dimanche 22 avril 2018

Avi: Parašat Tazria- Mecora (Lev. 12:1-15:33)

Protože naše spojené paraši Tazria a Mecora mluví o caraat a mecora, je potřeba nejdříve ty pojmy vysvětlit. Caraat bylo onemocnění kůže, srovnávané s malomocenstvím. Jeho příčinou měl být lašon ha-ra, zlý, pomlouvačný jazyk. A mecora byl člověk takto postižený. My už dnes nejsme tak citliví k tomu, abychom si uvědomili, že mluvit o někom zle je hřích. Příkladem budiž tento židovský vtip :
Učitel se ptá Rebeky : „Řekni nám, co víš o Mojžíšovi.“ – „Byl to syn egyptské princezny.“ – Ale ale, Rebeko !!! Ty jsi opět nedávala pozor. Princezna přece našla malého Mojžíše v koši plavat na Nilu.“ Rebeka k tomu řekne : „Nojo, to ale byla jenom její verze.“
Opustíme rychle tento zábavnější pohled, protože realita bývá krušnější. Mluvit zle o jiných je těžký hřích, protože škodí hned třem lidem: Poškozuje toho, který to říká, protože ponese trest. Poškozuje samozřejmě toho, o kterém se takto mluví. Ale poškozuje i toho, který takovým řečem naslouchá...
Existuje otázka, která se ptá : Která zbraň je nebezpečnější, meč anebo šíp ? Šíp je pochopitelně mnohem horší. Meč může zabít jen ty, kdo jsou v jeho dosahu, zatímco smrtící šíp může udeřit i na ty, kteří jsou mnohem dál. Proto se na něj odkazuje i prorok Jeremjáš ( 9,7 ), který o pomlouvačných řečech říká : „Šíp, který zabíjí je jejich jazyk.“ Ve sbírce midrašů Cena Urena se říká, že pomlouvačná řeč je větší hřích než cizoložství, modlářství nebo vražda ! Dokonce i Miriam, která pouze říkala, že se její bratr Mojžíš neměl oddělit od své ženy, byla potrestána caraat na sedm dní. ( „ Miriam s Áronem mluvila proti Mojžíšovi kvůli kúšské ( etiopské ) ženě , kterou si vzal ; pojal totiž za ženu Kúšanku.“ ( Bemidbar 12,1 ) Áron pak prosil Mojžíše, aby se za ni přimluvil u Boha. Ten ji sice nakonec uzdravil, ale i tak musela na sedm dní opustit tábor a všechen lid sedm dní netáhl dál. Z toho pak můžeme soudit, o jak závažný hřích se jedná, když ho Bůh nepřehlédl ani u těch nejvýznamnějších lidí.
Mecora, který se vyléčil, musel nabídnout jako oběť za svůj hřích dva košer ptáky. Bůh přikázal, aby přinášel ptáky, kteří zpívají a cvrlikají svými zobáky, aby dosáhl odpuštění za zlo, které způsobila jeho ústa. Musel vzít dřevo cedrového stromu, který vyrůstá do velké výšky, aby vykoupil nadřazenost, se kterou mluvil o druhých. Musel také vzít trs yzopu, rostliny, která roste nízko u země a červenou nit, jejíž barvivo pochází z červa. To proto, aby ukázal, že ten, kdo byl díky své pýše potrestán caraat, se musí držet pěkně nízko a být pokorný, jako tráva a červ, a pak se uzdraví.
Caraat je v podstatě nemoc, která může být vyléčena. Ale je to jako u jiných nemocí, u nichž je samotná léčba tak hořká a nepříjemná, že si někdo raději zvolí smrt. A stejně tak to je i u hříchu, kdy člověk mluví zle o jiných. Musí pak přijít za tím, o kterém mluvil špatně a přiznat se mu. A požádat ho o odpuštění. To je těžké a pro někoho nepřekonatelné. Někdo by opravdu raději zemřel, než by se takhle ponížil.
Je například snadné odejít, prásknout za sebou dveřmi a nenechat na nikom nit suchou. Ale co pak? Člověk sám upadá do izolace, do které ho jeho zlé řeči dostaly. Takový člověk si snad ani neuvědomuje, že zhřešil- vždyť přece nikomu fyzicky neublížil, „jen“ mluvil. A proto ani nehledá lék- nečiní pokání. Ale dobře mu samotnému nebude. Bolavé, nemocné nemusí být jen tělo, ale i duše může takhle trpět. O takové utrápené duši mluví žalmista, který ale zná i cestu zpět : „Hospodine, smiluj se nade mnou, uzdrav mou duši, neboť jsem proti tobě zhřešil.“ ( Žalm 41,5 )

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire