mercredi 1 avril 2020

Zoomovat či nezoomovat?

Zákaz shromažďování, plošná karanténa a velké riziko nákazy donutily rabíny k nevídané aktivitě v oblasti halachy.
Virtuální minjany všech denominací (reformní responsum, konzervativní responsum a názor moderní ortodoxie-všichni se ale shodují, že jde o nouzové řešení v krizové situaci) se vyrojily jako houby po dešti. Ne všechny minjany jsou ale skutečné minjany-tedy ne všude modlitba probíhá tak, jako by byl skutečně přítomen minjan (recitace Barechu, opakování Amidy s kedušou a recitace kadiše, která je pro truchlící pozůstalé zásadní). Obecně panuje shoda, že pro počítání minjanu je potřeba, aby všech minimálně deset dospělých židů spolu mohlo mluvit a hojně se používá program zoom (ale určitě existuje celá řada dalších programů, které toto umožňují). Bohoslužby vysílané například přes facebook live nebo youtube live se jako minjan nekvalifikují, protože účastníci nemohou odpovídat. Na druhou stranu, modlitba probíhá víc v klidu, třeba já si neumím představit, jak bych se účastnila zoom minjanu, když u toho mám vždycky Šmuliho a občas se prostě dožaduje pozornosti, nebo si sám pouští písničky z takových těch dotykových knížek. Už vidím nadšení ostatních účastníků, když by jim do Šma Jisrael zaznělo "Dodo, l´enfant do...".
Trochu ošemetnější je to s online bohoslužbami o šabatu. Reformní židovství je celkem bez výjimek pro vysílání bohoslužeb o šabatu, ať už kabalat šabatu nebo i ranního šacharitu (nové pařížské uskupení dvou nejvýznamnějších liberálních synagog ve Francii má dohromady 5 rabínů, kteří se ve vedení střídají, ale používají vysílání live, nikoliv zoom, takže bez minjanu). Konzervativní židovství je v tomto ohledu poněkud rozpolceno a někteří rabíni za dodržení přísných podmínek internetové přenosy bohoslužeb povolují, jiní ne. Osobně jsem v tomto směru zajedno s rabínem Dalsace, který říká, že bychom tuhle situaci měli využít k tomu, abychom dodržovali šabat, jak se sluší a patří a ZEJMÉNA o šabatu vypnuli mobily a počítače, do kterých neustále zíráme jak je týden dlouhý, ještě víc, než normálně. Na druhou stranu nelze popřít určitý přínos internetových šabatových bohoslužeb-pro ty, kdo svůj židovský život dosud žili výhradně v synagoze, ale málo nebo vůbec doma, je to možnost, jak se naučit dělat sám kiduš a moci-protože doteď to byl rabín/chazan, kdo je dělali a dotyčný jen přilížel. Tady se otevřela možnost, jak si třeba kiduš vyzkoušet sám doma, pod vedením rabína. A třeba ho pak i začít dělat pravidelně...

S nadcházejícím Pesachem se otevřela otázka sederu. Jednak jsou tu ti, kdo spoléhají na komunitní sedery nebo sedery u přátel, protože nemají žádné domácí židovské zázemí. Pak jsou tu ti, kdo dělají rodinné sedery a letos se nebudou moci sejít u jednoho stolu. Už před týdnem přišli izraelští sefardští rabíni s možností zoom konferencí, aby se tak rodiny mohly sejít u jednoho stolu alespň virtuálně. Je samozřejmě nutné dodržet určitá opatření (například zapnout počítač a program před začátkem svátku), ale je to lepší, než ohrozit své blízké, rodiče a prarodiče porušením předpisů o karanténě. Pro sefardské rabíny bylo mnohem jednodušší toto responsum vydat, protože sefardští rabíni konce 19. a začátku 20. století byli obecně mnohem mírnější ve svých rozhodnutích ohledně elektřiny a třeba na rozodhutí rabiho Uziela se často odvolávají konzervativní halachisté.
Co se nás týče, my stávíme seder sami jako vloni a nepředstavuje to pro nás žádný problém, ale lidé z naší komunity se budou moci připojit ke komunitnímu sederu JEM z Paříže. chvíli jsme i uvažovali o samostatném sederu vedeném rabínským studentem, který měl původně přijet, ale nakonec jsme z technických důvodů dali přednost JEM a jejich zázemí.

Kromě zoomu a virtuálních bohoslužeb jsou tu ale i jiné halachické problémy-zavřené mikve a nemožnost rituálního ponoru pro ženy, zákaz tahary (omytí těla zesnulého před pohřbem) a pro ty, kdo nebydlí přímo ve městech s košer obchodem, i problém zajistit si pár macesů na Pesach. Nebo třeba jak uklidit na Pesach, pokud je doma celá rodina včetně dětí a není možné je poslat si hrát ven. I ulraortodoxní rabíni letos doporučili omezit chumrot (přísné výklady halachy) a dodržet hlavně halachické minimum co se chamecu a Pesachu obecně týče, abychom se všichni ve zdraví dočkali konce epidemie a dalších, snad už klidnějších Pesachů.

P?S? konzervativní rabíni vydali speciální verzi jejich pesachového průvodce

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire