lundi 8 octobre 2018

Co se chystá na blogu

Svátky jsou bohužel a nebo bohudík za námi (záleží na vašem úhlu pohledu, já mám na Simchat Tora vždycky takový smíšený pocit, na jednu stranu jsem ráda, že máme ten maraton za sebou, a na druhou mi je líto, že to končí a další opravdový svátek je až za půl roku Pesach, Chanuku nepočítám, protože to není opravdový jom tov a musí se chodit do práce).
Letos bych ráda rozšířila tu praktickou stránku tohoto blogu (když už se jmenuje žid v praxi, že...) a přidala melodie na birkat ha-mazon, kabalat šabat, třeba i nějaké šabatové zmirot, konečně dát dohromady seznam knížek, co stojí za přečtení (předem upozorňuji, že budou hlavně v angličtině) a tak podobně. Tím letos myslím zhruba do konce února, pak mám termín a uvidíme, jak často zvládnu psát potom (doufám, že zvládnu!). Všechny příspěvky "trvalejšího charakteru" šoupnu do sloupce v pravo, aby byly snadno k nalezení a nemuseli jste se k nim složitě proklikávat, ale na blogu vždycky upozorním, pokud tam něco přibyde.
Původně jsem chtěla publikovat birkat ha-mazon už tento týden, ale nestihla jsem dodělat transliteraci a verzi pro tisk, tak snad to dám do příští neděle dohromady.
Šavua tov!

2 commentaires:

  1. Šalom Sarah, chtěla jsem Vám napsat mail, ale nenašla jsem tady na blogu žádnou adresu (nebo jsem jen blbě koukala?) Tak aspoň jeden shrnující komentář :-)
    Nesmírně děkuji za "návod" k birkat ha-mazon, to je věc, kterou jsem doteď zanedbávala a pořád mi chybělo to drcnutí, abych se ho konečně začala učit. Ještě si musím najít nějakou všednodenní/zkrácenou verzi, protože chleba jím i víckrát za den (peču si vlastní celozrnný kváskový, takže zásady zdravé výživy zcela dodrženy;-) a přijde mi lepší poděkovat krátce, než vůbec. O šábesu a slavnostnějších jídlech, tedy když je dost času, se budu těšit na plnou verzi.
    Přijměte obrovskou gratulaci k očekávánému potomkovi! Bude to velká životní změna, ale budu moc ráda, když si najdete čas a sílu a podělíte se i o těhotenské postřehy, článek o jomkipurovém půstu byl super.
    Vůbec zjišťuju, že Vy a Váš blog jste v současné době můj největší učitel halachy a za to Vám patří obrovský dík. Nejenom, že si hledáte informace o různých problémech a pak se o ně dělíte, ale zároveň je to tu parádní exkurz do života zahraničních židů.
    No, prostě, kdybyste ode mě chtěla nějaký liebesbrief, ťukněte mi prosím na adresu galiea na seznamu cézet.
    Moc díky a ať se daří!

    RépondreSupprimer
    Réponses
    1. Mila Chtiva Pracko, moc diky za mily komentar, mail urcite nejaky poslu ;) Zkracene verze Birkat hamazonu existuji, jedna uplne super kratka (kterou jsem ovsem jinde nez na teto strance nevidela) je tady uplne na konci stranky: https://www.jewishvirtuallibrary.org/grace-after-meals
      Jako ucitel halachy se rozhodne necitim, ale chci svym blogem ukazat, ze exisuje vic ruznych nazoru a motivovat ostatni, aby je take hledali. Jak se kdo rozhodne praktikovat nebo nepraktikovat je na jeho rozhodnuti. To, co publikuju neni vycerpavajici seznam mozneho (to nejspis neni v lidskych silach, neb co dva zide, to tri nazory).
      Tehotenske postrehy budou, protoze se mi zacinaji hromadit vesele zazitky ze stretu z francouzskou realitou (na druhou stranu, nikdy jsem nbyla tehotna v CR, takze jak to chodi tam vim jen z utrzkovitych informaci od kamaradek a vzhledem k tomu, ze cekam naseho prvniho potomka, tak se mozna divim i vecem, kterym by se zkusena matka nedivila)

      Supprimer