lundi 16 décembre 2019

Avi: Parašat Vajišlach (Berešit 32,4 – 36,23)


  V naší parašat Vajišlach se odehrává setkání dvou znesvářených bratří, Jákoba a Ezaua.  A je to i příležitost k tomu povědět si něco o té židovské krvi. Občas můžeme zažít třeba na internetu debatu k jakémukoli tématu a kdosi tam řekne: ten, kdo má aspoň kapku židovské krve, by si měl myslet to či ono.  A podává to tak, jako kdyby právě ta židovská krev měla rozhodovat o způsobu myšlení a jednání. Že právě ona o něčem důležitém předem rozhoduje… A většinou pak dojde ke sporu, kdo vlastně je tím nesporným  Židem.
  Že je to názor podivný, můžeme zjistit jednoduše. Protože tam, kde judaismus mluví o „krvi“, uvádí historii Rút, neobyčejně důležitou a plnou podstatných významů. Rút byla Moabitka. V jejích žilách nebyla ani kapka židovské krve. Byla kněžnou Moabu, vnučkou Eglona, krále Moabu, který byl vnukem Baláka, vládce Moabitů v době Mojžíše. Tenhle Balák rozkázal velkému nepříteli Židů, Bileámovi, aby proklel Židy (Bemidbar 22,6). A Eglon se zase spojil s Amálekity, aby okupoval  Izrael 18 let, až do doby, než ho zabil izraelský předák Ehuda (Soudců 3).
  No a z těchto zapřísáhlých nepřátel Izraele se narodila Rút. A co je ještě neuvěřitelnější -  I přes to, že byla Rút bez kapky „židovské krve“, ale naopak s plnou nádrží krve nepřátel ve svých žilách, tak právě ona se stala prabábou Davida, pozdějšího krále Izraele, otce následujícího krále a stavitele Chrámu v Jeruzalémě- Šalomouna… A z jejího rodu se má narodit i Mesiáš.
  Rút se stala Židovkou prostřednictvím konverze a ne díky krvi. Sounáležitost se židovským národem vyplývala z jejího vědomého rozhodnutí. Takhle zní její proslulá řeč k Noemi- čili její židovské tchýni: „Kamkoli půjdeš, půjdu, kdekoli zůstaneš, zůstanu. Tvůj lid bude mým lidem a tvůj Bůh bude mým Bohem.“ (Rút 1,16).
  Na tak jasném a jednoznačném příkladu Tanach (Hebrejská Bible) říká tak silně, že už to nemůže být mocnější, že: ne krev se počítá a je důležitá, ale postoj člověka, jeho rozhodování a činy. Proto je opačným příkladem v porovnání s Rút – Ezau, starší bratr, dvojče Jákoba. Přesto, že v jeho žilách kolovala krev rodičů, Izáka a Rebeky,ta samá jako jako v žilách Jákoba, stal se, díky svému charakteru, jednání a rozhodnutím- zakladatelem úplně jiného lidu – Edomitů. To by mělo být varováním pro všechny, kdo se ohánějí „krví“ a ničím dalším se už pochlubit nemohou. Nadělají jen zlou krev. Měli bychom se všichni věnovat věcem, které dávají větší smysl. O takovém boji je i zmínka v dnešní paraše. Píše se tam o tom, že Jákob předtím, než se znovu setkal s Ezauem, zažil opět v noci zvláštní zkušenost. No, zkušenost, tvrdý boj! Jákob si potřeboval odpočinout před náročným setkáním s Ezauem a místo toho čteme, že: „ a muž s ním zápolil až do úsvitu“.
  Byl to jistě duchovní boj, po kterém se mu dostalo požehnání. Kdo ale byl ten muž, se kterým zápolil? Někteří říkají, že to byl anděl Ezaua, Satan.  Chofec Chajim vysvětluje, proč takhle útočil na Jákoba: Když jsou do bitvy zapojeny dvě armády, nezaručí vítězství v jedné bitvě celkové vítězství, to se pořád může hned druhý den změnit. Když ale jedna strana zničí zbraně té druhé, válka skončila- je rozhodnuto. V traktátu Kidušin (30b) můžeme číst, že Hospodin prohlásil: “stvořil jsem jecer hara (sklon ke zlému) a stvořil jsem k němu Tóru jako protijed.“ Síla studia Tóry je úžasná. Jákob strávil spoustu času ve stanech, kde studoval, to mu dávalo tu sílu. Žádná jiná duchovní zbraň nemá takovou sílu jako studium Tóry.
  Satan proto má zájem, aby se Žid neučil Tóru a když už, tak jen polovičatě, ledabyle. Slovy Chofec Chajima: jecer hara nevadí, když se Žid celý den postí, pláče a odříkává liturgické modlitby – hlavně, že se neučí!“ Každý z těch našich praotců představuje jeden ze tří sloupů, na nichž stojí svět  (Pirkej Avot 1,2) . Abraham symbolizuje chesed- skutky milosrdenství, Izák symbolizuje avoda- modlitbu a bohoslužbu, a Jákob symbolizuje Tóru. Proto se Satan snažil zničit právě tuto duchovní sílu Jákoba.
  Hilel konstatuje: „Neříkej, budu se učit, až budu mít více času. Možná, že už nikdy nebudeš mít čas.“ (Pirkej Avot 2,5). Jedním z triků jecer hara je přesvědčit člověka, že teď není vhodná chvíle k učení a že později, až bude větší klid, posadí se k tomu… Hilel nás varuje, že s takovým přístupem člověk nenajde čas k učení nikdy.
  Po celé generace Židé studovali Tóru s ohromným úsilím a odhodláním a to i v těch nejméně příhodných podmínkách. Na to bychom měli myslet a v tom nejlepším na ně navázat, okysličit trochu tu krev…

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire