jeudi 5 novembre 2020

Avi: Parašat Vajera (Berešit 18,1 – 22,24)

Naše dnešní paraša začíná takovým poklidným popisem. Je takový letní, horký, ale hodně horký

den a Avraham sedí ve dveřích stanu. Snad aspoň tam proudí trochu chladnější vánek. Za chvilku je

ale konec té ospalé selanky. Avraham „se rozhlédl a spatřil: Hle, naproti němu stojí tři muži.

Jakmile je spatřil, vyběhl jim ze dveří stanu vstříc, sklonil se k zemi a řekl: “Panovníku, jestliže

jsem u tebe nalezl milost, nepomíjej svého služebníka. Dám přinést trochu vody, umyjte si nohy a

zasedněte pod strom. Rád bych vám podal sousto chleba, abyste se posilnili; potom půjdete dál.

Přece nepominete svého služebníka.“ Odvětili: „Učiň, jak říkáš.“ (Berešit 18,2-5) A pak Avraham,

v nelehkém stavu - třetí den po obřízce- nasadí turbo. Sledujte: „Abraham RYCHLE ODBĚHL

do stanu k Sáře a řekl:“RYCHLE vezmi tři míry bílé mouky, zadělej a udělej placky. Sám se

ROZBĚHL k dobytku, vzal mladé a pěkné dobytče a dal mládenci, aby je RYCHLE připravil.

Potom vzal máslo a mléko i dobytče, jež připravil, a předložil jim to. Zatímco jedli, stál u nich pod

stromem.“ (Berešit 18,6 -8) Neuvěřitelné zrychlení, a zvlášť v tomto stavu, co říkáte?

Abraham Avinu symbolizuje midu – vlastnost chesed. Midraš líčí, že jeho stan byl otevřený

do všech čtyř stran. A tak mohli pocestní snadno vstoupit ze všech směrů. A on je taky mohl snadno

spatřit a vyběhnot jim naproti a nabídnout jim své pohostinství a laskavé přijetí. Nemohl vědět, že

to byli andělé, museli vypadat jako zaprášení vandráci. Ale snažil se napodobit Hospodina – vždyť

On v každém okamžiku zajišťuje potřeby každého stvoření. A tak seděl ve dveřích stanu a i když

momentálně zesláblý, vyhlížel ven s nadějí, že přece jen bude mít možnost přivítat ve svém stanu

ještě dalšího hosta.

V tom nám je těžko překonatelným vzorem. Tohle jeho konkrétní chování se nazývá hachnasat

orchim – pohostinnost, projevené pocestným. Je to jeden z deseti dobročinných skutků, které podle

talmudských učenců přinášejí ovoce na zemi a zajišťují blaho a dodatečnou odměnu v posmrtném

životě (Šabat 127a). Tahle ctnost je připomínaná i v ranní modlitbě. Je to zkrátka něco,

co by mělo být naší běžnou normou.

Naše slavení šábesů se snaží o něco podobného. Nejsme uzavřeným společenstvím, i když tím

jednou za čas riskujeme nějaký ten exces nepoučeného návštěvníka. Jak mi nedávno David

připomněl- moment, kdy jedna náhodná návštěvnice při vyjmutí Tóry z aron ha-kodeš poklekla a

pokřižovala se... Z její strany jistě projev úcty, ale samozřejmě zcela nevhodný. Ale kvůli tomu se

neuzavřeme jen do svého světa. Taky chceme mít dveře otevřené do čtyř stran a o návštěvníky se

postarat s úctou a porozuměním. A že láska (i k Bohu) prochází žaludkem, je nám jasné. A tak se

u nás návštěvník může dočkat dobrého humusu, dýňových a cuketových placiček, houbových řízků,

sladkostí. A když nás navštíví Marta, tak se zase dočkáme i všelijakých výborných salátů a dalších

dobrot. Ach, už aby zase bylo po koroně a nescházeli jsme se jen virtuálně.

Nedávno jsem četl o jednom rabínovi, který si hachnasat orchim vzal za své jak se patří. Rabín

Gershom Freedman a jeho manželka byli takovými „obchodními magnáty“. V průběhu let vyvinuli

velmi populární a úspěšnou „společnost“ hachnasat orchim.

Paní Freedmanová začíná ve středu vařit a péct na šabat – a to z dobrého důvodu. V pátek večer i

v den šabatu měli Freedmanovi běžně u stolu deset až patnáct hostů. Někteří byli zvaní, jiní

přicházeli bez pozvání, protože věděli, že jsou vždycky vítáni. Rabín se vždy modlil v synagoze a

čekal, až odejde poslední člověk – pro případ, že by tam mohl zůstat někdo, kdo nemá kam jít

na slavnostní pohoštění – seudat šabat. Někdy se u nich objevili lidé i uprostřed jídla a vždycky se

pro ně našlo místo i jídlo. Někdy se dokonce stalo, že se host objevil po skončení jídla. Nikdy to

nebyl problém. Rabín Freedman usadil svého hosta a paní Freedmanová šla vykouzlit nějaké další

pohoštění. Nikdy nikdo neměl pocit, že snad obtěžuje, protože Freedmanovi byli vždycky opravdu

šťastní, kdykoli host dorazil.

Rabí Freedman nevyhledával společnost jen o šabatu. Měl snad šestý smysl pro identifikaci lidí,

kteří potřebují jídlo a střechu nad hlavou. Jednou se přiblížil k muži v synagoze, kterého, jak se

zdálo, nikdo neznal. A bylo to tak, ten člověk právě dorazil z Izraele a potřeboval někde nějakou

dobu pobýt. Přestěhoval se k Freedmanovým na několik měsíců. Když pak uklouzl na ledu a

vyžadovalo to výměnu kyčle, opatřil mu rabín lékařskou péči, chodil ho navštěvovat a pak si ho

přivedl zase k sobě domů na rekonvalescenci. Nebudu to natahovat, ale tenhle rabín se chopil

hachnasat orchim tím nejlepším způsobem. Šabatové jídlo Freedmanových bylo vždy

nezapomenutelným zážitkem. Vždycky došlo i na inspirativní slova Tóry a krásný zpěv zmirot. Pro

něj to byla i micva i radost. A může být i pro nás.


Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire