jeudi 7 avril 2022

Pesachová příprava pro děti

 Už vloni jsem vytiskla obrázek k Ma ništana, k deseti ranám na seder a k ukazování, kde zrovna v sederu jsme. Po obrovském úspěchu prstových loutek na Purim jsem sháněla i nějaké na Pesach. Nebylo to tak úplně jednoduché, protože většina prstových loutek určených na Pesach zobrazovalo deset ran, které dopadly na Micrajim. Já nepatřím k těm, kdo by se snažili zrovna tuhle část sederu nějak moc dramatizovat, přijde mi to jako ostrý protiklad k tomu, že odkapáváme stranou víno, abychom vyjádřili svůj soucit s trpícími Egypťany. Chápu, že se to mnoha dětem líbí a je možné, že se tomu jednou nevyhneme, ale v tuhle chvíli jsem chtěla loutky, které budou reprezentovat Mošeho, Arona, Miriam a faraona. Nakonec jsem jedny našla, odkaz je zde. A opět měly velký úspěch. Je teda fakt, že vousatý Moše je jako miminko v košíku v Nilu trochu srandovní, ale Šmuli má solidní představivost, takže to není problém. Samozřejme, při právění se nevyhnutelně dostaneme do bodu, kde dojde k deseti ranám, ale zatím jsme skončili u proměny vody v Nilu. S vysvětlením, že to bylo proto, aby Hospodin pomohl Mošemu přesvědčit faraona, aby všechny Hebrejce propustil z Micrajim a že pak přišlo ještě dalších 9 zázraků. A faraon vždycky řekl "NE!" a až nakonec je pustil. O to déle diskutujeme, jak si Hebrejci během 18 minut upekli macesy a při té příležitosti opakujeme, co všechno je chamec a co není chamec. A pak příběh završíme vyprávěním o rozestoupení Rákosového moře, které se zase zavře, když k nemu dorazí faraon. Na tvrdé detaily je ještě času dost...



Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire