lundi 25 novembre 2019

Avi: Parašat Chajej Sara (Berešit 23,1 -25,18)


  Parašat Chajej Sara mluví ve své první části o smrti manželky Abrahama, Sáry, a o tom, jak Abraham jednal s Chetejci, aby pro ni získal vlastní hrob. Na začátku můžeme číst: „Sára byla živa sto dvacet sedm let; to jsou léta Sářina života.“  (Berešit 23,1) To je zase takové zdvojení jednou řečeného. Raši to vysvětluje tak: „Roky života Sáry – to znamená, že byly všechny stejně dobré.“ Ta Rašiho poznámka je trochu nepochopitelná.  Baal Haturim říká, že gematrie = číselná hodnota písmen výrazu – vajihju chajej Sara je 37 a to jsou ty hlavní roky života Sáry- 37 let od narození jejího jediného dítěte, Izáka. Řekli bychom, že Sářina mateřská léta byla těmi nejšťastnějšími roky v jejím životě. Co tou poznámkou o všech dobrých letech tedy Raši myslel?
  Poslední telšský roš ješiva, rabín Baruch Sorockin, vysvětluje, že máme tendenci zaměňovat „dobré“ dny se „šťastnými.“ Den plný zábavy a potěšení může být šťastným dnem v životě člověka. Podle Tóry to ale není zrovna dobrý den. Dobrý den je dnem úspěchu, dnem, ve kterém člověk naplno využívá svůj čas i své schopnosti ve službě Bohu. Proto tedy všechny Sářiny roky nebyly „šťastné“, ale všechny byly „dobré.“ Po celý život, v každé situaci, sloužila Bohu nesobecky a s plnou oddaností…
  Taková byla Sára. A co Abraham? Pro Abrahama nastala ještě poslední zkouška. Potom, co měl        za sebou nesmírně náročnou zkoušku, kdy ho Bůh zkoušel, jestli by kvůli němu obětoval jediného vlastního syna, mu teď umírá jeho milovaná Sára.  A v takové mimořádně citlivé době ho čeká dohadování s Chetejci kvůli hrobu pro Sáru. Abraham věděl, že je Boží vůlí, aby byla pohřbena v jeskyni Machpela, a proto se musel obrátit na ničemný kanaánský kmen, Chetejce. Jak vysvětluje rabi Elijahu Dessler, Chetejci věděli, že Bůh odkázal tuto svou zemi Abrahamovi, a proto ho oslovovali jako „knížete Božího“ (Berešit  23,6). Přesto se snažili popírat vlastnictví pozemku který si přál. A  falešným jazykem říkali: „Nikdo z nás ti neodepře svůj hrob, abys mohl zemřelou pohřbít.“ (Berešit  23,6).
  Umíte si to představit? V době, kdy Abraham oplakávává svou spravedlivou, dobrou ženu, a přitom musí jednat s tak ničemnými lidmi, kteří mu navenek projevují ohromnou úctu, ale zároveň  mu dělají ty největší potíže a nechtějí vyhovět jeho žádosti.  Nakonec zaplatí Abraham přemrštěnou, neuvěřitelnou částku, aby splnil Boží vůli.
  Jak si myslíte, že se Abraham cítil? Vřelo to v něm? Nic takového se nedočteme, naopak. „Ale Abraham se zvedl a poklonil se lidu té země, Chetovým synům.“ (Berešit 23,7) A za chvíli čteme znovu: „Ale Abraham se poklonil před lidem té země.“ (Berešit 23,12) Neuvěřitelné!  On k nim mluvil s příkladným respektem a více než jednou se jim uklonil. A určitě jim jen tak nelichotil, aby za to získal co chtěl, říká rabi Dessler.  Cadik Abraham by se nikdy k takovému podvodu nesnížil! Projevil jim velkou úctu, protože věděl, že to od něj Bůh očekává. Jak to vysvětluje rav Dessler, Abraham pouze jedná s Chetejci tak, jak by se s lidskými bytostmi zacházet mělo, protože člověk je becelem Elokim. V každém člověku je obraz Boží.
  Musím na to myslet zvláště teď, kdy je svět rozpolcený snad ještě víc, než kdy jindy.  Kvůli rozdílným názorům si jdou i obyčejní  lidé doslova po krku- v Americe, Británii, ale i u nás. Chybí nejenom tolerance, ale i základní respekt k druhým lidem. Jak moc by nám pomohla ta laťka, kterou nastavil praotec Abraham, jak moc bychom potřebovali být nejen šťastní, ale i dobří, tak jako Sára…

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire