytosti kyslíkem.  Protože se zdá, že se ani nenadechují. Přitom by se totiž mohlo stát, že by jim někdo mohl skočit do jejich řeči.Prosím přítomné ženy, aby to nebraly osobně a nechtěly mi to potom vymluvit. :)
  Problém řeči se týká pochopitelně všech lidí, konec legrace. Rabi Huna říká : „Když je Sefer Tora otevřena ke čtení Tóry, je zakázáno mluvit, dokonce i slova Tóry.“ I v prostorách mimo synagogu bychom se měli zdržet zbytečného, planého mluvení. Jak říká Menorat HaMaor : naši moudří řekli, že člověk může být rozpoznán prostřednictvím své řeči. Ten, kdo mluví hodně, je hlupák. Ten, kdo mluví málo, je moudrý a nepochybně z dobré rodiny. K tomu by ale se hodilo dodat, že i hlupák, který mlčí, vypadá hned inteligentněji… Gemara ještě v traktátu Kidušin doplňuje , jak je možné poznat, jestli je dotyčný z dobré rodiny : Když se dva dohadují, ten, kdo zmlkne první, je z dobré rodiny.  Rebe ( rabi Jehuda HaNasi ) říká : ušlechtilý rod učenců z Babylóna spočívá v jejich schopnosti udržet svůj klid.
  Pokud jde o Tóru, člověk by ji měl vyslovovat, mluvit, kolik jen může. Přesto jsou chvíle, kdy člověku není dovoleno mluvit ani Tóru, například během recitování  Šema nebo Šmone Esre, nebo během Halelu či čtení Tóry. Gemara  říká, že ten, kdo mluvil během modliteb, musí opustit řady bojovníků před bitvou. Když šel Izrael do boje s jinými národy, poslali pryč někoho s mnoha hříchy- aby nemohl způsobit, že jeho druhové padnou do rukou nepřítele. A ten, kdo mluvil během modliteb, musel jít také domů, protože to je těžký hřích. Gemara si o člověku nedělá iluze, tak tam nejdeme i takový spíše povzdech, který nás nabádá, že by naše řeč o šabatu neměla být taková jako ve zbytku týdne.
  Na závěr snad jeden pohřební vtip. Je zvykem vzpomenout si na nebožtíka s nějakým jeho dobrým skutkem , nebo vlastností. Ale co říct o člověku, který ani jednou jedinkrát za celý život nenavštívil synagogu. Jeden z pohřebních hostů si přece jen vzpomněl : „Něco dobrého na něj přece jen vím ! Za celý život ani jednou nevyrušoval při bohoslužbě…“

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire