dimanche 21 octobre 2018

Avi: Parašat Lech Lecha (Gen. 12:1–17:27)


parašat Lech Lecha se před námi odehrává příběh Abrama, ze kterého se stal Abraham. Hned na začátku Boží hlas oslovuje Abrama: „Odejdi ze své země, ze svého rodiště a z domu svého otce do země, kterou ti ukážu.“ (Berešit 12,1) Následují pak veliké Boží sliby. A Abram se vydává na cestu. Píšu tuto drašu v době jen krátce po volbách, tak mám v dobré paměti všechny ty sliby politiků o tom, jak nám právě s nimi bude líp, jen když svůj hlas hodíme právě jim. Většinou to pak vypadá tak, že je líp především jim samotným…
Abram byl ovšem v jiné situaci. Nikdo po něm nechtěl, aby pouze hodil do urny svůj hlas a tím měl splněno. O ostatní už se postará (nebo taky ne) někdo jiný, komu dal svou důvěru. Tak jednoduché to Abram neměl. Naopak. Chce se po něm, aby se sbalil a odešel ze své země, z místa svého bydliště a dokonce i od své rodiny. A má se vydat kam? Ani to Abram neví. Já bych s tím měl problém, ale Abram se vydává na cestu. Jak to vlastně je s tím – slyšet Boží hlas, a pak ho i poslechnout?
Před Abramem slyšeli Boží hlas Adam, i Kain a Noe. Ale to bylo ještě v době před potopou. Tenkrát to asi bylo všechno dost jinačí než teď a Boží hlas byl nejspíš součástí běžné reality, stejně jako další znamení Boží Přítomnosti. Už po potopě Bůh ukázal Noemovi při uzavírání smlouvy duhu, jako viditelné znamení Jeho slibu a Jeho Slávy. Skoro jako kdyby už neměl jistotu, že už jen pouhý hlas bude stačit – přestože ten hlas Noe znal. Jak to bylo dál nevíme, až do momentu, kdy tento hlas oslovuje Abrama a říká mu: „Odejdi…“ A Abram jde, přestože nevidí žádné zázraky, žádnou duhu, burácení hromu, nic. Uvěřil jen tomu hlasu, jako první. Zase mě hned napadá ta naše základní modlitba a vyznání: Šma Jisrael = Slyš Izraeli …
Umíme si to vůbec představit? Abram odchází ze svého známého prostředí , vydává se na dalekou cestu, jejíž cíl vůbec nezná. Doprovázela ho jen Sáraj, což prý v archaické hebrejštině znamená knížecí dcera, princeznička. A v rabínské interpretaci se to ještě upřesňuje na „moje princezna“. A s nimi se na cestu vydává jen pár věrných - duše, které získali v Cháranu. A hlas.
On sám netušil, kudy ho ta cesta povede. Vešel nejprve do Kenaanu, odkud ho hlad vyhnal do Egypta. A pak se zase vracel a tehdy s ním Bůh uzavřel smlouvu, ve které dal tuto zemi jemu a jeho potomkům do věčného vlastnictví. To všechno dobře známe. Zajímavý detail přináší talmudická interpretace ke konstatování, že Abram, vracející se z Egypta, „postupoval po stanovištích od Negebu až k Bét-elu, na místo mezi Bét-elem a Ajem, kde byl zprvu jeho stan“ (Berešit 13,3). Znamená to, jak čteme v traktátu Arachim (16b), že se Abram vracel z Egypta tou samou cestou, kterou se tam vydal. Neboť kdyby je minul, vynechal ta místa dřívějších zastávek, jejich obyvatelé, jeho někdejší hostitelé by si mohli pomyslet, že s nimi předtím nebyl dost spokojený. Další výklad to vysvětluje taky tak, že bylo známo, že Abram v Egyptě zbohatl a tak se znovu zastavil, aby nevznikl dojem, že teď už jejich příliš skromným pohostinstvím pohrdá. A praktický Raši zase myslí na to, že jel tou samou cestou, aby splatil své dřívější dluhy. To všechno by samozřejmě sloužilo Abramovi ke cti.
Abram nevěděl, jaká země ho čeká na konci jeho cesty. Ale nevěděl ani to, že on i jeho žena se na této cestě stanou jinými lidmi. Tóra, která byla zamýšlena jako dar pro celé lidstvo, měla být přijata pouze Abramem a jeho potomky. A jen díky nim se stala dostupnou pro všechny. Když s ním Pán Bůh uzavřel smlouvu, dal mu místo jména Abram jméno Abraham „otec hlučícího davu pronárodů“ (Berešit 17,5). Národů – tedy nejenom Židů. Konvertité, když přijímají hebrejské jméno, k němu připojují „ben Abraham“ = syn Abrahamův. A ta „moje princeznička“, čili Sáraj se stala Sárou, princeznou nás všech, neboť, jak si o ní můžeme přečíst „ stane se matkou pronárodů“ (Berešit 17,15 -16).
Takže když se tenkrát vydávali Abram a Sáraj na cestu, vedeni pouze hlasem, netušili, že společně s nimi se vydává na cestu v podstatě celé lidstvo. A i my se učíme touto cestou jít.

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire