Dnešní parašou Vajechi se
dostáváme na samý závěr knihy Berešit - I. Knihy Mojžíšovy.
A taky se uzavírá příběh o Josefovi a jeho bratrech. Umírá
totiž jejich otec – Jákob. A je to impozantní rozloučení.
Jákoba- Izraele plných čtyřicet dní balzamovali a pak se s ním
– se souhlasem faraonovým- vydali na cestu do kenaánské země.
Tam měl být podle svého přání pohřben v jeskyni Machpela,
kterou kdysi od Chetejců koupil Abrahám. A kde už taky byl pohřben
jak Abrahám, tak i jeho žena Sára, syn Izák s jeho ženou
Rebekou a Lea. Pohřební průvod to byl náramný, necestovali
jenom členové Josefovy rodiny, ale v podstatě každý, kdo
v Egyptě něco znamenal: „faraonovi služebníci, starší
jeho domu i všichni starší egyptské země…“ (Berešit
50,7) Bylo to vyjádření opravdové úcty jak k zemřelému
Jákobovi, tak také, svým způsobem, i k Josefovi.
Po té vší smutné slávě se
všichni vrátili do Egypta. A pak dochází k něčemu divnému.
Jeden z překladů píše: „Když si Josefovi bratři
uvědomili, že jejich otec je mrtev, řekli si: „Jen aby
na nás Josef nezanevřel a neoplatil nam všechno zlo, kterého jsme
se na něm dopustili.“ (Berešit 50,15) Rabi Sidon to
překládá přesněji: „Vidouce však jeho bratři, že
jejich otec zemřel, řekli si…“ atd. Bratři jistě neměli vůči
Josefovi čisté svědomí, ale že by ještě k tomu měli dlouhé
vedení? Vždyť to jejich „vidění“, „uvědomění“ se
odehrává po té dlouhé době balzamování, cestě na pohřeb a po
samotném pohřbu. A oni vidí právě až teď, že je jejich otec
mrtvý? To spatření musí mít nějaký hlubší smysl. I
komentátoři se zamýšleli nad tím, co tak náhle bratry přivedlo
k vědomí, že už je přítomnost otce neochrání před
případnou Josefovou pomstou. Co ale mohli spatřit? Midraš
přichází s vysvětlením: na zpáteční cestě z pohřbu
přišli k místu, kde bratři Josefa uvrhli do studny. A
zatímco on se tam zamýšlel nad úžasnými cestami Boží
prozřetelnosti, oni si uvědomili svou vinu a přepadl je strach.
Moc dobře si při pohledu na
majestátní průvod uvědomovali, jakou má teď Josef moc, a jak
jsou na něm závislí. A tak začali panikařit. Vzkázali mu, že
otec před smrtí vyslovil prosbu, aby Josef svým bratrům odpustil
jejich hanebné chování. Museli se cítit dost nejistě, když bylo
jasné, že ten údajný vzkaz otce je smyšlený. Proč si tím
můžeme být jistí? Mohl to přece říci na smrtelném loži,
když synům žehnal. Při té příležitosti jim taky ledacos
vytknul, ale tuhle zásadní věc ne. Proto nic neukazuje na to, že
by o jejich provinění vůbec něco věděl.
Josefovi taky hned došlo, že je to
lež a proto „se nad jejich vzkazem rozplakal“ (Berešit
50,17), když slyšel jejich prosbu o odpuštění. Něco
takového Josefa zamrzelo . Viděl, že se ho bratři opravdu bojí,
i když jim k tomu nedal jediný důvod. Právě naopak- při
první příležitosti, když si ověřil opravdovost jejich lítosti,
jim odpustil a pomohl. A navíc: jak jsem už říkal, Jákob vůbec
neznal tu skutečnou historii Josefova zmizení, čili, ani samotný
Josef to otci neprozradil, aby ho ušetřil od tak smutných
informací o chování jeho synů. A byla to léta zamlčování. Já
bych se asi musel kousat do rtu. A asi to tak cítil i autor midraše,
který naznačuje, že se Josef snažil nezůstávat s otcem sám,
aby nechtíc něco neprozradil. Aby ochránil bratry před otcovým
hněvem, možná musel i lhát, nebo omezit styky s Jákobem. Jak je
psáno, bylo mu vzkázáno, že je jeho otec nemocen- nejspíš ho
opravdu nevídal často.
A tak se i teď Josef obrací ke svým
znejistělým bratrům a znovu je ujišťuje: „Nebojte se. Což
jsem Bůh?“ Nebo jak to překládá rabi Sidon: „Copak jsem
důležitější než Bůh?“ (Berešit 50,19) Josef je
člověk z masa a kostí, cloumají s ním emoce. Ale vyzrál
duchovně tak, že dokázal potlačit negativní pocity. Ne že by mu
na ničem nezáleželo a byl by tak nad věcí, ale je schopen vidět
celkový smysl událostí. Kéž by nám podobný nadhled také tak
vždycky posloužil... A ještě jedna věc je podstatná. Josef
dosáhl hned po faraonovi nejvyššího možného postu v tehdejším
světě. Co lidi dneska všechno neudělají, jen aby byli „vidět“
aspoň jako jednodenní celebrity. Anebo jak se úporně drží svých
vysokých postů, bezohledně a za každou cenu, až do trapných
konců... Josef měl jiné priority, i když dosáhl těch nejvyšších
pozic a poct. Neztratil půdu pod nohama ani když byl dole, ani když
byl nahoře. A podle toho se i choval. Neztrácel víru ani jako
falešně obviněný otrok ve vězení. A neztratil se ani v hvězdném
postavení egyptského místokrále. Tam si zase byl dobře vědom
toho, že on sám není Bůh, ani není důležitější než Bůh.
Jen že může zkrátka na svém postu dobře posloužit. Zní to tak
prostě a jednoduše. Ale z praxe víme, jak je něco takového
vzácné. Asi tak, jako spravedlivý člověk. Proto se taky říká: Josef hacadik- Josef, člověk spravedlivý.
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire