mercredi 26 avril 2017

Tazria-Mecora (Lev. 12:1-15:33)

Tento týden čteme dvě paraši spojené dohromady. V těchto dvou parašách jsou diskutovány různé druhy rituální čistoty a nečistoty a "malomocenství" (caraat, neplést s leprou, není úplně jasné, o jaké kožní problémy se jednalo a zda vůbec podstatou problémů byly kožní změny nebo šlo o nějakou formu Božího trestu).
Co se rituální čistoty a nečistoty týče, je třeba mít na paměti dvě věci-čistý (tahor) nebo nečistý (tamei) je člověk vzhledem k obětní bohoslužbě v miškanu nebo později v Chrámu. Druhá věc je, že všichni (opravdu všichni!) jsme ritálně nečistí a nemůžeme se očistit dokud nebude stát nový Chrám a nebudeme mít popel z červené krávy. Ve výčtu všech různých rituálních znečištění se nachází také první část příkazů ohledně rituální nečistoty menstruující ženy-taharat hamišpacha (rodinná čistota).
Předem podotýkám, že nejsem expert na zákony taharat hamišpacha a informace čerpám hlavně z konzervativních respons.
V první řadě je potřeba rozlišovat termíny nida (období pravidelného měsíčního krvácení) a ziva (krvácení mimo pravidelný cyklus). Nida vyžaduje vyčkat týden od začátku periody a osmého dne, pokud už žena žádný výtok nemá, může jít do mikve a pak se s manželem vrátit k radovánkám. Ziva vyžaduje počkat do skončení krvácení a pak počítat dalších sedm "čistých" dní (bez výtoku) a teprve pak může jít žena do mikve. Malá poznámka k mikve-rabi Reisner uvádí, že mikve slouží jako předěl, nový začátek, nikoliv prostředek k očištění, protože jak je výše uvedeno, bez Chrámu ztrácí pojmy rituální čistota a nečistota význam. V talmudických dobách (Babylónký Talmud, traktát Niddah 66a) ovšem došlo k posunu a i u pravidelného cyklu se postupovalo jako v případě ziva-tedy počítání sedmi čistých dní po skončení periody (která je u aškenázských žen stanovená na minimálně 5 dní, u sefardských 4 dny, takže celkově jsme na minimálně 12/11 dnech). Tóra (Lev. 18:19 a 20:18) zakazuje styk během tohoto období, rabíni ovšem kolem tohoto zákazu vystavěli důmyslný "plot" a během staletí ho ještě zvyšovali, takže se manželé nesmí dotýkat, spát spolu na jedné posteli ani si podávat předměty. Myslím, že z toho jasně vyplývá, proč zákony taharat hamišpacha nejsou mezi neortodoxními židy populární a i mezi ortodoxními židy se najdou tací, kteří, ač je jinak myšlenka na tak dramatickou změnu halachy nevídaná, volají po jejich uvolnění (například Blu Greenberg a Tamar Ross). Navíc se pár může ocitnout ve stavu tzv. "halachické neplodnosti" pokud žena ovuluje v době, kdy ještě stále počítá "čisté" dny.
Konzervativní rabíni navrhli "návrat ke kořenům"-tedy počítání 7 dnů od začátku cyklu (byť rabbi Miriam Berkowitz, která je více tradicionalistická, toto řešení považuje za vhodné jen pro páry, které nezvládnou celých 12 a více dní) a ponoření do mikve na začátku osmého dne (t.j. večer po západu slunce). Otázku dodržování "plotu" kolem Tóry v případě zákonů taharat hamišpacha nechávají na zodpovědnosti každé dvojice. Koneckonců jsou to jen oni a Hospodin, kdo ví, jestli tyto zákony dodržují, nebo ne.

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire