mercredi 13 février 2019

TaShma podruhé, aneb rabínské texty je potřeba se naučit studovat

V neděli jsme byli na dalším semináři pořádáném nezávislým bejt ha-midrašem TaShma. Seminář, nebo spíš studium, tentokrát vedl Gabriel Abensour, sefardský žid původně ze Štrasburku, který udělal aliyu a nyní studuje doktorát v Jeruzalémě, píše blog a podílí se na chodu bejt ha-midraše TaShma. Studovali jsme sugiyu z traktátu Sanhedrin (45b) týkající se trestu smrti a toho, jak rabíni rozlišovali mezi trestem smrti za vraždu a za jiná provinění (modloslužba, porušení šabatu atd.). V případě "ideologických" provinění se snažili co nejvíc znemožnit odsouzení a následně provedení trestu smrti.

Chtěla bych ale hlavně dneska psát o nutnosti studovat rabínské texty a hlavně je studovat "židovsky". Seminář TaShma probíhá podle vzorce převzatého z institutu Pardes-ten, kdo studium vede nejprve udělá úvod, pak všichni studují 40-50 minut ve dvojicích daný text a pak ten, kdo vede kurz nabídne vlastní interpretaci studovaného textu, odpovídá na dotazy a diskutuje návrhy jiných možných čtení daného textu. Všichni mají k dispozici texty v originále + jejich překlad. Studium je otevřené všem, bez ohledu na jejich znalosti, vzdělání nebo příslušnost k některé (nebo žádné) židovské denominaci.
Vtip je v tom, že poprat se s talmudickým textem není žádná legrace, pokud nevíte jak na to. A je úplně jedno, že máte k ruce překlad. Pokud neumíte rozšifrovat "kdo to mluví" (protože talmudické diskuse jsou vedeny napříč generacemi rabínů a ne vždy je snadno identifikovatelné, kdo komu a na co odpovídá), v textu se rychle ztratíte. A pokud neovládáte čtení rabínkých textů přes tradiční "židovské brýle", pak nejspíš dojdete k úplně jiné interpretaci, než je ta tradiční židovská.
Jak píše Michael L. Satlow ve svém článku Oral Torah. Reading Jewish Texts Jewishly in Reform Judaism (článek vyšel v knize Platforms and Prayer Books), židovská tradice není Tóra a rabínské texty samy o sobě, ale způsob jakým je židé už stovky let čtou a interpretují. A tento způsob čtení je něco, co se člověk učí. Stejně tak jak nečteme stejně báseň a návod na obsluhu pračky a víme, jaký "čtecí mód" zvolit pro ten který text, protože to tvoří součást našeho vzdělání, tak existuje i "čtecí mód", nebo "židovské brýle" na čtení židovských textů. Ovládnout tento "čtecí mód" vyžaduje roky studia rabínské literatury s někým, kdo tento způsob čtení ovládá. Je to skutečně předávání tradice z osoby na osobu, z generace na generaci. Nedá se naučit z knih, protože pokud tento "čtecí mód" neovládáme, budeme tyto knihy číst jiným způsobem, který jsme se naučili ve škole, ale tento způsob čtení už nebude židovský. A ztráta schopnosti číst židovské texty židovsky znamená ztrátu kontaktu se všemi generacemi, které tu byly před námi a ztrátu židovské kultury, jíž je židovské náboženství součástí.
S Elim už rok a půl studujeme s Izákem každý týden traktát Baba Metzia a za tu dobu jsme se víceméně naučili neaplikovat nevhodné čtecí módy na Talmud (byť se tomu člověk stejně někdy nevyhne), ale je to příliš málo času na to, abychom si osvojili tradiční způsob čtení talmudických textů. Koneckonců Izák, který tento způsob čtení dokonale ovládá, má za sebou roky židovského vzdělání, včetně 5 let v ješivách, to se nedá jen tak dohnat. Takže jsme se během nedělního studia v textu několikrát ztratili. Ale aspoň víme proč jsme se v tom textu ztratili.

Iniciativy jako je Pardes nebo TaShma, které otevírají svět rabínské literatury všem, kdo o to mají zájem, bez předsudků a škatulkování, jsou nesmírně důležité pro udržení židovské tradice mimo svět ješivot. A zároveň obohacují židovskou tradici tím, že umožňují konfrontaci tradičního studia s interpretací ovlivněnou jinými "čtecími módy". Židovský tradiční "čtecí mód" totiž neznamená číst texty tak, jak je četli rabíni před 500, 1000 nebo 1500 lety, ale číst je v kontinuitě vývoje a tuhle kontinuitu zase posunout o kousíček dál. Dor va-dor, z generace na generaci.
Mám velkou radost, že se TaShma začala uchytávat ve Francii a snad se časem podaří nabídnout takový seminář i v České republice. Nepochybuji o tom, že by o něj byl zájem, ale není snadné najít někoho, kdo by byl schoný takové studium vést a vést je v pluralitném duchu...

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire