mercredi 29 mars 2017

Vajikra (Lev. 1:1-5:25)

Parašou Vajikra začíná třetí kniha Mojžíšova, latinsky Leviticus, hebrejsky Vajikra. Kniha plná příkazů a zákazů, předpisů o obětní bohoslužbě sem tam proložená nějakým tím (krátkým) příběhem. Takže moje krátké komentáře budou asi většinou ve stylu "co mě zaujalo".

"Žádnou moučnou oběť, již přinášíte Hospodinu, nedělejte kynutou, zápalnou oběť Hospodinu nesmíte obětovat s jakýmkoliv kváskem a s medem." (Lev. 2:11)-to je teď před Pesachem celkem aktuální téma, v chasidské učení se často zdůrazňuje, že kvásek symbolizuje nafoukanost a nabubřelost a tak jako se před Pesachem potřebujeme zbavit naší nafoukanosti, je třeba také dbát na to, aby oběti byly přinášeny bez pýchy.

"Každou moučnou oběť osol solí,..." (Lev. 2:13)-kdo ví, jak se dělá požehnání nad chlebem (ha-moci) ví, že je chléb nakrájen/natrhán na kousky a osolen a pak teprve konzumován. To je právě připomínka obětní praxe, kdy všechny oběti byly předkládány se solí. A vzhledem k tomu, že každá židovská domácnost je takový miniatuní Chrám (mikdaš meat)...

"žádný vnitřní tuk a žádnou krev nesmíte jíst!" (Lev. 3:17) zákaz konzumace krve je dopodrobna rozveden v paraše Acharej mot (Lev. 17:10-14) a vztahuje se k tomu, že krev reprezentuje duši. Vnitřní tuk (chelev) byl u všech obětí spálen na oltáři a tudíž nepatří nám, ale Hospodinu.

oběti za hřích-paraša nejprve pojednává o obětech usmíření za neúmyslně porušení micvot, zde stačí si uvědomit svoje provinění a přinést předepsanou oběť (v dnešní době neusmiřuje oběť, ale Jom kipurový rituál), následně jsou zběžně diskutovány oběti usmíření za provinění z nedbalosti (5:15) a krádež (5:21), zde Tóra jasně demonstruje, že nejprve je třeba nahradit škodu a zaplatit pokutu a pak teprve je možné provést oběť usmíření před Hospodinem. Tak jako rituál Jom kipuru nemůže zahladit hříchy spáchané vůči druhému člověku nebo závazné sliby (třeba dát určitou sumu peněz na nějaký účel) bez toho, abychom svoji vinu napravili. Smíření s Hospodinem není možné bez předchozího smíření s těmi, komu jsme ublížili.

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire