mardi 7 janvier 2020

K návštěvě v Liberci

Po menší odmlce jsem zase zpátky, slíbený delší článek jsem pořád ještě nedopsala, ale pracuju na tom...
Poslední šabat před civilním Novým rokem jsme byli v Liberci  a měla jsem možnost vést kabalat šabat. Udělalo mi to ohromnou radost, už jen proto, že se se Šmulim včer do synagogy prostě nedostanu, protože ve Štrasburku začínáme celoročně v 19 hodin a to on chodí spát. V Liberci začínají už v 17, tak to bylo v pohodě, po skončení kabalat šabatu dostal Šmuli najíst a domů jsme dorazili někdy před půl osmou, takže celkem v limitu. Eli navíc během kabalat šabatu Šmuliho nosil a já měla po dlouhé době možnost se v klidu modlit. V normálním provozu je to s mojí praxí dost bídné-pořád zachovávám alespoň šacharit, ale talit používám jen o šabatu a tefilin už několik měsíců leží v pouzdru. Během modlitby musím dost často utírat nos, podávat knížky, utěšovat, když Šmulimu nevyjde nějaký pohyb a bouchne se, bránit mu, aby šmatlal na kolečka od kočárku a promenádoval se po bytě...a to se bez tefilin dělá o dost snáz (nehledě na to, že by s tefilin měla být spojená i nějaká kavana, které se mi zoufale nedostává). Nějak jsme tedy doiterovali k ortodoxnímu rozdělení rolí, kdy Eli se v klidu modlí a já se modlím, když zrovna dítě spolupracuje. Ale pořád mu alespoň říkám nahlas Šema, aby ho znal "odjakživa" a doufám, že to takhle nebude napořád a že svoje tefilin z pouzdra zase někdy vyndám.

Je fakt, ž příchod dítěte hodně zamával s mojí osobní praxí a jsem ráda, že jsem měla možnost si najít svůj "level" ještě před jeho příchodem. Neumím si moc představit, že bych se teď měla učit dodržovat kašrut nebo řešila, jak bych chtěla dodržovat šabat. Tyhle věci jsou u nás doma dané a není potřeba na ně plýtvat energií, kterou potřebujeme jinde. A i když se moje osobní praxe změnila (už jen tím, že 3 modlitby denně fakt nezvládám), tak se mám o co opřít a "nezlenivět".

V Liberci se také setkala celá "redakce" tohoto blogu-já, Avi a Rut, bez kterých by tenhle blog byl poslední rok poloprázdný. Moc jim děkuju za jejích příspěvky a doufám, že budou pokračovat i v novém civilním roce :-)

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire