dimanche 13 mai 2018

Avi: Parašat Behar - Bechukotaj ( Lev 25:1 – 27:34 )

V našich parašách Behar- Bechukotaj se dostáváme až na konec III. Knihy Mojžíšovy - Sefer Vajikra, která byla věnována kohenům, kněžím. A tady, stejně jako na konci V. Knihy Mojžíšovy nám jsou předkládána požehnání a zlořečení. A je na nás, jak se rozhodneme.
V midraších jsem našel pěknou motivaci pro takové ty věčné morousy. Znáte to, na každou věc se dá nahlížet pozitivně, nebo negativně- sklenička je pak z poloviny plná, nebo poloprázdná. A s těmi věčnými naříkači je obtížné a nepříjemné být, za chvíli z vás vysají veškerou energii . Jak se říká v tom vtipu o jednom takovém stoprocentním pesimistovi - že prý měl na náhrobním kameni nápis : „Já jsem vám to říkal.“  No a takový člověk při čtení naší paraši hned zavětří a vítězně konstatuje : Kolik je tu veršíčků, věnovaných požehnání a jaké množství veršů tu popisuje zlořečení, ha !
Takovému zoufalci autoři midrašů říkají : Naše paraša (Bechukotaj) začíná písmenem Alef (prvním písmenem hebrejské abecedy) a končí písmenem Tav (posledním písmenem hebrejské abecedy). To nám ukazuje na to, že pokud bude celý Izrael plný Tóry, od Alef až po Tav, tj. od začátku do konce, všechna ta požehnání se jich budou týkat.
Krátce nato Tóra vyjmenovává prokletí, která přijdou na Izrael, pokud neposlechnou přikázání. Tahle pasáž začíná písmeny Vav a končí Hej (šestým a pátým písmenem hebrejské abecedy), které jsou zároveň dvěma písmeny ze svatého čtyřpísmenného Božího Jména (J-H-V-H). To nám naznačuje, že Bůh je stále s námi a vykoupí nás z kleteb, která na nás přicházejí. Midraš rozhodně zdůrazňuje : Neměli bychom tvrdit, že se požehnání skládá z pár veršů, zatímco těch kleteb, zlořečení je celá řada. Spíše bychom si měli všimnout toho, že požehnání začíná písmenem Alef a končí Tav, aby nám to ukázalo, že doba požehnání bude trvat dlouho, stejně, jako je dlouhý interval mezi prvním a posledním písmenem, kam se vejde maximální počet písmen. A naopak prokletí začínají písmeny Vav a končí Hej. To jsou písmenka, stojící v hebrejské abecedě hned vedle sebe. To má ukázat všem malověrným, že zlořečení nevydrží dlouho!
Mezi požehnáními můžeme číst i tohle : „Budete pronásledovat své nepřátele... pět z vás jich bude pronásledovat sto a sto z vás jich bude pronásledovat deset tisíc.“ (Vajikra 26,7-8) Úžasné ! Ovšem ten negativně založený člověk začne bědovat jen co zaslechne o nepřátelích, jasně. Ten druhý si řekne: je nás maličko, ani ne minjan, kolikrát se nás sejde opravdu snad jen těch pět... Ale přece i tak nám tu Pán Bůh chce požehnat, jaká je v tom síla, jen si to uvědomit! Ale i mezi těmi optimisty mezi námi jsou počtáři, kterým ta čísla z požehnání budou připadat divná, nebudou jim sedět. Kdyby ta první část požehání – že pět lidí požene stovku nepřátel platila i ve druhém případě, kdy se jedná o stovku našinců, měli by být schopni (čistě matematicky) pronásledovat dva tisíce a ne deset tisíc nepřátel. Odpovědí je, že zásluhy několika Židů se nemohou rovnat zásluhám většího množství Židů, to pak ty možnosti požehnání rostou raketovým tempem, ne jen pouhým násobkem. Proto tu je zřejmě i ten minimální požadavek minjanu při modlitbách.
Je pravda, že mezi těmi, kdo pravidelně navštěvují bohoslužby, těch skutečných, skalních pesimistů najdete podstatně méně, než u těch, které tam neuvidíte, nebo jen vzácně. Kdyby jen tušili, kolik požehnání tím zadržují a kolik bychom ho mohli zažívat společně... Ale nechci přece skuhrat. :)

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire