lundi 13 avril 2020

Pesach v izolaci

Tenhle příspěvek jsem nazvala Pesach v izolaci podle názvu dílu pořadu Hergot! na rádiu Wave, který jsem poslouchala včera při žehlení (to sice není úplně vhodná činnost na chol ha-moed, ale nebylo zbytí) a říkala jsem si, že se o něj podělím a použiju ho jako oslí můstek pro vyprávění o našem sederu.
V rádiu zpovídají Zuzku Schreiberovou, kterou osobně neznám, ale mám od ní recept na kohouta (kuře) na víně. Je tam pár nepřesností, ale jinak je to příjemný rozhovor a její teorie o košerování nádobí ve velkých kotlích má určitě něco do sebe. A když už budete u toho poslechu, na slovenském Kóšer podcastu zpovídali Kamilu Kohoutovou, která studuje v Berlíně na rabínku. S Kamilou se znám jen povrchně, ale hodně mě inspirovala svým přístupem k ekologii.

Takže, jak to bylo u nás? Jak jsem už psala v minulých letech, u nás držíme 8 dní svátku a tedy i 2 sedery, hlavně proto, abychom byli ve fázi s většinovou, konzistorní, komunitou. Oba dva sedery jsme byli s Elim jen my dva, Šmuli spinkal vedle v ložnici a oba sedery jsme skončili až o půlnoci a to jsme docela v Magidu přeskakovali (hlavně to nekonečné násobení ran). Samozřejmě jsem nezvládla 4 poháry vína a v určitou chvíli přešla na hroznový džus, jinak bych asi spadla pod stůl. První večer jsem neprozřetelně začala vínem a vzhledem k tomu, že první dva poháry jsou v podstatě na lačno (těch pár ředkviček jako karpas se fakt počítat nedá), tak než jsme došli k Šulchan orech (večeři), měla jsem docela špičku (a to jsem se držela halachického minima, tedy že jeden pohár je jedno deci). Navíc na seder kupujeme dobré izraelské víno (Teperberg, kdybyste na něj narazili) a to je docela silné...druhý večer už jsem byla prozíravější :-D Na druhou stranu jsem pochopila, proč je kuřecí polévka s macesovými knedličky takovou stálicí sederových menu...
Letos na dva sváteční dny navazoval šabat, takže jsme měli báječné tři dny bez telefonu, internetu a zpráv o koronaviru, skoro se mi pak ani nechtělo ten telefon zase zapnout...
Tak všem přeji moadim le-simcha! A doufám, že vaše sedery byly také povedené, karanténě navzdory.

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire