dimanche 3 février 2019

Avi: Parašat Mišpatim (Šemot 21:1 -24:18)

Dnešní paraša z II. Knihy Mojžíšovy se celkem oprávněně nazývá Mišpatim, protože je napěchovaná zákony, čili micvot, právními ustanoveními pro Izrael- tak, jak je Mojžíš přejal od Boha. Posledně jsme z té spousty příkazů probírali to zneužívané „oko za oko“, a dnes se podíváme na další z nich: „Buď dalek každého klamu“ - midbar šeker tirchak (Šemot 23,7).
Moje oblíbená knížka: Mesilat Ješarim (Stezka spravedlivého) v jedenácté kapitole zevrubně popisuje různé úrovně lží, které existují mezi lidmi. Vymezuje tyto úrovně v sestupném pořadí podle jejich destruktivnosti. Rabi Moše Chajim Luzzatto tam píše: Mudrc (král Šalomoun) nás informoval, že toto vše je v rozporu s vůlí Stvořitele i s vůlí jeho zbožných, jak je psáno (Přísloví 13,5): „Spravedlivý nenávidí každý klam!“ To je to, oč tu jde, když se píše: „Buď dalek od každého klamu.“ Má nás to upozornit na tu ohromnou míru distance, vzdálenosti , doslova uprchnutí od lži…
Naši moudří v Talmudu učí, že „Pečetí Svatého, Jediného, je pravda“ (traktát Šabat 55a). A teď, když pravda je to, co si Bůh vybral jako svou pečeť, jak asi milá, nebo naopak ohavná, je mu naše vzájemná konverzace! Vždyť pravda je jedním z pilířů, díky nimž svět existuje (+ soud a mír; Pirkej Avot 1,18).
Při jedné příležitosti HaRav Segal citoval následující příhodu, jak je zaznamenána v Sefer Chasidim:
Jednou se stalo, že zlý člověk řekl moudrému muži: „Kdybys mě vedl cestou pokání v jedné věci, udělal bych to, bez ohledu na potíže, s tím spojené!“ Moudrý muž odpověděl: „Dobrá, tak už nikdy nelži a tvé pokání bude přijato.“
Když se pak ten zlý muž chystal krást, řekl si: „Kdyby mě chytli a já přiznal, že jsem kradl, pověsí mě. A jestli to popřu, budu lhát.“ A tak se raději té zlodějny vzdal. Jindy mu král svěřil nádobu se zlatem a stříbrem. (zřejmě tomu darebákovi věřil více než ministru financí ) Jeho zlý sklon ho ponoukal, aby ji ukradl. Muž se ale znovu zamyslel: „Kdybych měl pronést falešnou přísahu, pak bych musel porušit slovo, které jsem dal svému učiteli.“ A opět se ovládl. I při další příležitosti, kdy už by jindy bez zábran spáchal jistý nemorální čin, si zase řekl: „Kdyby mě chytli a já bych lhal, porušil bych instrukce svého učitele.“ A ovládl se. Tímto způsobem nakonec činil pokání ze všech svých hříchů.
Ten klam, lež, to není jen“ lživé slovo“ (Přísloví 30,8) a“ jazyk lstivý“ (Sofonjáš 3,13). Ten příkaz, midbar šeker tirchak, se neomezuje jenom na řeč . Poměrně dlouhá berajta (traktát Šavuot 30b -31a) ukazuje, jak člověk může toto napomenutí porušit i skutkem: Učitel tam říká svému žáku: „Znáte mě, nezalhal bych, i kdyby mi někdo nabídl sto mane (podle Chazon Iš to představuje 480 gramů stříbra). A teď mi jeden člověk dluží mane, ale mám jen jedno svědectví (na podporu mého nároku).“ Víme, že u těchto soudů se vyžadovalo svědectví dvou, na sobě nezávislých svědků. Odkud víme, že žáku není dovoleno svědčit, a tak poskytnout žalobci potřebnou dvojici svědků? Je to proto, že jsme učeni: midbar šeker tirchak- „vzdaluj se lživých slov“. Gemara se ptá: opravdu to odvodíme z midbar šeker tirchak? Jistě, (byl žákem, tak to udělá) on může říkat přímo lež a tak přestoupit příkaz: „nevydáš proti svému bližnímu křivé svědectví“ (Šemot 20, 16). Ale může to být spíš i tak jako v následujícím případu: Učitel říká svému žáku: „Mám jisté jedno platné svědectví. Přijď a stůj tam (u soudu vedle svědka) a neříkej ani slovo, takže nebudeš muset ani zalhat. (Tím, že to samotné bude vytvářet dojem potřebné dvojice svědků, bude to vytvářet nátlak na základě falešně vyvolané představy- tak to vidí Raši). I toto je zakázáno, neboť je psáno: midbar šeker tirchak. Takže odtud vidíme, že tento příkaz se nevztahuje jen na řeč, ale i na skutky, které něco falešně předstírají.
Ten, kdo si přeje napodobovat svého Stvořitele, musí zajistit, aby všechny jeho záležitosti, řeč i činy mohly nést „pečeť“ pravdy. Jinak by se mu mohlo stát, že ho spravedlivý bude nenávidět tak, jak se nenávidí lež a že svým jednáním bude bortit jeden ze základních pilířů podstaty světa.
Takže na to mysleme, aspoň o chloupek víc než nebožtík v tomto vtipu: Zemřel bohatý žid. Notář čte poslední vůli: „A Karlovi, mému milému Karlovi, kterému jsem slíbil, že si na něj v závěti vzpomenu, posílám srdečný pozdrav.“

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire