mardi 29 mars 2022

Chamec a jak se z něj nezbláznit

 Pesach se blíží, plán úklidu už mám vymyšlený a začala jsem dělat inventář ve spíži. Jako každý rok si potřebuju něco vygooglit, abych si byla jistá, co a jak a jako každý rok jsem málem padla do pasti, která číhá na nejrůznějších židovských webech-čím dál větší striktnost ohledně toho, co všechno je třeba odstranit, vyčistit, přikrýt...letos jsem dokonce narazila na doporučení obalit spodní stranu poliček nad kuchyňskou linkou...Takže jsem se vrátila zpátky ke košerovacímu manuálu vydanému konzervativním Rabbinical Assembly a ke článkům francouzského massorti rabína Yeshayi Dalsace a pro vás napíšu menší shrnutí toho, co je potřeba odstranit, co je potřeba uklidit, co si člověk může nechat, ale nepoužívat během svátku a co používat může. Shrnutí odpovídá pozici konzervativního judaismu, ortodoxní židé budou v některých bodech (zejména, co se nákupu týče) přísnější.

Začněme definicí: chamec je jedlá potravina-pevná, nebo kapalná, vyrobená z 5 druhů obilovin (pšenice, špalda, ječmen, žito a oves). Při výrobě došlo ke kontaktu s vodou po dobu delší, než 18 minut, což je halachická definice kvašení. Chamec je zakázáno během svátku Pesach konzumovat, vlastnit a mít z něj prospěch.

Z definice plyne, že samotná suchá mouka není chamec, pokud se nedostala do kontaktu s vodou. 

Během Pesachu neplatí běžná zásada, že pokud je nějaké nekošer přísady v celkovém oběmu 1/60 a méně, je anulována. Během Pesachu i miniaturní drobek chamecu způsobí, že celý pokrm je chamec a chamec je zakázáno konzumovat. Proto je potřeba důkladně uklidit a vykošerovat kuchyň a místo, kde budeme jíst, abychom se vyhnuli situaci, že nám něco spadne do jídla. Stejně tak používáme speciální sadu nádobí eventuálně vykošerujeme to nádobí, které košerovat lze. A vyklepeme před svátkem sešity s požehnáním po jídle (birkat ha-mazon), aby nám z něj nevypadlo nepříjemné překvapení. Pro úklid ostatních prostor (kde se uplatňuje zákaz vlastnit chamec) je už pravidlo mnohem prostší-chamec musí být jedlý a větší než kezajit (oliva). Chamec, který je menší, než kezajit a k ničemu se nedá použít (natož k jídlu), je špína. Samozřejmě, že je dobré, mít na svátky uklizeno, ale drobek, který před půl rokem zapadl za křeslo, není z hlediska micvy odstranit chamec důležitý.

Potraviny si můžeme rozdělit na tři kategorie:

  1. chamec-tyto potraviny je potřeba včas dojíst, darovat, vyhodit, nebo v krajním případě prodat (o prodeji chamecu jsem už psala tady). Patří sem evidentně chleba, těstoviny, sladké pečivo, sušenky, jakékoliv potraviny, které obsahují pšeničný škrob (třeba prášek do pečiva), instantní kávové směsi, whisky a další alkohol vyráběný z obilí, pivo, sójová omáčka a, jak jsem se letos dozvěděla, i dětská modelína typu "Play-Doh", která je v principu jedlá...je potřeba projít spíž a přečíst etikety.
  2. potraviny, které nejsou chamec, ale neodpovídají standardu pesachového stravování-sem patří třeba i ta suchá mouka (i když já ji vždy před Pesachem spotřebuji, z principu opatrnosti, přeci jen, mohla přijít do kontaktu s vlhkostí), marmelády, konzervy, které neobsahují chamec, ale nemají pesachový hechšer (třeba rajčatové pyré), načatý cukr, koření a čaje (které neobsahují chamec!), kitnijot (pokud je o Pesachu nejíme). Tyto potraviny uložíme do nějaké bedny a dáme je stranou, ale není nutné je prodávat.
  3. potraviny, které jsou košer na Pesach. Tato kategorie má ještě několik podkategorií:
  • Potraviny, které jsou košer na Pesach z principu a můžeme je koupit bez hechšeru před i během svátku-maso (košer, samozřejmě), čerstvé ryby, ovoce, zelenina, vejce, extra panenský olivový olej
  • Potraviny, které můžeme koupit bez hechšeru před svátkem Pesach, ale během svátku pouze s hechšerem (princip 1/60 platí před svátkem, ale ne během něj): káva (bez jakýchkoliv příměsí) v uzavřeném sáčku, čaj (čisté listy, ne směsi), cukr, sůl (bez aditiv), koření (celé, jednodruhové, například pepř), ovocné džusy bez aditiv (džusy jsou trochu zrádné a osobně bych se jim raději vyhnula), luštěniny a rýži, pro ty, kdo jedí kitnijot (v uzavřeném obalu, před Pesachem je dobré je ještě prohlédnout, zda tam není nějaké zrnko obilí a případně ho odstranit), quinoa (která nepatří do kategorie kitnijot, musí být bez jakýchkoliv příměsí a ideálně označená "bez lepku"), mléko, máslo, přírodní jogurty (bílé, jen mléko a příslušné jogurtové kultury), bílý tvaroh, sýry (pokud se držíme konzervativního responsa, který povoluje jíst sýry bez hechšeru), celé ořechy, mražené ovoce a zelenina (pozice Rabinnical assembly je taková, že je lepší kupovat mraženou zeleninu kašer le-pesach, pokud ale kupujeme tu "běžnou", pak by ji měl člověk prohlédnout před začátkem Pesachu a odstranit případný viditelný chamec, pokud si není zcela jistý, že tam žádný není. Já kupuji celoročně stejné dvě značky, nikdy jsem tam žádný viditelný chamec neobjevila.). Jedno starší responsum povoluje i čisté 100% arašídové máslo, v tomto případě bych také hledala takové, které má označení "bez lepku" (ještě jsem se nerozhodla, zda ho koupíme, nebo ne, ale je fakt, že Šmuli má rád macesy s arašídovým máslem...)
  • Potraviny, které vyžadují hechšer kašer le-pesach bez ohledu na to, kdy je koupíme-všechny pečené potraviny (macesy,  macesová mouka, pesachový cake, farfelky, cokoliv, co obsahuje maces), ovocné džusy, které nespadají do předchozí kategorie, tuňákové konzervy, jakékoliv jiné konzervy (rajčatové pyré, kukuřice...) a v podstatě jakékoliv směsi (třeba směs koření, paštika, marmeláda...), víno, ocet, olej (s výjimkou extra panenského olivového), sušené ovoce, ochucené mléko a jogurty, zmrzlina, bonbóny, čokoláda, pálenky, káva bez kofeinu... Rabbinical assembly uvádí též sýry, máslo a jogurty, které Yeshaya Dalsace uvádí v předchozí kategorii. V tomto případě bych věřila spíš Yeshayovi, protože pravidla pro americký a evropský potravinářský průmysl nejsou totožná (už vidíte, k čemu se hodí EU definice másla?)

Označení "bez lepku" může být užitečné, například pokud chceme před Pesachem koupit quinou, stejně tak označení mražené zeleniny "vyrobeno v závodě který zpracovává lepek" může být dobrým vodítkem, zda vevnitř nějaký chamec čekat nebo ne. Nicméně bezlepkové potraviny nejsou automaticky kašer le-pesach...bezlepková mouka, která obsahuje deproteinovaný pšeničný škrob, nebo třeba vodka jsou sice bez lepku, ale pořád jsou chamec.

Co se kosmetických produktů týče, Rambam a další poskim, říkají, že pokud jsou nejedlé (alespoň pro většinu populace), můžeme z nich během Pesachu mít užitek (třeba se navonět nebo namalovat), jen je nesmíme jíst. Nicméně existuje, a v dnešní době má v ortodoxním světě velký ohlas, názor, že musíme mít kosmetické produkty s hechšerem na Pesach, protože chamec v nich obsažený je opravdový chamec. Rabi Feinstein přišel před lety s tím, že bychom z nich například mohli v principu vydestilovat alkohol (který je původně z obilí) a ten by byl jedlý. Asi viděl nějakého alkoholika, který v nouzi pil i vodu po holení. Já se držím prvního principu, ale určitě je dobré vědět, že tento problém existuje.

Léky ve formě mastí, prášků, kapek náplastí nebo injekcí nepředstavují problém, protože nejsou považovány za jedlé. Problém může nastat u sirupů, potahovaných tablet, které se mají rozpustit v ústech nebo obecně mají mít příjemnou chuť a želatinových kapslí. Nicméně, vždycky je důležité se nejdřív poradit s lékařem, než člověk cokoliv na své medikaci změní a pamatovat, že léky pro malé děti nejsou problém, ať už jsou jakékoliv.

Pozor také na krmení pro zvířata, které často chamec obsahuje! Definice toho, co je považováno za nejedlý chamec je, že by to ani pes nežral. Takže psí nebo kočičí granule mohou velmi snadno spadat do kategorie chamecu, i když vy sami je nejíte.

Nádobí, které požíváme běžně a které nebudeme košerovat, uklidíme umyté do nějaké bedny a dáme stranou, stejně jako potraviny spadající do kategorie 2. Co se košerování nádobí a různých spotřebičů týče, výše zmíněná příručka Rabbinical Assembly obsahuje vše potřebné a myslím, že k tomu už není co dodat.

Poslední kategorie jsou dětské hračky-tedy zejména hračky, které by dítě mohlo přinést ke stolu a ze kterých by mohly padat drobky chleba, nebo třeba výše zmíněné modelíny "Play-Doh". Opět platí, že drobek v jídle je problém, drobek za postelí problém není. Vzhledem k tomu, že nejsme schopní zabránit tomu, aby si Šmuli nosil hračky ke stolu, budeme muset provést i nějaký důkladnější úklid v jeho pokojíčku a eventuálně některé hračky na týden uklidit z jeho dosahu.

Tak a je to. Pesachu zdar!

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire