dimanche 22 juillet 2018

Dvakrát Avi: Parašat Devarim (Deut. 1:1–3:22)


Starší draša pro šabat Devarim na který ihned navazuje Tiša be-Av
Sidra Devarim se čte vždy o šabatu před Tiša be-av, devátým avem, což je smutné datum, které připomíná zničení prvního i druhého Chrámu, i celou řadu dalších tragických událostí, které se dotkly židovského národa. Tato neštěstí se odrážejí ve volbě haftary, čtení z proroků, které se čte na závěr po čtení z Tóry. Kolem devátého avu jsou tři týdny smutku, a tak proroctví, která se čtou, připomínají viny a kárají za hříchy, které byly duchovní příčinou zničení Chrámu, ale potom přinášejí i potěšení, útěchu a naději. Haftara tohoto týdne, slavné „vidění“ Izajáše dává i jméno tomuto šabatu : Šabat Chazon = Šabat vize, vidění. (Iz. 1,1 – 27). Tradičně se to čte jako silné, drsné obvinění vzpurného lidu: „Vůl zná svého hospodáře, osel jesle svého pána, mne však Izrael nezná, můj lid je nechápavý“ (Iz. 1,3). Ale i tato pasáž končí nadějně, otevírá všem oči, aby bylo jasné, že nynější stav není a nemusí být definitivní.
Je to zvláštní spojení, že právě pátá kniha Tóry je spojena s touto vizí proroka Izajáše. Pátá kniha je jiná, než ty předešlé. Je jakoby druhou Tórou, Mojžíšovou rekapitulací té předchozí Tóry. I když se nejedná o pouhý souhrn, jsou tam i zcela nová přikázání. Celá tato kniha Devarim se od zbývajících čtyř knih Tóry liší tím, že je určena v první řadě generaci, která se právě chystala vstoupit do Svaté země. A tito lidé potřebovali rady a pomoc, kterou předchozí generace nepotřebovaly, protože při své cestě po poušti zažívaly bezprostřední poznání Boha – viděly ho na Sinaji. Ale další generace, která musela prokázat vlastní odpovědnost ve fyzickém světě, ztratila tu bezprostřednost – slyšeli Boha, ale neviděli ho. Ilustrují to slova: „Nyní tedy, Izraeli, slyš…“ (Devarim 4,1). A rozdíl mezi vidět a slyšet je ohromný. Ten, kdo je očitým svědkem události, je o ní pochopitelně přesvědčen. Ale ten, kdo o stejné události pouze slyšel, o ní může mít své pochybnosti. Slyšení neposkytuje jistotu. To je důvod, proč generace, která měla vstoupit do Izraele, která slyšela, ale neviděla Boha, musela mít přikázání a varování, která byla zbytečná pro lid pouště.
Na jednu stranu pozdější generace postrádaly bezprostřední duchovní zkušenosti svých předků. Ale na druhou stranu zase dostaly něco, co u jejich otců zůstalo nenaplněno, tak, jak se píše (Devarim 12,9): „Dosud jste totiž nevešli do místa odpočinutí a neujali se dědictví, které dává Hospodin, tvůj Bůh.“ Toho bylo dosaženo až pozdější generací, která to načerpané duchovno, Boží vůli, začala uskutečňovat v praxi, ve svém všedním, docela materiálním světě. Tak by to mělo být. Naopak i dnes nám musí připadat směšný člověk, který používá veliká slova svého náboženského slovníku, která se ovšem zcela míjejí s tím, jak doopravdy žije svůj život. To by jistě nebylo to pravé uchopení dědictví, ani skutečný pokoj.
Vraťme se k Tiša be- av. Už když začínáme číst Pláč Jeremijášův, tak nás naplňuje ten pocit ponížení a úzkosti, který k této době 3 týdnů smutku patří a dominuje. Když o něm vykládal rabín Pečarič, upozornil nás na jeden výklad, který spojuje slova Ejcha a Ajeka. Ta slova jsou složena ze stejných písmen. Tím prvním začíná Pláč Jeremiášův a tím druhým se ptal Bůh člověka po jeho prvním přestoupení: „Kde jsi?“ I my si v této době můžeme položit stejnou otázku právě v této době.
Další věc, o které se chci zmínit, je na jedné straně smutek, a na druhé straně radost. Všechno má svůj čas i své omezení. I samotné týdny smutku jsou přerušeny šabaty, a jak říkají tosafisté, šabat je den, kdy radost musí zvítězit. A na šabat před devátým avem jsme vyzýváni, abychom se radovali dokonce ještě více než obvykle, aby se nestalo, že by ta melancholie okolních dnů zasáhla do atmosféry šabatu.
Vzpomněl jsem si při té příležitosti na to, jak jsem kdysi dávno za minulého režimu byl pozván na kamarádovu chatu, na kterou měl pozvaného hudebního kritika Jiřího Černého. Pouštěl nám tam desky, které v té době oficiálně zaznít nemohly. Mně v paměti utkvěla jedna z nich. Bylo na ní vyprávění Jiřího Voskovce, které nás tenkrát potěšilo. Mluvil o osudu Sisyfa. Sisyfos byl antický král, který byl za své nepravosti odsouzen k tomu, aby v podsvětí věčně trpěl tím, že bude valit těžký balvan na vrchol hory. Vždycky, když už byl skoro nahoře, kámen se mu nějak vysmekl a zase se mu skutálel dolů. A on musel začínat znova a znova. A té jeho vysilující a marné práci se od té doby říká sisyfovská. A Jiří Voskovec, původním jménem Wachsmann, k tomu měl krásný, téměř židovsko-šábesovský komentář: Stále slyšíme o tom, jak ten Sisyfos znovu a stále zbytečně valí ten kámen nahoru. Ale nikdy se nic neříkalo o tom, co se stalo, když se mu ten balvan zřítil dolů. A začal popisovat svoji představu, jak se Sisyfos zastavil, narovnal si záda, otočil se, podíval se do údolíčka, a zvesela, a možná i s písničkou se vydal příjemnou cestou dolů, občas si snad od radosti i poskočil.
Tak i tento šabat, který je tak těsně spojen s tragickými událostmi Izraele, je právě proto Šabatem Chazon, při kterém nemáme ztratit tu vizi, když jsme předtím důkladně prozkoumali kde jsme (Ajeka), jak si před Bohem stojíme. Šulchan Aruch (Orach Chajim 552, 10) nám říká, že v tento den je nám dovoleno připravit hostinu, jakou byla ta, kterou uspořádal Šalomoun, když byl ustanovený králem. Naše stále živá naděje by nám měla dát sílu, abychom proměnili strasti vyhnanství na radost z Boží blízkosti.


Draša přednesená v pátek 20.7.2017

Parašou Devarim začínáme čtení poslední, páté knihy Mojžíšovy. Je jiná než ty předchozí. Je takovou shrnující knihou, i když to není úplně přesné vyjádření- i v ní se totiž objevují nová přikázání, která předchozí knihy neobsahovaly. A navíc je jiná v tom, že první čtyři knihy byly o Mojžíšovi, byly psány ve třetí osobě. Tady vystupuje Mojžíš v první osobě, sám za sebe. To on mluví, ne někdo jiný o něm.
Je to svým způsobem jeho testament. On ví, že se do země zaslíbené nepodívá, oni ano. Po čtyřiceti letech na poušti je to nová generace lidí, kteří už jsou schopni samostatné, svobodné existence. Je to jakoby otec pouštěl svoje děti do světa. Oni už dosáhli dospělosti, zralosti. Musí se vydat dál bez něj. Mojžíš využívá poslední příležitosti, aby je oslovil. Ale znáte to: vztah národa k jeho autoritám, nebo vztah dětí k rodičům není vždy úplně ideální. Je to jako v tom vtipu, kdy se spolu baví dva židovští tátové: „Jak se k tobě chovají tvé děti?“ – „Jako k Pánu Bohu.“ – „A to znamená jak?“ – „Moje příkazy neplní, slova neslyší a často se chovají, jako bych ani neexistoval! Zato když se jim něco přihodí, to přiběhnou hned!“
A jak na to tedy jde Mojžíš, když má tuto unikátní, vlastně poslední příležitost? Paraša začíná tak : „Toto jsou slova, která mluvil Mojžíš k celému Izraeli…“ (Devarim 1,1) Podle midraše se „Mojžíš ostrými slovy obrátil ke svému lidu“. Není to žádná sentimentální rozlučka, plná poplácávání se po ramenou a končící zamáčknutou slzou. Ne. Mojžíš začíná tím, že spouští palbu napomenutí.
Napomenutí je takový nepopulární nástroj. Těžko se přijímá. Každý tak nějak víme, že nejsme dokonalí, ale aby nás musel někdo napomínat, tak to bychom si vyprosili! A přitom to napomenutí je tím nejdůležitějším, abychom se vůbec někdy mohli stát lepším člověkem. Nepříjemně to nutí člověka k určitému poddání se, uznání viny, ale vede to zase k tomu, že se člověk může z těch svých chyb a provinění poučit. Dosáhnout poučení z nějakého přestoupení je těžké - jak pro lidi, kteří mají napomenutí přijmout, tak i pro toho, kdo má to napomenutí vyslovit. Určitě si každý dokážete vybavit někoho, koho byste v žádném případě nechtěli napomínat, protože si dovedete představit jeho bouřlivou reakci…
V naší paraše se navíc setkáváme s další podivností: Mojžíš napomíná svůj lid za provinění jejich otců. No a proč tu musí lid vyslechnout napomenutí za špatné skutky svých předků? Rabi Baumol tu připomíná, že každého člověka spojují silná pouta s historií jeho vlastní rodiny. Nikdo z nás nemá rád, když se třeba jeho životní partner kriticky vyjadřuje vůči rodičům toho druhého. Znáte ten vtip: „Moje tchýně říká, že jsem zženštilý. No tak, v porovnání s ní asi ano…“ I když ta kritika může být oprávněná, máme pocit, že pouze my sami máme právo kritizovat jednání svých rodičů, nebo jejich názory. Ale když to dělá náš partner… tak to se vždycky zdá nějak nevhodné, nepatřičné.
Zřejmě to vyplývá z toho, že všichni máme takový obranný mechanismus, který se projevuje tak, že ve vztahu k těm, kteří nás vychovali, máme jistou vrozenou úctu a obavu z kritického hodnocení. Problém je ale v tom, že ať chceme nebo ne, jsme svým rodičům velice podobní, a to nejenom fyzicky, ale i v tom zažitém způsobu chování – učili jsme se od nich a pokračujeme v mnoha jejich zvycích. A tak v určitém momentu přijde ten správný čas, kdy musíme na naše rodiče pohlédnout kritickým zrakem (věřím, že tohle nám zase takový problém nečiní) a zamyslet se, v čem spočívaly jejich chyby, které negativně ovlivnily jejich životy- a nebo naopak, co jim přineslo úspěch a šťastný život. Z jejich životních zkušeností můžeme získat ty nejcennější zkušenosti, protože jsme je měli celé roky přímo před očima. Je naší povinností podívat se zpátky, abychom zbytečně chyby neopakovali, ale rozvíjeli se, lépe vychovávali vlastní děti tak, abychom mohli společně dosáhnout úspěchu. Možná že právě to je to Mojžíšovo poselství, které tu zaznívá : „Vážení, pozor! Stáváte se svými otci a svými matkami. Anebo musíte právě teď pochopit, jaké chyby oni udělali, jak se svým životem naložili a jak ho třeba promarnili. To zamyšlení vás učiní dospělými, zralými. Když budete schopni analyzovat chyby svých předků, budete zodpovědněji , poučeně uvažovat i o svém vlastním životě a sami za sebe pak vykročíte do země zaslíbené svého vlastního života.“

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire