lundi 2 décembre 2019

Avi: Parašat Toldot (Berešit 25,19 -28,9)


  Dnešní parašu Toldot už jsme probírali ze všech možných úhlů. Jedná se tu o vztah dvou bratrů, Jákoba a Ezaua. Ezau byl ten prvorozený, Jákob až ten druhý. Přesto došlo k prohození této pocty a nakonec dostal od otce poženání pro prvorozeného Jákob. Nechme stranou okolnosti, za kterých k tomu došlo. Z textu samého vyplývá, že to byla v podstatě sporná záležitost, která ale dopadla tak, jak měla. Ezau byl lovec, zatímco Jákob- podle tradice -nabíral zbožnost a bohabojnost ve stanech. Tak trochu intelektuálská  pražská kavárna proti zemitému zbytku světa.
  K tomu přehození požehnání ovšem nedošlo kvůli Jákobově mazanosti, Ezau přece už předtím lehkomyslně prodal svoje prvorozenství svému bratrovi za tu příslovečnou misku šošovice.  Prý uvažoval tak: „No a co, když umřu hlady, k čemu mi bude prvorozenství?“ Takový byl jeho ostudný postoj! Myslel jen na momentální uspokojení svých žádostí. Zní to jako dobrá rada všem nevěstám, jak vycházet s manžely- nakrm zvíře! Jenže, když nakonec došlo k tomu, že skutečně Jákob obdržel otcovo požehnání, teprve v tu chvíli si Ezau uvědomil  tu nesmírnost té události. Ztratil něco, co už si nemůže koupit za sebevětší množství peněz. Proto tu čteme: „Jakmile Ezau uslyšel slova svého otce, propukl v nářek, velký a nesmírně hořký…“ (Berešit 27,34). Ano, někdy jeden okamžik, jeden podpis, může změnit osud člověka. Tak nesmírně se mu může vrátit, že se v ten okamžik chtěl mít líp, uspokojit svoje momentální, hmotné  žádosti.  Čest si člověk nekoupí. Hořký pláč, ani popírání to nezmění.
  Tradice ještě připomíná jednu věc: dodržování micvot se vyžaduje až od určitého věku, od 13 let. Protože se má za to, že dítě ještě má nárok na chyby a dětské vrtochy, ale ve třinácti letech už má být chlapec schopen být „bar micva“, doslova synem přikázání.  A Ezau v té době už dávno dítětem nebyl, i když se tak stále choval…
  Ale abychom Ezauovi jenom nekřivdili. V naší paraše o něm můžeme taky číst: „Ale pro úlovek      ve svých ústech miloval Izák Ezaua.“ (Berešit 25,28) Ezau se staral o svého otce, dělal mu radost minimálně tím, že mu obstarával jeho oblíbené jídlo.  A tak se taky můžeme dočíst v Tóře o něco dále, že když se pak po letech vracel Jákob domů, vyšel proti němu jeho bratr Ezau se čtyřmi sty ozbrojenci. A Jákob prožíval strach. Byl to strach z té zažrané hořkosti, která pořád hlodala v jeho bratrovi? Já bych řekl, že určitě. Ale Targum Jonatan uvádí ještě další zdroj jeho strachu: „Jákob řekl: Obávám se Ezaua, protože byl (kvůli mé nepřítomnosti) po celou dobu zahrnován ctí svého otce.
  Jákob pochopil, jak obrovskou zásluhou je ctít své rodiče a že v tom má Ezau nesporné zásluhy, proto to ale taky bral i jako dostatečný důvod pro to, aby se setkání se svým bratrem obával. Takovou váhu má micva ctění rodičů. To ctění v konečné fázi života je to nejtěžší. Když se vám milovaný člověk ztrácí před očima, člověk kdysi plný síly a nezdolnosti. Byl jsem nedávno na pohřbu Jana Stráského. O něm se tam vyprávěly doslova zkazky- o jeho železné vůli. Na spánek si dopřával čtyři hodiny, co bylo navíc, považoval za promrhaný čas. Na vyléčení rýmy si dával jeden den, na angínu dva. Byl to samorost, přírodní unikát. Stále na výletech, na horách, na kole, pěšky. Dával si nesmírnou práci s plánováním výletů a pak nehleděl na okolnosti: plán se musí dodržet, i kdyby se mělo zhebnout- tak tam zazněl i jeho okřídlený výrok. A teď si představte, že takový člověk dostane mrtvici a sotva se plouží na vozíku. Jak to takového nezdolného člověka zasáhne a jak je taky těžké se o něj starat v takové situaci, kterou si nikdy nepřipouštěl. Jeho děti se o něj příkladně postaraly, všechna čest. Jako když jsem četl v jednom pěkném příběhu, kdy si ten dotyčný vzal práci domů, aby se tam zároveň postaral i o svého nemohoucího otce, bez pomoci jakéhokoli dalšího člověka. A když se ho překvapený rabín ptal, proč si neoddychne, nenajme třeba sestru, odpověděl mu ten člověk: „Přece mě žádný cizí člověk nepřipraví o mou micvu!“
  Ezau byl oproti Jákobovi povrchní, rozhodně ne duchovní člověk. Ale i kdyby měl jen tuto jedinou zásluhu, stojí za to ji připomenout. Když ji Jákob uznal a projevil bratrovi svou úctu, zbrojnoši se rozešli. Je smutné, ale ne výjimečné, že dospělí lidé a zvláště příbuzní se celé dlouhé roky pohybují ve sporech- ať už jde o peníze, prestiž nebo cokoliv jiného. A ještě tragičtější je, když ty spory ukončí až smrt některého z nich. A pak ten, který tu zůstane jako pozůstalý- křičí „velkým a nesmírně hořkým pláčem“ – protože si tak jako Ezau uvědomí, příliš pozdě, že to tak skončit nemuselo…

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire