lundi 19 juin 2017

potenciální rabínka číslo 1

Tento šabat vedla první potenciální kandidátka na rabínku naší komunity. Předem je třeba poznamenat, že byla přátelská a že se fakt snažila, není ale zrovna můj šálek kávy. Na to upozorňuju předem, aby bylo zřejmé, že moje kritika nemusí být objektivní...

Rabínská studentka z Leo Baeck College, která k nám přijela, má něco mezi 35 a 40, je svobodná a bezdětná. A je to takový ten typ "herdekbaby". Eli ji charakterizoval jako "ortodoxně liberální".
K té "herdekbabě", nedávno jsme četla, že Pew research (významná americká statistika, nedaří se mi ale dohledat knokrétní zdroj, pokud se mi to podaří, dodám ho později) ukázal, že v komunitách, které mají ženu rabínku, dochází k významnému poklesu účasti mužů na bohoslužbách a komunitním životě vůbec. Nejdřív mi to přišlo zvláštní, ale po šabatu s touto rabínskou studentkou mi začíná docházet, odkud vítr fouká..."herdekbaby" skutečně neprobouzejí v mužích touhu se nějak angažovat a tak nějak tuším, že mezi rabínskými studentkami takových "herdekbab" nebude asi málo...
Co se "ortodoxního liberalismu týče", Eli má (oprávněný) pocit, že pro značnou část současných liberálních rabínů (a zejména rabínksých studentů, lze spekulovat, zda se jedná pouze o počáteční nadšení, které se časem obrousí, nebo osobní nastavení) zajímá víc liberální judaismus, než judaismus. Cítíte ten rozdíl, když řeknu, že jsem konvertovala k liberálnímu judaismu, nebo když řeknu, že jsem konvertovala k judaismu prostřednictvím liberálního bejt dinu? (V mém případě platí to druhé). Často se vyčítá ortodoxním rabínům, že kopou ideologické zákopy mezi ortodoxními a neortodoxními židy, ale je třeba si přiznat, že i na liberální straně se kope...

Jsem zvědavá na druhou kandidátku a pevně doufám, že to nebude totéž v bledě modrém, protože pak bychom si museli položit otázku, zda opravdu potřebujeme stálého rabína. Naše komunita je příliš komplexní na to, abychom si mohli dovolit rabína úzce ideologicky vyprofilovaného. Jsme jediná neortodoxní komunita v Alsasku-Lotrinsku-Mosele-Champagne, logicky tedy sdružujeme lidi s širokým spektrem názorů, od kompletně sekulárních, kteří chtějí přijít jen na Jom Kipur, přes různé druhy liberálů, konzervativních židů a tradicionalistů, kteří oscilují mezi námi a ortodoxní komunitou.

A nebo jsme s Elim jen dvě konzervy, co nemají vůbec žádné pochopení pro nezadržitelný pokrok...

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire