vendredi 3 avril 2020

Eliho krátký komentář k paraše Cav

Tento týden čteme pqrqšu Cav, druhou parašu knihy Leviticus. tato paraša pokračuje, stejně jako paraša minulého týdne, v diskusi různých typů obětí přinášených Bnej Jisrael v Miškanu, přenosné svatyni v poušti.
V jednom komentáři k této paraše Rav Solovejčik (zakladatel moderní ortodoxie 20. století) vysvětluje, že existuje důvod, proč je paraša Cav systematicky čtena před svátkem Pesach: mezi jinými oběťmi je také předpis o "korban Pesach", jehně, které bylo obětováno na Pesach v Miškanu a později v Jeruzalémském Chrámu. Je tu tedy jistá provázanost mezi cyklem čtení z Tóry a syklem židovských svátků.
Ale podle Rava, tato provázanost zdůrazňuje jeden zásadní rozdíl-většina obětí předepsaných Tórou se vztahuje k jednotlivci a různým důvodům a okolnostem, které vedou k jejich vykonání. Naproti tomu korban Pesach byl obětí komunitní-každá rodina ve stejný moment na stejném místě obětovala jehně a pak ho společně snědla. V tomto ohledu symbolizuje vysvobození židovského lidu jako celku a zdůrazňuje jeho provázanost, spokečný osud. Podle Tóry jsou jen dvě pozitivní přikázání, která je nutno vykonat a za jejichž nevykonání hrozí karet (vytětí z lidu, není úplně jasné, co přesně to znamená, ale nejedná se o exkomunikaci lidmi, ale o trest Nejvyššího, takže jak přesně ten karet od Nejvyššího vypadá, nevíme)-korban Pesach a brit mila (obřízka. Důležitost obřízky jako znamení smlouvy chápeme, ale proč takový trest pro ty, kdo by nevykonali korban Pesach? protože je, podle Rava, víc než jen obyčejných pozitovním přikázáním: je to znak naší kolektivní identity. Těsně před východem z Egypta Bůh přikázal každé židovské rodině udělat oběť, korban Pesach, a natřít její krev na veřeje dveří svého domu. Byl to způsob, jak veřejně projevit svou příslušnost před tím, než se všichni společně vydali na cestu.
Za několik dní začne svátek Pesach, Pesach neobvyklý, každý u sebe doma, ale Tóra nás upozorňuje, že navzdory tomu, všichni společně vyjdeme z Egypta, ze všech našich Egyptů.
nechť všichni strávíme pokojný šabat a nechť se všichni nemocní brzy zcela uzdraví, za pomoci obětavých lékařů a veškerého nemocničního personálu, jejichž nasazení a odvahy si všichni velmi vážíme. Šabat šalom

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire