lundi 18 novembre 2019

Avi: Parašat Vajera (Berešit 18,1 – 22,24)


  Dnešní paraša obsahuje snad ty nejznámější biblické události: historii Sodomy a slavné smlouvání Abrahama s Bohem, aby zachránil pokud možno všechny její obyvatele. Tou druhou událostí je akeda- svázání jeho syna, Jicchaka. Byla to zkouška Abrahama, nakolik je oddaný Bohu – jestli by obětoval i vlastního syna. Byla to zkouška, ve které obstál. A protože to byla zkouška, nemohla naštěstí dojít až k tragickému vyvrcholení.
  Ale těmto událostem předchází ještě něco. Po uzavření smlouvy s Bohem se Abraham s celým mužským osazenstvem svého domu nechává obřezat. Bylo to přikázaní - znamení smlouvy.  A naše čtení  začíná větou: „Zjevil se mu Bůh mezi duby Mamre, když seděl ve vchodu  stanu…“ (Ber. 18,1) A hned nato se píše, že pozvedl zrak a všimnul si, že přicházejí tři poutníci. Podle tradice to byli andělé: anděl Michael, který měl Sáře oznámit to, že porodí syna, anděl Gabriel, terý měl zničit Sodomu a také anděl Rafael, který měl zachránit Lota. To ovšem Abraham nevěděl. Pro něj to byli obyčejní arabští kočovníci. Přesto okamžitě vyskočil a i přes svůj momentální zdravotní stav (hned  po  obřízce) se o ně postaral. A v textu je několikrát zdůrazněna ta jeho rychlost a pečlivost, se kterou se o ně postaral.
  Je zajímavé, že v souvislosti s pokorou, skromností se mluví často jen o Mojžíšovi, jako by to byl on, kdo na ni má patent. Určitě to je i proto, že samotná Tóra konstatuje, že Mojžíš byl nejpokornějším z lidí.  Objevil jsem ale zajímavou zmínku o Abrahamově skromnosti. V souvislosti s dnešní první větou sidry, když Abraham seděl pod duby Mamre, se v Tosafot HaŠalem objevuje tahle informace: Mamre poradil Abrahamovi v záležitosti obřízky. Jeho rada se netýkala samotné obřízky, protože Abraham neměl žádné pochybnosti ohledně vykonání toho příkazu. Ale Abraham si nebyl jistý, jestli to má učinit ve skrytu, s ohledem na skromnost, anebo to udělat tak, aby to bylo známo všem, a tak posvětit Jméno Boží. Mamre mu poradil, aby se splnění Božího přikázání stalo veřejným aktem. Tak se i stalo, a pak se mu zjevil Bůh a přišli andělé…
  Skromnost, pokora se dnes nenosí, je to taková stará veteš. Když se někdo takový vyskytne, bere se pomalu jako nějaká zamindrákovaná chudinka. Dnes frčí hesla jako: pochval se, nikdo jiný to za tebe neudělá. Musíš mít rád především sebe, pak budeš mít  rád i jiné. To je taková  dobrá rada, která často ustrne v první půlce věty. Už vidím dnešního Abrahama, jak by ty kočovníky hnal: „Přece vidíte, v jakým jsem stavu, to je drzost, teď po mně něco chtít ! Koukejte mazat, nebo se přece jen om zvednu a pak něco uvidíte!“
  Nedávno jsem četl zajímavou studii, která se skromnosti věnovala. Skromné lidi jistě dokážeme poznat. Až nedávno ale psychologové definovali společný rys skromnosti a odpověděli na otázku, proč se skromní lidé nechlubí svými úspěchy. Skromní lidé jsou výjimeční a mají svou cenu, aniž si to sami uvědomují. Mohou mít úspěšnou kariéru, peníze a vést spokojený rodinný život, ale nechlubí se tím. Může za to podcenění, nízká sebedůvěra, nebo je důvod úplně jiný? A existuje něco, co by charakterizovalo všechny skromné lidi? Právě na tyto otázky se ti psychologové soustředili. Podle těch badatelů je skromnost pozoruhodná vlastnost, protože souvisí s celou řadou pozitivních a žádoucích vlastností. Naopak velké ego může vést k celé řadě osobních a sociálních problémů. Autoři studie na stovkách lidí požadovali, aby uvedli své úspěchy, na které jsou hrdí. A k tomu měli napsat, jak si myslí, že by s nimi mělo zacházet okolí.

Následně dobrovolníky hodnotili na základě osobnostních charakteristik jako je pokora, skromnost, narcismus a další. Lidé, kteří získali nejvyšší skóre za skromnost, se podle výsledku experimentu nijak neliší od ostatních, pokud jde o důležitost úspěchů a atraktivních osobnostních rysů pro ně samotné. Rozdíl ale spočívá v tom, jak přemýšlí o zvláštním zacházení. Skromní lidé si na něj nárok nedělají. SKROMNOST NEOMEZUJE. Vyplývá to z poznatku, že skromnost není sebeomezování, jak se mnozí domnívají, ale víra v to, že osobní úspěch není důvodem ke speciálnímu zacházení. To je něco, co je všem skromným lidem vlastní. Takový člověk věnuje sobě méně pozornosti, než je běžné. Nemá žádnou potřebu se veřejně chválit. Sebechvála smrdí, jak říkávala už moje babička. K těm pozitivním jevům patří kromě pokory i úcta, všímavost nebo spirituální prožitky. Je to pochopitelné. Z kabalistického pohledu je to takový osobní cimcum- stažení, smrštění vlastního ega, aby se do našeho osobního světa mohli vejít jak jiní lidé, tak i Bůh. Přesně jako u Abrahama … A my se můžeme zamyslet, kolikrát prezentujeme jen sami sebe a kolikrát to, co děláme, slouží skutečně jen k posvěcení Božího Jména.

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire