dimanche 3 mai 2020

Avi: Parašat Achatej Mot-Kedošim (Vajikra 16,1 – 20,2)


    Díky proměnlivosti židovského kalendáře nás dnes čekají opět dvě spojená čtení, tentokrát parašot Acharej Mot a Kedošim. Já jsem si vybral verš, který je prakticky přesně v polovině Tóry. Ale je i svým významem centrálním sdělením. Tady je: „Nebudeš se mstít synům svého lidu a nebudeš mít zášť vůči nim, ale budeš milovat svého bližního jako sebe samého. Já jsem Hospodin.“ (Vajikra 18,19)
  Nejprve k první části verše: ta zvláštní, neutuchající zášť a vzájemná nenávist prý byla příčinou pádu II. Chrámu. Já bych tomu klidně i věřil. Vždycky si tak nějak snáz pamatujeme, co nám kdo provedl, jak se o nás vyjádřil, jak se nás dotkl.  A to i když to máme jen z doslechu, takže kdoví. Na tohle máme paměť vždycky výbornou. Ale co s tím, jak se s takovou záští vypořádat a jak se nemstít, kdyby se taková možnost naskytla? Mám pro vás pěkný příběh právě na tohle téma.
  Tepliker rav, rabi Samson Aharon Polansky, byl rabínem jeruzalémského Beit Jisrael před nějakými šedesáti lety.  Chodili za ním největší gaonim příští generace, aby se u něj učili přístupu ke všem možným tématům halachy. Rav žil v naprosté chudobě, pro sebe nepotřeboval nic. Přesto byl velmi citlivý k potřebám druhých. On osobně sbíral a vydával velké množství peněz na cedaku.
  Jednou se jeho vnuk díval, jak rav sedí u stolu a dává peníze do obálek, které pak rozdával chudým rodinám. Vnuk věděl, kolik peněz bylo vloženo do každé obálky. A všiml si, že do všech obálek putovalo stejné množství peněz- s výjimkou jedné, do které bylo vloženo dvakrát tolik peněz, než    do ostatních.  Nedalo mu to a zeptal se: „Dědečku, proč je v téhle obálce dvojnásobek?“
  Rav odpověděl: „Žil jsem v Rusku během první světové války. Když válka skončila a já se vrátil do svého rodného města, byl jsem úplně bez peněz. A tento muž, kerému je určena tahle obálka, byl gabaj cedaka ve městě. Každý týden rozdával chudým peníze, ale z nějakého zvláštního důvodu mi nikdy nic nedal… A teď se naše role obrátily. Já rozdávám cedaka a on je v nouzi. Víš, vždycky si dělám starosti, abych vůči němu, někde hluboko v sobě, necítil zášť. Abych se proti tomu pojistil, vynakládám zvláštní úsilí, abych k němu byl opravdu laskavý a proto mu taky dávám větší částku peněz z toho, co dokážu získat …
  Druhá část verše není vynálezem jiných, pozdějších náboženství. Opravdu tu stojí: „…a budeš milovat svého bližního jako sebe samého. Já jsem Hospodin.“  I k této části verše mám malou ilustraci příběhem. Machnovke rebe z Bnei Brak, rabín Avraham Twersky, byl cadik, který byl opravdu přkladný v lásce- v ahavat Jisrael.
  Když se někdo přistěhoval do Bnei Brak a přišel se pomodlit do Machnovke beit midraš o šábesu, mohl si být jistý chováním rebeho. Když si popřáli „git šabos“, rebe si hned uvědomil, že je mu ta tvář neznámá. A dotyčný si mohl být jistý, že ho rebe pozve k sobě na seuda, na šábesovou hostinu.
  Rebe žil po celá desetiletí v komunistickém Rusku, kde šíření Tóry a dodržování micvot bylo kriminalizováno.  A když odmítl vládní požadavek, aby sloužil jako státní rabín, což bylo postavení, ve kterém by se stal jen loutkou režimu, byl okamžitě poslán do pracovního tábora na Sibiř. Tam      po celá léta neměl tefilin, neměl žádné knihy, ani žádný kontakt s jinými Židy.
  Když byl nakonec propuštěn a později dostal povolení emigrovat do Izraele, nadšení jeho, ani jeho chasidů, neznalo mezí. Otevřeli beit midraš, ve které byl jejich milovanou autoritou a postavili mu tam čestné křeslo vlevo od aron hakodeš. On ale proti tamním zvyklostem otočil to křeslo čelem      ke shromáždění.  Když se ho na to potom ptali, odpověděl jim: „Během těch dlouhých let na Sibiři jsem neviděl žádnou židovskou tvář. A teď, baruch Hašem, bych se měl zbavit toho potěšení, vidět židovské tváře, teď, když jsem svobodný?“
  Nemáme za sebou drsné zkušenosti sibiřských lágrů, ale zažíváme určité odloučení, když se nemůžeme naživo setkávat o šábesu v synagoze. Tak ať mezitím roste naše touha vidět se navzájem, užít si našeho společenství v lásce a potěšení,  bez jakékoli zášti.

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire