jeudi 20 décembre 2018

Proč se letos obzvlášť těším na Vánoce

Protože:

1. Chanuka se letos s Vánoci vůbec nepotkala a smažení latkes a šťourání vosku z chanukíjot tak máme dávno za sebou.

2. Vzhledem k mému pokročilému těhotenství nejedeme do ČR a tak můžeme  Elim intenzivně odpočívat (on teda musí mezi svátky do práce, já mám dovolenou).

3. S úsměvem můžeme sledovat předvánoční šílenství a radovat se, že se nás to netýká-nemusíme řešit, koho pozvat, jaké bude menu (vánoční menu je ve Francii velká věc, servíruje se večeře o mnoha chodech, složitá jídla, vína vybraná tak, aby pasovala k jídlu...prostě velká událost), shánět dárky, stromek, ozdoby, péct cukroví...

K napsání tohohle příspěvku mě inspiroval náš kamarád Josh. Josh je z New Yorku, je homosexuál a je velmi progresivní. Vlastně je koncentrátem stereotypů o progresivním newyorském židovi. Josh minulý rok studoval ve Štrasburku (a díky tomu, že dorazil do naší komunity jsme ho mohli poznat), letos studuje v Bologni a studium v Evropě pro něj představuje skutečný kulurní šok, který pravidelně ventiluje na facebooku. Teda, s tím kulturním šokem je to vzájemné, protože ačkoliv máme každý rok v komunitě několik američanů (i LGBT), někoho takového jsme ještě nepotkali. Josh je vzdělaný, inteligentní a je velmi zajímavé s ním diskutovat u večeře. Ale když čtete jeho statuty na facebooku, máte pocit, že evropané jsou banda netoleratních homofobů a antisemitů, třeba jen proto, že na něj blbě koukali, když si šel zaběhat bez trička. Na poznámku, že jen burani běhají bez trička ve městě vám dá přednášku o netoleranci, která končí koncetráky...hm.
No a včera rozjel remcání na téma Vánoce-jak je to hrozné, že mu lidé přejí veselé Vánoce, když on je neslaví, že by měli přát něco neutrálního a nebo vůbec nic, jaké je to hrozné vnucování křesťanské kultury a křesťanství obecně, kterému se před Vánoci nedá uniknout. A že jeho (tedy naše židovské) svátky jsou touto většinou ignorovány. A v tom ho podporují svými komentáři jeho američtí přátelé. Eli už jakékoliv pokusy o vysvětlování vzdal a vážně uvažuje, že jeho statuty zablokuje. Já jsem se pokusila o vysvětlení, že jako v muslimských zemích se nedá uniknout Ramadánu, v Izraeli Pesachu no a v křesťanských zemích Vánocům a Velikonocům a že na tom není nic nenormálního, že když většina obyvatel dané země slaví nějaký svátek, že se to projevuje i v veřejném prostoru. Ale bylo zřejmé, že můj komentář zůstal zcela nepochopen, tak jsem to taky vzdala. A místo toho napsala alespoň tenhle blog.

Takže: vůbec mi nevadí, že mi lidé, kteří netuší, že Vánoce neslavím, přejí veselé Vánoce. Už jen proto, že si vánoční volno užiju pravděpodobně v mnohem větším klidu než oni. A když mi někdo popřeje hezké svátky, když máme zrovna nějaké židovské svátky, tak mě to velmi potěší, ale nepředpokládám, že by většina lidí musela nutně vědět, co slavíme a na kdy ten svátek letos připadne...prostě jsme menšina a neznalost našich svátků neznamená ani diskriminaci ani intoleranci.

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire