dimanche 15 juillet 2018

Avi: Parašat Matot-Masej (Num. 30:2 – 36:13)


Z dnešních dvou sider jsem se zamyslel nad událostí, kterou popisuje paraša Matot, a sice nad pomstou nad Midjánci. Je to z dnešního hlediska opravdu nelidské, těžko pochopitelné čtení. Izraelci na přímý pokyn vykonali krvavou pomstu, ale ušetřili při ní ženy a děti. A co na to Mojžíš, náš učitel? Čteme, že: „Mojžíš se však rozlítil na vůdce vojska.“ (Bemidbar 31,14)- že nebyl důsledný. Je snad zbytečné zdůrazňovat, že něco takového se právem příčí každému soudnému člověku a je to mimo veškeré naše myšlení a přesvědčení. Proto je možné k takovému čtení přistoupit maximálně jen jako k symbolickému vyjádření našeho vlastního vnitřního stavu, vnitřního boje- kdy nechceme dělat kompromisy a proto jsme ochotní sami v sobě se vypořádat se vším, co by mohlo náš vztah k Bohu ohrožovat.
Vzpomněl jsem si přitom na nedávný rozhovor s Davidem Maxou. Ten se mi svěřil, že v posledním roce v drašách neustále tepe Moše Rabejnu- našeho učitele Mojžíše. Já jsem se musel zasmát, protože já zase naopak opakovaně chválil jeho pokoru. A teď mi Mojžíš udělá tohle… Tóra bez ohledu na vážnost našich praotců bez milosti zveřejňuje každou jejich chybu. Tím se tento text zásadně liší od jiných, podobně zaměřených textů. Snad nám to má připomenout i to, že i o nás se píše v knihách. A nemáme si to uvědomovat až těsně před Jom Kipur …
Máme se učit z dobrých příkladů a poučit se i z těch klopýtnutí. I u takové postavy, jakou bezesporu Mojžíš je. Kromě pokory u něj vidíme i něco, s čím má evidentní potíže: je to nezvladatelný hněv. I tady o tom jeho hněvu čteme, v hněvu zabil i Egypťana, v rozčilení rozbil Desky smlouvy, při nedostatku trpělivosti se hněval na Izraelce a v tom hněvu bušil do skály a přišel tak o možnost vstoupit do Zaslíbené země. A to pro něj byl opravdu trpký trest.
V Talmudu, v traktátu Eruvin (65b) čteme unikátní radu, jakým způsobem poznat charakter člověka. Člověka prý nejrychleji a nejlépe poznáme podle jeho KOSO, KISO a KA´ASO- čili podle jeho sklenky, peněženky a kypícího hněvu. Znamená to, že skutečný charakter člověka se projeví zvlášť výrazně tehdy, když je pod vlivem alkoholu, když je donucen proti své vůli vytáhnout peněženku, a také když se ocitne v konfliktní situaci, při které je běžnou reakcí hněv. Alkohol odstraňuje všechny bariéry, zábrany, znemožňuje sebekontrolu a sebekritiku- prostě snímá masku. I nutnost vydat peníze také často zjevuje lidský charakter a silně ovlivňuje náladu. A nakonec hněv často odebírá- a dokonce i silněji než alkohol- sebekontrolu, a to dovoluje zpozorovat, nakolik člověk v emocích přestává logicky a racionálně myslet a čeho je v takových situacích schopen. A nakonec to dává i příležitost ověřit si, jestli dotyčný umí přiznat chybu a jestli je schopen upřmně říci: omlouvám se. Moudří k tomu ještě přidávají, že člověka poznáme i podle toho, čím se baví, čemu se směje.
Hněv může napáchat mnoho škody. V něm můžete říct něco, co vás pak dlouho mrzí. Jak řekl Ibn Gabirol : „Jak dlouho máš slovo v ústech, tak dlouho jsi jeho pánem. Jak ho vyřkneš, jsi jeho otrok.“ V Pirkej Avot zase můžeme číst : „Kdo je statečný?- ten, kdo ovládá svůj pud, neboť je řečeno (Přísloví 16,32) : „Lepší je shovívavý než hrdina, a ten, kdo ovládá sebe, je nad dobyvatele města.“ V Pirkej Avot (5,15 ) se taky můžeme dočíst charakteristiku : „snadno se rozhněvá a nesnadno udobří= bezbožný.“ To je úděl těch, kteří si svou „křivdu“ stále přiživují, aby jejich hněv náhodou nepominul.
A na závěr kratičký chasidský příběh, který se hněvu týká : Reb Mordechaj z Nešchic samozřejmě vlastnil nejeden talit katan, což je obdélníkový kus látky, který se nosí jako tunika, s prostřiženým otvorem pro hlavu, a který má v rozích připevněné třásně- cicit. Ale milý rebe toužil po tom, mít jeden takový talit katan přímo z Erec Jisrael. Jeho chasidé mu chtěli udělat radost a nakonec se jim po všemožném náročném usilováni konečně podařilo splnit jeho přání a přinesli mu patřičnou délku bílé látky z ovčí vlny, která byla dopravena až ze Svaté země. Jeden z jeho žáků požádal o tu výsadu, aby mohl sám tuto vzácnou látku prostřihnout a zapošít okraje. Ve svém nadšení ovšem udělal jeden falešný záhyb a pak ke své hrůze zjistil, že při stříhání otvoru pro hlavu zároveň udělal ještě další díru v přední části oděvu ! Byl z toho zdrcen. Co mu na to řekne rebe ? Po takovém dlouhém čekání na takový drahocenný předmět a po vší té námaze, aby se ho povedlo získat, je naráz nenávratně zničený…
Když ho znovu rebe spatřil, hned se ho optal, jestli už je oděv hotový. Nebohý chasid mu se zajíkáním vykoktal, co se mu přihodilo. „Můj drahý člověče, proč se bojíš ?“ řekl mu rebe. Neuvědomuješ si, že můj talit katan opravdu potřebuje dva velké otvory? Jeden, jako obvykle k tomu, aby jím prošla moje hlava a druhý – aby otestoval, jestli reb Mordechaj ztratí hlavu…“
Vidíme, oč je vše snadnější, když se člověk dokáže opanovat a nenechá „zlost cloumat svým majestátem“, i když se takové věci stávaly i Mojžíšovi. Kéž se nám to vždycky podaří.

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire