mardi 30 mars 2021

Máááááááááá ništanááááááááááááááá

 Šmuli se naučil vcelku dobře první sloku Ma ništana a přesně takhle ji hulákal z kočárku, když šli s Elim v neděli dopoledne na procházku...ale postupně.

V pátek navečer jsme v vpluli do třídenního klidu šabatu a svátku. Měla jsem obavy, jestli Šmuli akceptuje bezchamecovou stravu a jak vydržíme 3 dny bez telefonu-nm kvůli mně, ale kvůli tomu, že písničky a Krtek na youtube nám výrazně usnadňují přebalování a čistění zubů. Obě obavy se ukázaly jako liché. Maca ašira a jídlo, kde je spousta brambor a tuku nebo maca lasagně a macapizza, Šmuliho vyloženě nadchly. Co se telefonu týče, trochu ho vyvedlo z míry, že jsme v sobotu neudělali havdalu a nezapli ho a pak se pravidelně ptal, jestli jako dneska večer, až zajde slunce...ale písničky v Albi tužce a prostý fakt, že nikam nespěcháme, celkem stačily k hladkému průběhu. V sobotu jsme si po obědě pořádně schrupli, ale i tak jsme nepředpokládali, že by s námi Šmuli vydržel příliš dlouho a dohodli jsme se s Elim, že první seder bude kompletní, začneme po skončení šabatu (tady v 19h36), nebudeme nic zkracovat ani nějak zvlášť adaptovat, Eli bude komentovat. Že Šmuli zazpívá Ma ništana a pak prostě nějak půjde spát. Ukázlo se ale, že rabíni, když dávali seder dohromady, věděli moc dobře co dělají a jak přitáhnout pozornot dětí! Už namáčení zeleniny do slané vody Šmuliho opravdu zaujalo a pak nás krmil petrželkou a ředkvičkami. Nadšeně šel schovat s Elim afikoman. Ma ništana, tedy jeho první sloku, hezky zazpíval. Během magidu to chvíli vypadalo, že usne, ale pak si to rozmyslel...a zůstal s námi přesně do okamžiku, kdy jsem na stůl přinesla kugl a brisket. Pak musel jít urychleně spinkat a my měli večeři studenou...klasika.

Ráno na mě padla povinnost se účastnit zoomové bohoslužby. A Eli šel se Šmulim ven a bavili kolemjdoucí, co spěchali do synagog. Opět jsem si potvrdila, že zoomování není nic pro mně, nebaví mě to, nesoustředím se a pevně doufám, že za dva týdny skutečně budeme moct uskutečnit bar micva syna našich známých fyzicky v synagoze. Moc mi to chybí.

Druhý večer jsme začali hodně brzy a vzali jsme to dost z rychlíku a snažili se mu vysvětlit alespoň základní ideje Pesachu (i když si teda vůbec nejsem jistá, co z toho mu uvízlo). Opět s nadšením schoval a zase nalezl afikoman. Sáhnul si na kost, zase nám namáčel zeleninu. Dal si kousek macesu. S vypětím všech sil došel na konec Halelu a pak už nutně musel do postele. 

Myslím, že vzhledem k jeho věku jsme splnili povinnost vyprávět dětem. Asi se mu to líbilo, protože se včera ptal, jestli budeme zase dělat seder...tak jsem zvědavá, jak to bude vypadat příští rok!


Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire