dimanche 6 mai 2018

Avi: Parašat Emor (Lev 21:1- 24:23)

V naší paraše Emor je i výčet svátků a slavností, tak, jak je dobře známe. Včetně svátku Šavuot i Sukot. Zrovna nedávno jsem četl v midraších několik postřehů o čtyřech druzích, kterými se má při svátku Sukot potřásat do všech světových stran a nahoru a dolů- aby se tím dalo najevo Boží panování nad celým světem. Těmi čtyřmi druhy jsou : krásný žlutý citrusový plod- etrog, palmová ratolest- lulav, 3 větvičky myrty- hadas a 2 vrbové větvičky- arava. Co symbolizují tyto čtyři druhy je vám notoricky známé. Z midrašů jsem ale vyčetl i méně známé výklady. Podle jednoho z nich čtyři druhy vypovídají i o židovské historii. Etrog představuje vyhnanství v Babylonu. Hlava Nebúkadnesara byla ve vidění zlatá ( Daniel 2,32 ) a tak to připomíná žlutou barvu etrogu. Lulav je dlouhý a připomíná vyhnanství u krále Achašveroše, při kterém byl Haman pověšen na vysokou šibenici. Hadas množstvím svých lístečků připomíná trpkou zkušenost exilu a jeho nesčetné problémy. O aravot se tam už naštěstí neříká nic. Zatím.
V naší paraše můžeme číst i Boží výzvu : „Neznesvětíte mé svaté Jméno. Ať jsem posvěcen mezi Izraelci. Já jsem Hospodin, já vás posvěcuji. Vyvedl jsem vás z egyptské země, abych vám byl Bohem, já Hospodin.“ ( Vajikra 22,32-33 ) Znamená to, mimo jiné, že rouhače stihne trest. A opravdu je dnešní čtení zakončeno takovým případem, který vrcholí kamenováním. V dnešní době něco nemyslitelného. Ale i ve starších dějinách následoval „pouze“ karat- duchovní vytětí ze společenství Izraele, ne fyzické. Nestačí se ale jen nerouhat, Boží Jméno máme posvěcovat věrností přikázáním.
Ta přikázání jsou závazná pro všechny děti Izraele- potomky Abraháma i konvertity. Přece jen to ale svádí k myšlence, že ti první jsou Pánu Bohu drobet blíž. Proč se tu u případu , kdy někdo lál Jménu Božímu zdůrazňuje, že byl synem izraelské ženy z pokolení Dan a jakéhosi Egypťana ? Bůh posvětil ty, co vyšli z Egypta a jak to bylo s ostatními, kteří se k nim připojili později ? Nebylo tím problémem smíšené manželství ? Zkusme si představit tu tehdejší situaci, kdy se ten člověk snaží stát příslušníkem pokolení Dan, ze kterého pocházela jeho matka. Příslušnost k pokolení se však dědila po otci. Dan ho odmítl a Mojžíš to stanovisko podpořil. A veškerá hořkost toho odmítnutého člověka vrcholí tím jeho rouháním a následným trestem. Tato témata zdaleka nejsou minulostí.
A co další otázky : když je člověk částečně, nebo úplně „jiné krve“ ( ten výraz prosím berte s rezervou )- i když je stejné víry, není potomkem některého z izraelských pokolení, proč by měl slavit svátky, které připomínají události, na kterých on ani jeho předkové neměli žádný podíl ? Svátek stánků například upomíná na putování pouští. On neputoval, ani jeho předci, jak je to s jeho posvěcením ? To jsou vážné otázky a mohou končit i osobním neštěstím, rouháním a zavržením.
V naší paraše můžeme číst následující verš : „Sedm dní budete bydlet ve stáncích ; každý ezrach v Izraeli budou bydlet ve stáncích.“ ( Vajikra 23,42 ) Slovo „ezrach“ znamená v současné hebrejštině- obyvatel, občan ; v dobách Tóry označovalo spíše domorodce, místního člověka. Ale žádné ze 613 přikázání není uvedeno takovým zdvojením, opakováním. Přece by stačilo řící, že“ každý ezrach“ nebo „každý v Izraeli“. Raši se tím zabýval a uvádí talmudické zdroje, aby prokázal, že ezrach znamená Žid původem, a „v Izraeli“ - to jsou konvertité. A proto to tu Tóra zdánlivě zbytečně opakuje, aby nikoho nenapadlo, že ti, jejichž předky tenkrát Bůh neposvětil, mají snad méně závazků nebo méně práv.
Judaismus není misijním náboženstvím. Spasení je podle něj společné pro všechny lidi na světě, kteří dodržují Boží etické minimum- tzn. 7 noachidských přikázání, a nenutí nikoho konvertovat. Od Židů ale Bůh požaduje víc a kromě toho se k nim často národy nechovají přátelsky. Takže rozhodnutí o konverzi podle všeho nevypadá zrovna rozumně. Odůvodněné je to pouze v tom případě, když zájemce o konverzi chce sdílet nejen společnou víru, ale i židovský osud. Vyfasuje pak ten ranec přikázání, ale i možnost posvěcení Božího Jména jejich plněním. V tom jednom balíčku dostane i tu protižidovskou nenávist, ale i to společné putování pouští. Vnímá pak i ty čtyři druhy při svátku Sukot jako poukaz na přisvojenou židovskou minulost, ale i jako ty známější symboly : jako jednotu Izraele lidí různé duchovní úrovně, ale i jako symbolu různých částí těla, která mají být v pořádku, dobré, abychom se všichni Pánu Bohu líbili: etrog- dobré srdce, lulav- rovná páteř, čili čestné jednání , hadas- dobré, přející oko a arava- ústa, ze kterých budou vycházet jen dobré věci, ne lašon ha-ra. To všechno mají společné jak rodilí Židé, tak konvertité, bez rozdílu - aby nedocházelo k pyšnému vypínání z jedné strany ani k uražené zahořklosti z té druhé.

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire