dimanche 28 octobre 2018

Avi: Parašat Vajera (Gen. 18:1 – 22:24)

Dnes bych se chtěl v několika bodech zastavit u jednotlivých událostí této paraši. Snad nám každé to zastavení něco řekne.
Zastávka první: Lot. Do Sodomy se vydali Boží poslové. Lot, který byl synem Abrahamova bratra, se jich tam ujal a pozval je jako hosty do svého domu. Muži ze Sodomy se k nim večer snažili násilím vniknout, aby jeho hosty „poznali“, což je v tomto případě kulantní vyjádření pro zvrácený sex. Lot nebyl o mnoho lepší, než místní obyvatelé. Snažil se jim raději nabídnout své dcery k tomuto účelu. Snad chtěl pouze zachránit svoji reputaci jako člověka pohostinného a na vlastní dcery přitom nebral ohled. Roky, strávené v Sodomě, se na něm zřejmě podepsaly… Kdyby nezasáhla vyšší moc, kdo ví, jak by to všechno dopadlo.
Zastávka druhá: Lotovy dcery. Ty si zřejmě po zkáze Sodomy myslely, že je nejspíš celý svět zničený a jejich otec je posledním mužem na planetě. A tak ho opojily vínem a obě se s ním „poznaly“. Obě pak také po čase porodily syny, kteří se stali praotci rodu Moábců a Amónovců. Tóra říká, že se to stalo tak, že o tom Lot ani nevěděl, o čemž Raši dost pochybuje. V každém případě ty dcery chtěly v mimořádné situaci zachránit pokračování rodu. Přestože se jedná o krvesmilstvo, Tóra je v tomto výjimečném případě neodsuzuje. Jejich matku naopak Pán Bůh trestal za zdánlivě menší prohřešek tak, že se změnila na solný sloup. Ale u ní zřejmě nebyla trestána samotná neposlušnost, jako spíš to, že se nedokázala odtrhnout od minulosti, zkažené zlem. Jejím dcerám šlo, bez ohledu na okolnosti, o budoucnost a ne minulost. Z jejich potomstva byla později i Moabitka Rút, nebo například manželka krále Šalomouna…
Zastávka třetí: Sára. Od trpké minulosti se zřejmě nedokázala odtrhnout ani Sára, když jízlivým, posměšným smíchem zareagovala na Boží oznámení, že má na stará kolena porodit syna. Jeden z komentátorů k tomu má takovou nakvašenou poznámku, že prostě měla jen říci: Aby se tak stalo, amen! Další si ale všímá jiné věci, hleďme: smích, první smích v Tóře. Můžeme se trochu směle dopustit úvahy, že snad pro ten její smích jí Pán Bůh odpustil její malověrnost. V židovském humoru se přece mísí tragédie a uvolňující smích, který odbourává stísněnost a znovu pozvedává. Malý příklad: „Ty, Hugo, podívej se na tu naši kropenatou slepici, je nějaká smutná, neuděláme polívku?“ „No, když myslíš, že ji to rozveselí…“ Anebo: „Pane Kohn, představěj si, dnes v noci se mi zdálo o jejich ženě!“ „Co říkala?“ „Nic.“ „Á, tak to nebyla moje žena…“
A tak si komentátoři dali práci, aby z toho aspoň Abraham vyšel bez poskvrnky. Když byl Izák prvním synem tak dlouho neplodné Sáry, tak jeho narození nebylo jen splněním Božího slibu, ale i odměnou pro Abrahama za jeho šlechetnost. Neboť z předcházející kapitoly se dozvídáme, že „se modlil Abraham k Bohu a Bůh uzdravil Abímeleka i jeho ženu a jeho otrokyně, takže (opět) rodily“ (Berešit 20,7) . Talmud učí, že kdo se modlí za to, aby druhý dostal něco, co on sám potřebuje, toho prosba je dopředu splněna. Modlitba Abrahama za potomky pro Abímeleka byla odměněna narozením jeho syna Izáka. To jméno Izák vychází ze slova, které vyjadřuje smích. Komentátoři se ohrazují proti tomu, aby ten Sářin uštěpačný smích měl něco společného s tímto jménem. Navrhují místo toho, že to bylo právě na počest Abrahamova radostného smíchu. Pravda, taky bych se smál, kdyby se mi ve sto letech narodil syn. Ale o tom jeho smíchu se dá pochybovat. Zatímco o smíchu Sáry se můžeme v Tóře dočíst, ten Abrahamův si můžeme, i když oprávněně, pouze domýšlet.
Shrnutí: Jakoby se tu v naší paraše sešlo několik podstatných principů. Jedním z nich je to porovnání Abrahama a Lota. Zatímco Lot chtěl zachránit jen své hosty a to ještě tak ubohým způsobem, Abraham chtěl zachránit celé město, i když s ním neměl nic společného. Lot by klidně předhodil své děti, Abraham byl připraven přesvědčit samotného Boha, že svým verdiktem Sodomě křivdí. Ale svět se samozřejmě nedá zachránit proti vůli světa. Chyběl tam ten potřebný minjan deseti spravedlivých. U Sáry a Lotovy ženy jsme viděli tu spoutanost s minulostí, která jakoby nešla překročit. Na rozdíl od Lotových dcer, které hleděly dopředu a přestože to udělaly po svém, Bůh je nepotrestal, naopak- požehnal jim. To, co nesmíme ztratit, je naděje. Málokdy se nás sejde celý, poctivý minjan, a tak se pak s Pánem Bohem dohadujeme, že i tak to stojí za to. Ale stojíme odhodlaně na svém místě a když je nám těžko, zasmějeme se tomu. Zvlášť, když si můžeme přečíst, že „ Abrahamovi bylo sto let, když se mu narodil syn Izák. Tu Sára řekla: „Bůh mi dopřál, že se mohu smát. Se mnou ať se směje každý, kdo o tom uslyší !“ (Berešit 21,5-6)

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire