lundi 25 janvier 2021

Avi: Parašat Bo (Šemot 10,1 – 13,16)

  Nezlobte se, ale začnu dnes zvířátky. Náš rabín, David Maxa, si pořídil kocoura. Protože je rabínem, hledal alespoň v Talmudu nějaké pozitivní vyjádření o kočkách. A našel ho v traktátu Eruvin: „…rabín Jochanan řekl: Dokonce i kdyby nebyla darována Tóra, počestnosti bychom se učili od kočky.“ A rabín Steinsaltz k tomu dodává: „která zahrabává svůj exkrement.“ Tak nevím, ale sousedovic kočka u nás na zahradě popírá veškerou rabínskou moudrost…

  V dnešním textu se můžeme dočíst také o dalším domácím mazlíčkovi, a tím je pes. Děj dnešní sidry obsahuje i poslední rány, které Hospodin uštědřil neústupnému faraonovi. Ale já nebudu mluvit o žádných kobylkách, žábách, mouchách a komárech, jako jednotlivých ranách. Zaměřím se na poslední ránu, která nakonec vedla faraona ke změně názoru a vedla k propuštění Izraelců z egyptského otroctví. Tou ranou bylo zabití všech prvorozených. Při ní sehrál maličkou roličku i pes. Byl to jen takový štěk. Lépe řečeno neštěk.

  Při ohlášení poslední rány vyřizuje Mojžíš faraonovi tento Hospodinův vzkaz: „Po celé egyptské zemi se bude rozléhat veliký křik, jakého nebylo a už nebude. Ale na žádného Izraelce ani pes nezavrčí, ani na člověka ani na dobytče, abyste poznali, že Hospodin podivuhodně rozlišuje mezi Egyptem a Izraelem.“ (Šemot 11,6-7) A protože tu pes sehrál tak pozitivní roli, díky své poslušnosti, je na místě „hakarat hatov“ = vděčnost, o které jsme mluvili posledně. A tak o pár kapitolek dál můžeme číst o masu, které je trejfe. To znamená, že jde o maso z kašer zvířat, která zahynula díky nemoci, nebo  na následky poranění. A takové maso je pro Židy zakázané. Ovšem pro psy je to výborná odměna. Čteme tam: „Maso zvířete rozsápaného na poli nebudete jíst, hodíte je psovi.“ (Šemot 22,30).

  A další zvíře, se kterým se tu setkáváme, je beránek. Jde tu o „korban Pesach“ – pesachovou oběť.  Když rabín Pečarič překládal Tóru do polštiny, snažil se najít co nejvýstižnější výraz pro slovo korban- oběť. A přišel s poněkud kontroverzním slovem – oddanost. Vysvětloval to tak, že slovo korban má v sobě kořen karav, který se dá nejpřesněji přeložit jako sblížit se, přiblížit se. A právě to se tu stalo.

  Další myšlenky jsem čerpal ze sbírky midrašů „Cena urena“. V Tóře čteme: „Budete mít beránka   bez vady“ (12,5) Beran byl pro Egypťany božstvem, uctívanou modlou. Proto – vezměte si pro sebe celého beránka bez vady, aby si Egypťané nemohli myslet, že je to nějak vadný kus, nevhodný k modlářství a díky tomu aby se na Izraelce nezlobili. Ze stejného důvodu Tóra stanovuje věk beránka na „jeden rok“. Když už byl beránek jeden rok starý, byl nepochybně způsobilý pro egyptské modlářství.

  A pak to pokračuje dál, skoro jako vyložená provokace mezi vyznavači jednoho Boha a modlářstvím. Beránek stál po dobu čtyř dní spoutaný, aby Egypťané slyšeli bečet své modly a nic s tím nemohli dělat. Dál tam čteme: „Navečer“ (12,6) - beránek musí být zabit za soumraku, mezi dnem a nocí – kdy se už všichni vrátili z práce a vidí, jak je jejich modla zabíjena. Krev musí být namazána na obě strany veřejí, aby se zázrak ukázal celému světu. Krev je rozmazána na obou stranách a nahoře, takže to připomíná hebrejské písmeno „chet“, což upomíná na hebrejské slovo „chajim“ – život.

  Měli jíst jehněčí maso s hořkými bylinami. Běžně se vysvětlují hořké byliny jako vzpomínka               na hořkost otroctví. Tady ale, přímo v akci, alespoň podle midraše, se jedná o hořkost, kterou prožívají Egypťané. Sledují s úžasem, jak někdo v klidu pojídá jejich modlu. Hospodin k tomu říká: „Zničím modly Egypta.“ Beránka měli péct, ne vařit, protože i ta silná vůně měla Egypťany udeřit do nosu: to se peče vaše modla! Celá astrologie tu padá, měsíc nisan je ve znamení berana, tak dobrou chuť!

  Izraelci byly Hospodinem vyzváni, aby vzali svazek yzopu, namočili ho do jehněčí krve a označili jí dveře svých domovů. „Na domech, v nichž budete, budete mít na znamení krev. Když tu krev uvidím, pominu vás a nedolehne na vás zhoubný úder, až budu bít egyptskou zemi.“ (Šemot 12,13)

  S tím mazáním krve nešlo o nějakou magii krve, právě naopak. Jak píše rabín Bechaje, nezachránila je krev na jejich dveřích, ale skutečnost, že Židé namazali krev na veřeje, aniž by projevili strach z faraona, že zabili jeho bůžka. Spoléhali se na Hospodina a proto byli hodni zůstat naživu. Trochu to připomíná dnešní situaci, kdy Izraelci srdnatě bojují s pandemií, rozjíždějí už druhé kolo očkování, zatímco my sotva startujeme kolo první…  A známí nám odtamtud posílají fotografie z jejich očkování. Strach v jejich očích nenajdete. Zase jsou v čele průvodu, směr: život! Zatímco zbytek světa se kroutí strachy v zajetí novodobých model - nejrůznějších konspiračních teorií, které k životu nevedou…

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire