lundi 18 mai 2020

Avi: Parašat Behar – Bechukotaj (Vajikra 25,1 - 27,34)


  Z těchto dvou závěrečných parašot III. Knihy Mojžíšovy jsem si vybral verš, který zní tak: „a neutlačujte svého bližního.“  (Vajikra 25,17) Raši upřesňuje, o co tu jde: Tóra nás tu varuje před „onaat dvarim“, což jsou slova, která způsobují bolest druhému člověku.
  Tak pokud jde o bližní, je to jistě např. i tchýně. Možná znáte ten vtip, jak rybář vytáhne zlatou rybku a ta mu nabízí splnění tří přání. Má jedinou podmínku: tchýně toho rybáře dostane dvojnásobek toho, co si bude on sám přát. A rybář si hned přeje úžasný bourák. Splní se to, ale tchýně má dva. Pak si přeje dům, spíš takový palác. A šup, stane – jen ta tchýně má zase dvakrát tolik. Rybář se zamyslí a vyřkne poslední přání: „Chci čtyřicítky horečky!“
  No, je to prostě tak, ti nejbližší bližní bývají náš největší problém.  Známe se navzájem, a když už chceme ublížit slovem, většinou nám nedělá problém tnout do živého. A někdy ani to slovo nemusí zaznít. Četl jsem o tom, jak jeden starý chasid vyprávěl bachurovi z ješivy, co ho teď ve stáří trápí. Aby ten mladík jednou neudělal stejnou chybu. Vyprávěl mu svůj letitý příběh o tom, jak mu šadchen – dohazovač- připravil jedno setkání s potencionální nevěstou. Vše bylo dohodnuto, měli se setkat na domluveném místě. On tam přijel dřív se svým vozem. Když pak z jiného vozu vystoupil šadchen se svým artiklem, chasid byl tak nepříjemně překvapen zjevem té případné nevěsty, že jen rozčileně zatřásl hlavou a máchnul rukou, skočil do auta a zmizel. A teď po tolika letech ho to trápí a musí na to myslet... Jak strašně jí tenkrát  musel ublížit a ponížit ji. Ale není už  způsob, jakým by to mohl vrátit a napravit.
  Další příběh je taky smutný a varující. Jistý rabi Leib dorazil do Jeruzaléma nedlouho po holokaustu a byl fyzicky i emocionálně zlomený. Jako už starší muž byl na světě úplně sám, ztratil celou rodinu. Ale  měl přece jen jednu útěchu-chtěl prožít své zbývající roky ve Svatém Městě, uprostřed klidu a míru. Aspoň tak si to představoval.
  Pronajal si pokoj v bytovém komplexu blízko Starého Města v Jeruzalémě. Jeho dny nebyly zrovna snadné, ale ještě těžší byly jeho noci. Ležel celé hodiny vzhůru a převracel se neklidně na posteli. Nakonec přece jenom upadl do neklidného spánku… jen aby ho probudilo vyzvánění budíku. V bytě přímo nad ním žil rav Chananja, postarší učenec, který trávil většinu svého dne tak, že byl ponořen  do studia Tóry. Jeho budík zazvonil v každý pracovní den ve 3 hodiny ráno, kdy vstával a horlivě začínal svůj den. A s ním vstával i jeho utrápený soused pod ním v přízemí. Rabi Leib věděl, že už nebude schopen usnout, takže nemá smysl zůstávat v posteli.. Jak týdny běžely, byl rabi Leib stále víc vyčerpaný, na pokraji úplného zhroucení. A tak se odhodlal, celý rozechvělý, vystoupat po schodech nahoru a zaklepat na dveře rava Chananji.
  Rav Chananja studoval s Joelem, svým šestnáctiletý vnukem, který vstal a otevřel dveře. Rav Chananja poznal svého souseda z přízemí. Během chvilky si to v přátelském duchu vysvětlili a rav Chananja mu slíbil, že už tak brzy budík neuslyší. Rabi Leib byl šťastný, jak se dokázali domluvit, omluvil se za nepříjemnost a s díky se rozloučil.  To ale nebyl konec. Věci se ujal vnuk rabiho Chananji. Ten zuřil, že si někdo dovolil takového svatého učence takhle omezovat. Jaká drzost od takové nuly! A druhý den, ještě se dvěma kamarády, si vyčíhal chudáka rabi Leiba.
  „To jste takový nervák, že vám vadí budík mého dědečka? Máte představu, kdo je můj dědeček, kolik toho z Tóry zná? Když vám tolik vadí jeho budík, tak odsud koukejte zmizet!“ „Jo, běžte jinam!“, šklebili se i ostatní. „A příště mějte trochu úcty k Tóře!“
  Rabi Leib se úplně roztřásl. Byl za ta válečná léta zvyklý, že na něj křičeli, ale to byli Němci, nepřátelé. A teď se do něj pustili židovští mladíci ve Svatém Městě. Přesto doufal, že aspoň platí dohoda s rabínem Chananjou. Ale Joel, vnuk Chananji, neponechal nic náhodě. Oslovil dědečka a namluvil mu, že si to všechno reb Leib rozmyslel, nic už mu nevadí a on si může budík používat tak jako dřív. Rav Chananja to přijal jako fakt, neměl ponětí, že by jeho vnuk mohl být schopen takové lži a podlosti.  A tak to bylo zase stejné: když rabi Leib konečně usnul, probudil ho budík… Podíval se na hodiny a ano, byly tři hodiny ráno. Jen vstal, aby se posadil zdrceně ke stolu, a plakal.
  Ten den se ale přece jen něco změnilo.  Když rabi Chananja sestupoval dolů ze schodů, uklouzl a způsobil si vážná poranění, ze kterých se už nikdy úplně nezotavil. Vnuk Joel a jeho kamarádíčkové si to okamžitě dali do souvislostí, nebyli přece jen až tak zlí. Zašli pokorně za rebem Leibem a upřímně ho prosili za odpuštění. Jen škoda, že si to svoje hrozné chování uvědomili až po takové nešťastné události.
  Ano, to utlačování bližního se může dít slovy, nebo taky jen gesty, a dokonce i ve svatém zápalu, když „zaklekneme“ a chráníme naši nedotknutelnou  autoritu. Pozor na to, vždycky je to stále stejně  zlá, zapovězená věc.

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire