lundi 2 avril 2018

Tak jak vám křupou macesy?

Tak jaký byl váš seder?
Náš první seder v našem provedení se velmi vydařil, jídlo bylo dobré, hosté milí a Eli dobře vedl celý večer. Skončili jsme v jednu ráno a do postele jsme se dostali ve dvě (jsem velmi ráda, že konzervativní rabíni povolují košerování myčky na nádobí na Pesach a že povolují její nastavení na časovač před začátkem šabatu...). Druhý seder byl komunitní, přihlásilo se 140 lidí a všichni se zdáli být spokojení, ale my s Elim jsme se shodli, že to není náš šálek kávy a že se podobným akcím budeme vyhýbat (Eli tam přijde na začátku udělat proslov, protože je přeci jen předseda obce, a pak se omluví, že jsme pozváni jinam...).
Rabíni učí, že o Pesachu bychom měli být v dodržování halachy přísnější než během roku a nebránit se ani chumrám (chumra je něco, co jde nad rámec základního halachického předpisu) a letos jsem natrefila na tři chumry, nad kterými zůstává rozum stát:

První šokující záležitost je, že v buletinu konzistorní obce se objevil článek o předepsaných mírách macesů, vína a křenu, které je třeba během sederu pozřít. Talmud žádá, aby člověk snědl alespoň 1 kezajit macesu během 4 minut, tedy velikost olivy. Díky chumrám nám olivy nabobtnaly tak, že podle konzistorního buletinu mají velikost 3/4 velkého macesu značky Heymann...ovšem buletin navíc trval na tom, že to nesmí obyčejný maces, ale maca šmura-dozorovaný už od sklizně, ručně dělaný a dost tvrdý...množství křenu, které buletin požadoval naráz pozřít byl jen pro silné jedince, ale zas díky doporučeným mírám vína, které je nutné vypít bylo u stolu těch, kdo to dodrželi, hodně veselo...(alsaská tradice jsou strojově dělané macesy od Heymanna nebo od Neumanna, nikoliv maca šmura, to jen rabinát je čím dál striktnější a striktnější...)





Jak jsem už psala dříve, v chasidských kruzích se vyhýbají tzv. gebrokts-používání macesů spolu s tekutinou v obavě, že by v macesu mohlo být trochu mouky, která při pečení nebyla dostatečně tepelně ošetřena a mohla by snad začít kvasit-tedy žádné macesové knedlíčky, žádné matza brei, žádné matzakafé...Příbuzní našeho kamaráda, kteří jsou sice sefardim, ale stali ze z nich lubavičští chasidé (takových sefardských chasidů máme ve Francii spoustu) dotáhli koncept gebrokts ještě o stupeň dál a když jedí maces, dají si ho do sáčku, protože co kdyby měli vlhké ruce!

Na třetí chumru jsem natrefila na internetu (ve facebookové skupině God Save Us From Your Opinion) a ta zakazuje jíst kuře během svátku Pesach, protože by mohlo mít zrní v žaludku...co na tom, že v obchodech najdeme kuřata pouze vykuchaná...

No a když už jsem se zmiňovala o našich sefardských souvěrcích, tady je fotka sefardských macesů (rodina, která je vyrábí pochází z Alžírska a v současnosti má fabriku v Agen na jihu Francie) a jejich vynikajících pomerančových sušenek košer le-pesach, jsou sice hodně tvrdé, ale moc dobré, pokud na ně někde náhodou narazíte, neváhejte :-)


Maces à la sefarade-je tlustší a osobně mi víc vyhovuje na jídlo, ale na macesový kugel nebo na knedlíčky jsou lepší macesy od Heymanna, lépe se drobí


Pomerančové sušenky košer le-pesach

3 commentaires:

  1. Macesy křupou a chutnají, díky za optání ;-) První seder byl společný komunitní (sice reformní, ale "nemohlo být použito ozvučení" - což moc nechápu, protože pochybuji, že by tam byl někdo, komu by to vadilo, nu co už), s výborným jídlem, ale po celodenním hladovění kombinovaném s finišováním úklidu to byl mazec. Víkend jsem trávila v práci :-( a tak druhý seder, soukromý ve dvou, připadl velmi reformně na nedělní večer a musím říct, že přestože mi milý vtipně odvezl Hagadu a nemohla jsem se dopředu zodpovědně připravit, tak to bylo bezvadné a jsem na svůj první vlastní seder náležitě pyšná. Velkou zásluhu mají i Vaše krásné melodie (ty jsem se naučit stihla), takže ještě jednou z celého srdce děkuji!
    K těm chumrot... Mno... Ono je důležité (i v ortodoxii) taky někdo zapojit náplň toho, co nosíme na krku. Mně se vždycky vybaví to vtipné vysvětlení Benjamina Kurase, proč je o šábesu zakázáno procházet se po břehu řeky (protože kdybychom tam spadli a namočili se, mohli bychom si začít ždímat mokré vlasy, což připomíná jednu z melachot - nejspíš praní prádla... Já si myslím, že Nejvyšší prádlo od vlasů rozezná zcela bezpečně:-D ).
    Macot máme z Bnej Braku v červené krabici (ani nevím, jestli na obci mají i nějaké jiné), které mi chutnají velmi; milý prahne po těch slovenských - prý jediné, co tu byli za sociku aspoň někdy k dostání (ale ty nemají hechšer).
    V rámci pesachové nálady doporučuji povídku Vojtěcha Rakouse, kterak Rézi poslala Modcheho pro jomtivik mouku, brečela jsem smíchy!
    Chag sameach!

    RépondreSupprimer
    Réponses
    1. To jsem rada, ze nejsem jedina, komu macesy chutnaji :) Jeste jednou diky, ze se Vam moje melodie libi, moc me tesi, ze Vam prisly vhod! A gratuluji k povedenemu prvnimu vlastnimu sederu :)

      Ta povidka Vojtecha Rakouse je o tom, jak jim pak pobuda rozhazel macesy vsude po okoli, protoze si myslel, ze v te bednicce jsou penize? Nebo je to nejaka jina?

      Moadim le-simcha!

      Supprimer
  2. O těch macesech jsou dvě povídky - jedna je, jak si je objednali poštou a došly rozlámané a Rezi poručila, že se musí vrátit, ale Modche je místo toho vysypal za komín a pak je noční vichřice rozfoukala po dvoře. A druhá je, kterak se je Rézi rozhodla upéci sama, nejdřív Modche zapomněl mouku ve vlaku a když se tedy konečně napeklo a zapečetěná truhlička s macot měla zůstat na půdě do Pesachu, měkkosrdcatý Modche tam nechal přespat vandráka... A pak už tam nebyly.
    A dnes bude první pokus o maco knedlach! Domácí macesy mě taky čekají, ale to až po Pesachu, teď takové pokusy s nejistým výsledkem odmítám (a navíc nevím, kde bych sháněla tu jomtivik mouku!).

    Moc dík, piště dál, pěkně se to čte a rozšiřuje obzory.

    RépondreSupprimer