mercredi 5 avril 2017

Cav (Lev: 6:1-8:36)

V této paraše najdeme (krom jiného) předpis pro zevach šlamim (dobrovolnou oběť). Je to oběť, kterou člověk přinesl, když se mu všechno dařilo a chtěl vyjádřit vděčnost, že tomu tak je, když vyvázl z nějakého nebezpečí, nebo když takovou oběť v minulosti slíbil. Zajímavé je, že maso dobrovolné oběti z vděčnosti (toda) muselo být  v den obětování, cokoliv zůstalo do druhého dne, muselo být spáleno. Mnozí komentátoři poukazují na fakt, že aby dotyčný, kdo obětoval, všechno maso využil, musel pozvat rodinu a přátele, aby s ním oběť snědli. A při tom se samozřejmě i hovořilo o tom, proč dotyčný oběť přinesl (daří se mu dobře, nebo vyvázl z nebezpečí) a tím se jedná i o kiduš Hašem (posvěcení Božího jména).
V dnešní době z této oběti zůstal pouze birkat Hagomel-požehnání, které se říká, pokud člověk: vyšel z vězení, uzdravil se z vážné nemoci, přeplul moře nebo přešel poušť-tento výčet je založený na žalmu 107. Aškenázská tradice ještě přidala další nebezpečí-bandu zlodějů, trkajícího býka, útok lva a pád zdi. Pokud nás tedy něco takového potkalo a vyvázli jsme, jsme povinní odříkat Birkat hagomel, který nahrazuje výše zmíněnou oběť (no, chybí to pečené maso a chleby,...). V dnešní době se vedou spory, zda je opravdu třeba říkat Birkat hagomel po propuštění z vězení, protože pobyt ve vězení už není tak nebezpečný, jako kdysi, tedy alespoň v civilizovaných zemích. Také cestování letadlem přes moře nebo poušť je sporné, protože cesta letadlem je bezpečná v porovnání s pochodem karavany nebo plavbou po moři před stovkami let.
Je důležité si uvědomit, že dobrovolná oběť a Birkat hagomel nejsou nějakým pokusem manipulovat Hospodina (ve smyslu: když to přežiju, přinesu Ti oběť), ale skutečně jen vyjádřením díků. Stejně tak modlitby a požehnání jako je tefilat haderech (modlitba před dalekou cestou) a mišebeirach (požehnání, které dostává osoba vyvolaná ke čtení z Tóry), modlitba za uzdravení a za obživu a jakákoliv jiná osobní žádost neslouží jako nějaké magické zaříkávadlo (pomodlím se a všechno bude v cajku). Je to pouze způsob vyjádření našich přání a potřeb. Jak napsal rabi Sacks, našim přáním je nasloucháno, ale je potřeba chápat, že někdy je žádost zamítnuta.

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire