jeudi 22 juin 2017

Korach (Nu. 16:1-18:32)

Paraša Korach popisuje jednu z nejzásadnějších vzpour během putování pouští. Korach a spol zpochybňují Aronův nárok na kněžství a Mošeho autoritu. Překvapivé ale je, že v okamžiku, kdy je tedy Moše "vyzve na souboj"  s tím, aby si každý připravili lopatku k zápalné oběti a nazítří před Hospodinem všichni obětují a uvidí se, kdo je oprávněn k provádění obětí, Korach necouvne. I přes to, že to není tak dávno, co za nepředepsanou oběť zaplatili Aronovi synové Nadav a Avihu životem. Raši říká, že Moše doufal, že právě výzvou k opakování procedury, která stála dva Aronovy syny život, Koracha odradí a rebelie skončí. Jenže se tak nestalo, Korach tvrdohlavě trval na svém a test podstoupil, se známým výsledkem.
Vývoj situace můžeme sledovat, spojíme-li parašu Korach s parašou Šlach lecha. Moše vyslal zvědy a doufal, že přinesou samé dobré zprávy, lid bude nadšen, dobydou Erac Jisrael a všechno bude v pohodě. Místo toho zvědové rozvrátili už tak nepříliš vysokou morálku v táboře, židé začli reptat a Hospodin je potrestal tím, že celá remcající generace od 20 let výš zemře během 40 let v poušti a slíbenou Erec Jisrael neuvidí. Na to se malá část lidu rozhodla jít a dobýt Erec Jisrael a samozřejmě selhali, neboť jejich počínání nebo Hospodinem schváleno a podporováno. Lze celkem snadno pochopit, že tyto události totálně demoralizovaly celé společenství a bylo jen otázkou času, kdy někdo začne zpochybňovat autoritu Mošeho. Korach zpochybňoval Aronovo kněžství a výsadaní pozici, zatímco on jako levita se měl "jen" starat o přesuny stanu setkávání a pomocné práce v něm. Datan a Aviram zpochybňovali Mošeho a celý projekt vyvedení z Egypta a Mošeho vůdcovské schopnosti. Hospodin se vypořádal s Korachem, Datanem a Aviramem, ale vzpoura tím neskončila. Negativní znamení (Datan a Aviram se propadli do země, Korachovci byli sežehnuti plamenem) nepřesvědčili lid, že Moše a Aron vedou (nebo se o to alespoň snaží) lid k dobrému (viz Nu. 17:6 "Nazítří však celá obec Jisraele lála na Mošeho a Aharona, říkajíc: "Zabíjíte lid Hospodinův!") a teprve pozitivní znamení (rozkvetlá Aronova hůl) a přísná pravidla pro pohyb kolem stanu setkávání uklidní situaci. Co si z toho lze vzít dnes? Třeba, že když vládne "blbá nálada", je důležité přijít s něčím pozitivním a s konkrétním plánem. Když to vztáhnu na nedávno proběhlé francouzské volby, pak příznivci Marine LePen nezmizí jen proto, že prohrála volby. Aby se "vzpoura" neopakovala, je potřeba uvést v život nějaký pozitivní projekt a navíc pro něj lidi nadchnout. Dokázat přes všechny problémy vidět světlo na konci tunelu a navíc dokázat přesvědčit ostatní, kteří třeba to světlo nevidí, že tam opravdu je. Jak jsem psala v komentáři k paraše Behaalotecha, Moše prošel krizí vůdcovství a už toho měl moc, nejspíš byl tak vyčerpaný, že přestože úkolu, který dostal od Hospodina, plně věřil, nedokázal udržet stejné nadšení mezi svými souputníky. Lidé se zmítali mezi pocitem, že Moše kope jen sám za sebe a za svého bratra a strachem z Hospodinovy ničivé síly. Rozkvetlá Aronova hůl je nejen symbolem Aronova poslání, ale i toho, že Hospodin nejen ničí své odpůrce, ale zároveň také dává život.

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire