vendredi 20 mars 2020

Avi: Parašat Vajakhel- Pekudej (Šemot 35,1 – 40,38)


    V dnešní paraše si můžeme přečíst tento příkaz: „V den odpočinku nerozděláte oheň v žádném svém obydlí.“  (Šemot 35,3) Kromě toho doslovného významu verše existuje i jeden, který říká, že ten „oheň“ v tomto verši ukazuje na oheň machloket (= sporu). A machloket je často destruktivní, tím spíše o šábesu, kdy je v rozporu s jeho podstatou- svatostí a potěšením.  Chofec Chajim píše: „Zohar a kabalisté mimořádným způsobem varují před jakýmkoli sporem o šabatu,a, Bože chraň,  zvláště mezi manželem a manželkou.“
  Mišna Berura 262,9. Gemara (Sota 17a) cituje učení rabína Akivy, že když manžel a manželka spolu přebývají v harmonii, Šechina (Boží Přítomnost) přebývá s nimi. Raši  tomu poznamenává, že slova „iš“ (alef, jod, šin)= muž, a „iša“ (alef, šin, hej)= žena, mají stejná písmena, s výjimkou písmene „jod“ ve slově a „hej“ ve slově iša. Tato dvě písmena tvoří J-h, Jméno Boží a to je narážka na přítomnost Šechiny v harmonické domácnosti. Když ale mezi manželem a manželkou existuje konflikt, Šechina odejde a zůstane jen „eš“ (alef, šin)= čili oheň, machloket.
  Rabín Moše Soloveitchik z Curychu  byl jednou z největších osobností Tóry naší doby. Měl ale nejenom ty rozsáhlé znalosti, ale i moudrost, pokoru a srdce na správném místě. Proto za ním přicházely i manželské páry, které se potýkaly se „šalom bajit“- tou správnou harmonií ve svém vztahu, ve svém domě. Přišel za ním i jeden konkrétní pár s určitým problémem, a žádný z nich nechtěl ustoupit ani o píď. Rabín Moše začal svou řeč zdánlivě matoucí poznámkou Rašiho:
  Tóra uvádí, že jméno „Jisrael“, které bylo po jeho boji s andělem Ezaua uděleno Jákobovi, naznačuje jeho vítězství nad božským (tj. andělem) a lidmi. Čteme v Berešit 32,29: „Jako kníže jsi zápasil s Bohem i s lidmi a obstáls.“ A Raši uvádí, že těmi lidmi, nad nimiž Jákob zvítězil, byli Lában a Ezau. Rabi Moše se zeptal: Jákob skutečně zvítězil nad Lábanem, kterému se nepodařilo mu ublížit, ani ho připravit o bohatství. Ale mohlo být Jákobovo setkání s Ezauem nazváno vítězstvím? Co to bylo za triumf, když ho uklidňoval ohromnými dary a před Ezauem se sedmkrát poklonil? Nebyla to spíš známka podřízenosti než vítězství? Tohle má být triumf?
  Rabi Moše to vysvětlil na příkladu letního táborové setkání mládeže. Tam se na konci pobytu účastníci rozdělí do několika soupeřících skupin, které spolu bojují v různých disciplínách. A rabi Moše vysvětloval dál: Existují dva přístupy vedoucích, které se dají v těch soubojích použít: Ten první se snaží zajistit, aby podávali dobré výkony, aby všichni měli např. skvělý čas, aby ale taky v týmu existovala jednota, aby spolupracovali a navzájem se podporovali. Takový přístup zajišťuje, aby lidé nebyli pochváleni jen za výkon, ale i za snahu a nikdo by se tam neměl cítit špatně kvůli svému selhání. S takovým přístupem ovšem tým svoje vítězství ztrácí.
  A pak je druhý přístup, kdy velitel zaujme takové nekompromisní zaměření: vítězství, nebo nic! A tak vede i své svěřence - má na ostatní nepřiměřené požadavky, uráží je za každou chybu a vede své lidi k tomu, aby při souboji s druhým týmem nebrali žádné ohledy. I když tenhle druhý tým nejspíš vyhraje, jsou ve skutečnosti těmi poraženými. Cílem hry – a svým způsobem i života - je totiž získat přátele a prožít skvělý, inspirativní a nezapomenutelný, společný čas. Negativita působí pravý opak.
  Rabi Soloveitchik  řekl: Máme mylnou představu o skutečném významu „nicachon“- vítězství. Abychom byli vítězi, nemusíme být nutně prohlášeni za vítěze, s nosem zdviženým nahoru a s medailí na krku. Vítězství znamená dosáhnout vlastních cílů. Náš praotec Jákob měl jasně definované cíle. Chtěl svůj život zasvětit službě Hospodinu, být daleko od zlých vlivů a chtěl, aby jeho potomci byli hodni vytvořit generace, které se stanou Hospodinovým lidem vyvoleným a obdrží Tóru. K dosažení tohoto cíle bylo nutné, aby Ezaua uklidnil a pak se od něj trvale distancoval. To předvádění darů Ezauovi a uklánění se před ním bylo malou cenou, kterou musel zaplatit, aby dosáhl těchto vznešených cílů. Tím, že toho reálně dosáhl, Jákob ve skutečnosti zvítězil.
  Rabín Moše řekl mladému páru, který měl potíže se šalom bajit: Cílem každého manžela a manželky je udělat z jejich domu místo, kde bude přebývat Šechina. Aby k tomu mohlo dojít, musí tam existovat „šalom bajit.“ A uzavřel to tak: ten, kdo je „mevater“ (ten, kdo ustoupí), a tím vyřeší spor, ten je skutečným vítězem.
  A na závěr vtípek od jednoho našeho člena, opravdu zkušeného ženáče: Otec dává poslední rady  do manželství synovi, těsně před jeho svatbou: „Synu, uvědom si, co chceš – jestli mít pravdu, nebo šalom bajit!“

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire